Dacia Spring Electric: hoogspanning of zwakstroom?­

Print
Dacia Spring Electric: hoogspanning of zwakstroom?­

Afbeelding: Dacia

Wie anders dan Dacia introduceert als eerste merk een elektrische auto die enigszins betaalbaar is? Maar wat krijg je precies terug voor je 17.890 euro?

De hoge prijs van accucellen en het gegeven dat autofabrikanten nieuwe technologie liever introduceren in marktsegmenten waar hogere marges worden gehanteerd, hebben de introductie van écht goedkope EV’s tot op heden tegengehouden. Als gevestigd automerk voor de gewone man is het niet minder dan logisch dat Dacia daar met deze Spring Electric verandering in wil brengen. De Spring is gebaseerd op de Renault Kwid, die onder andere in India al een poos wordt geleverd als extreem goedkope auto met conventionele brandstofmotor. Sinds 2019 is hij in China als Renault K-ZE op de markt met een elektrische aandrijflijn. Nu is het de beurt aan Europa om kennis te maken met deze compacte stads-crossover. Hij rolt uit dezelfde Chinese fabriek als de K-Z , maar alvorens ‘m hier naartoe te halen is hij wel onder handen genomen om vooral de veiligheidsvoorzieningen op het in Europa vereiste niveau te brengen. Zes airbags en een automatisch remsysteem zijn onder meer standaard.

Autotest Dacia Spring Electric. Video: Autovisie

Aandrijving

De rest van de onderhuidse techniek is wel grotendeels overgenomen. Dat betekent een 44 pk sterke elektromotor die de voorwielen aandrijft, en een eenvoudig accupakket zonder actieve koeling met een inhoud van 27,4 kWh dat onder de achterbank is geplaatst. Bescheiden cijfers, waar bescheiden prestaties bij horen. Zoals een 0-100 tijd van 19,1 seconden, een begrensde topsnelheid van 125 km/h en een WLTP-actieradius van 230 kilometer. Snelladen is mogelijk, maar alleen op de duurdere variant, tegen bijbetaling van 495 euro en tot een maximum van slechts 30 kW, waardoor het pakweg drie kwartier duurt om de accu van 10 tot 80 procent op te laden. Laden met driefasenstroom is niet mogelijk, wel met éénfasestroom tot een snelheid van 6,6 kW.

Dacia Spring Electric: hoogspanning of zwakstroom?­
Foto: Dacia

Groot maar compact

Hoewel de Spring Electric met zijn extra bodemspeling en kunststof versieringen probeert groot voor de dag te komen, is het met een lengte van 373,4 centimeter en een breedte van 157,9 centimeter een uiterst compact model. Ter vergelijking: een Dacia Sandero meet 409,9 bij 184,8 centimeter. Toch biedt de Spring binnenin plaats aan vier volwassenen van maximaal 1,85 meter lengte. Het maximum laadvermogen is 300 kilo, dus vier gemiddelde Nederlandse kerels vervoeren wordt al lastig. Echt lekker zitten die niet op het korte en vormloze meubilair, waarbij de zitpositie voorin gecompromitteerd is door een niet-verstelbaar stuur. De kofferbak is met een inhoud van 290 tot 620 liter aan de kleine kant, maar conform de norm in het A-segment. Het interieur is opgebouwd uit harde kunststoffen, die evenwel redelijk netjes tegen elkaar aan liggen. En naar wens is een navigatiesysteem leverbaar in de Comfort Plus-versie van 18.890 euro, waarop ook een parkeercamera en -sensoren aanwezig zijn. Plus een reservewiel en oranje accenten aan binnen- en buitenkant. Airco is zelfs standaard. Het laat zich raden dat de bediening van de paar druk- en draaiknoppen uiterst eenvoudig te begrijpen is. Zo ook de interface van het digitale dashboard. En aan voldoende afleg- en opbergruimte is zeker gedacht.

Dacia Spring Electric: hoogspanning of zwakstroom?­
Foto: Dacia

Actieradius

Nou klinkt 44 pk als extreem weinig, maar met een gewicht van nog geen 1000 kilo en een trekkracht van 125 Nm die al vanaf 500 toeren beschikbaar is, gaat de voor stadsverkeer zo belangrijke sprint van 0-50 km/h nog redelijk vlot. Invoegen op de snelweg of inhalen op een 80-weg moet je wel ruim van tevoren plannen, of liever helemaal niet doen. Op een wisselend traject hebben we een verbruik van 16,5 kWh op 100 kilometer gerealiseerd, wat neerkomt op een actieradius van ongeveer 150 kilometer. Op de snelweg ben je al na 100 kilometer door je elektronen heen, maar met een groot aandeel stadsverkeer moet de beloofde 230 kilometer WLTP-actieradius op een niet al te koude dag haalbaar zijn. Daarbij is vooruitdenken wel vereist, want de elektromotor kan maar beperkt remenergie regenereren alvorens de mechanische remmen worden aangesproken. De overgang daarvan is overigens wel goed weggewerkt.

Dacia Spring Electric: hoogspanning of zwakstroom?­
Foto: Dacia

Bodemspeling

Door zijn hoge bodemspeling heb je niet alleen een halfhoge instap, maar is de Spring ook uitermate geschikt om mee door de moderne stad met alle drempels en andere verkeersobstakels te laveren. De smalle koets helpt daarbij ook. Het onderstel heeft een gezonde veerspanning om te voorkomen dat je bij het afrijden van elke drempel het einde van de veerweg bereikt. Daardoor is hij op slecht wegdek wel wat springerig van karakter. De besturing is extreem licht en verbonden met een installatie die een enorme stuuruitslag mogelijk maakt dankzij de kleine wielen en dito elektromotor. Daardoor is de draaicirkel aangenaam klein. Al met al is de Spring Electric door zijn lage prijs een unieke propositie op de automarkt. En een goed doordachte minimalistische stads-crossover. Toch denken we dat de prijs als gevolg van alle overheidssubsidies die in diverse landen gelden voor EV’s ietwat aan de hoge kant wordt gehouden, als je ziet wat je er allemaal wel, maar vooral ook niet voor terugkrijgt. Zoals een accugarantie van slechts 120.000 kilometer. Renault geniet momenteel de luxepositie dat het de enige autofabrikant is die het aandurft om in dit segment te opereren, en kan daardoor de prijs vrijelijk bepalen. Het ligt voor de hand dat de concurrentie zal toenemen en de overheidssteun zal afnemen. Vermoedelijk worden elektrische stadsauto’s dan nog veel goedkoper, zeker wanneer Chinese fabrikanten zich in het spel gaan mengen. Die ontwikkelingen zullen ook belangrijk zijn voor de restwaardeprognose van de Spring Electric. Wellicht is een private-leaseconstructie daarom ideaal voor een auto als deze. Dacia biedt de instapper bijvoorbeeld aan voor 159 euro per maand. Een aanbieding plus een graai uit de nieuwe pot met staatssteun voor 2022 kunnen de Spring Electric dan alsnog maken tot een aanbod waar je bijna niet omheen kunt.

Dacia Spring Electric: hoogspanning of zwakstroom?­
Foto: Dacia

Eindoordeel

Basic maar doorwrocht stadsvervoer, waarvan de werkelijke waarde pas kan worden ingeschat als er meer vergelijkingsmateriaal is. Nu in elk geval met afstand de goedkoopste EV op de markt.

Specificaties Dacia Spring Electric

  • Prijs: € 17.890
  • Op de markt: najaar 2021
  • Topsnelheid: 125 km/h
  • Acceleratie 0-100: 19,1 s
  • Gem. verbruik: 11,9 kWh/100 km
  • CO2-emissie: 0 g/km
  • Motor: synchroonmotor perm. magneet
  • Max vermogen: 44 pk (33 kW)/3000 - 8200 Min-1
  • Max koppel: 125 Nm/500 - 2500 Min-1
  • Transmissie: eentraps reductieversnelling
  • Aandrijving: voorwielen
  • Laden: AC 6,6 kW / DC 30 kW
  • Accu: 27,4 kWh
  • Remmen: v: geventileerde schijven / a: trommels

Alle gegevens zijn fabrieksgegevens.

Toegang tot alle Plus-artikelen?

Word nu abonnee en lees al onze Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Ruim 110.000 tevreden lezers gingen je al voor.

Bekijk de actie-abonnementen