Limburgse vinding geeft docenten beter inzicht in ontwikkeling studenten

Limburgse vinding geeft docenten beter inzicht in ontwikkeling studenten

Afbeelding: © iStock

Heerlen / Hoensbroek -

De Limburgse startup Q-Sense heeft een plug-in voor Microsoft Teams ontwikkeld die docenten beter inzicht geeft in het leergedrag en de ontwikkeling van studenten. “Docenten kunnen studenten tijdig en gericht bijsturen en uitdagen.”

Met corona als aanjager maakt het onderwijs meer en meer gebruik van Microsoft Teams. Niet alleen om online les te geven, maar ook als leeromgeving waarin docenten onder meer lesstof en opdrachten plaatsen en studenten samenwerken aan opdrachten. Dit levert een schat aan informatie op, waarmee tot nu toe niets gedaan werd. De plug-in Q-Monitor, die Q-Sense samen met partners in onderwijs en de Brightlands Smart Services Campus ontwikkelde, brengt daar verandering in.

Talenten
“De digitale technologie heeft het onderwijs in coronatijd enorm geholpen om toch les te kunnen blijven geven”, zegt Paul Vermeulen, onderwijskundige en leider van Q-Sense. “Maar het is nog mooier als je die technologie kunt benutten om talenten van leerlingen en docenten goed in beeld te krijgen. Met hulp van big data, artificial intelligence en onderwijskundige algoritmen kan dat. Maar ook eigen beoordelingen van docenten en studenten zijn belangrijk. Denk aan gegevens uit een mini-enquête die studenten invullen over een opdracht. Ook die data nemen we mee.”

Dashboard
De Q-Monitor geeft docenten via een dashboard inzicht in leergedrag en –ontwikkeling van een student of groep. Vermeulen: “De docent kan bijvoorbeeld zien of de student op schema ligt met leerdoelen, of leertaken zijn afgehandeld en wat studenten van de lesstof vinden. Hij ziet, kortom, of zijn aanpak werkt en hoe studenten ervoor staan. Per student kan hij zelfs zien of er een verhoogd risico op uitval is.” De monitor vervangt niet de eigen waarneming, benadrukt hij. “Het is een hulpmiddel om op een onderbouwde manier het gesprek met studenten aan te gaan.”

Verrekte handig
De monitor is overal toepasbaar: van voortgezet tot wetenschappelijk onderwijs. Tests bij Fontys Venlo, VISTA College en het Bernardinuscollege zijn positief ontvangen. “Docenten vinden het verrekte handig”, zegt Vermeulen. “Belangrijk is dat het hun geen extra werk kost en ze niks anders hoeven te doen dan ze nu doen.” De Q-Monitor is gebruiksklaar, maar de ontwikkeling gaat door. Ook is het de bedoeling dat er een versie voor de student komt. “Dan ziet hij zelf hoe hij zich ontwikkelt en kan hij zelf tijdig aan de bel trekken als dat nodig is.”

De inhoud van deze productie valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van De Limburger. Meer van WijLimburg