Hyundai Tucson heeft ook als hybride onderscheidend vermogen

Print
Hyundai Tucson heeft ook als hybride onderscheidend vermogen

Afbeelding: Hyundai

Ooit, in 2004 alweer, was de Tucson samen met de Kia Sportage een SUV-pionier in het C-segment. Nu moet de vierde generatie voor zijn plaats knokken in een druk bevolkt segment.

De opmars van de compacte SUV is niet te stuiten, steeds vaker ook als plug-in hybride. Het begon ooit qua PHEV’s met de Outlander en die doet nog steeds mee. Maar bij welk merk je ook aanklopt, ze zijn bijna allemaal wel vertegenwoordigd in deze klasse. Alleen al bij PSA heb je de Peugeot 3008, Citroën C5 Aircross, Opel Crossland en ga zo maar door. Ook Kia is er weer met de Sportage en bij de Volkswagen-groep is het SUV-aanbod ook groot. Ze hebben weliswaar nog niet allemaal hun aandrijflijnen op orde, maar daar komt verandering in. Dat kan ook niet anders, want CO2-technisch is hybridisering een must. Kijk maar naar deze nieuwe Tucson. Een direct ingespoten, viercilinder 1.6 turbo-benzinemotor is de basis van alle hier verkrijgbare aandrijflijnen. De 34.995 euro kostende instapper is er met zestraps automaat of handbak, maar is altijd een milde hybride. Deze heeft 150 pk en 48V-techniek, er is ook een volwaardige hybride met 230 pk verzameld vermogen en die is er vanaf zo’n 38.000 euro. De 265 pk plug-in hybride heeft als enige vierwielaandrijving, en moet minimaal een kleine 44 mille kosten.

Autotest Hyundai Tucson. Video: Autovisie

Opvallend uiterlijk

Voor we van start gaan, maken we eerst even rondje om deze Tucson. Want dat is hij waard met zijn opvallend uiterlijk. Je kunt maar één keer een eerste indruk maken, is een gezegde dat ook op nieuwe auto’s van toepassing is en dat doet deze Tucson zeker. Hij komt indrukwekkend over met zijn bijzonder gestileerde neus. Vooral de koplampen, die zijn samengesteld uit een verzameling blokjes, zien er heel strak en modern uit. De Tucson gaat voor de originaliteitsprijs in dit drukke segment, maar de neus past wel in het totale design. En profil doet hij ons door de vorm van de wielkasten wat aan de Toyota RAV4 denken. De wielmaten starten bij 17-inch lichtmetaal voor de basisuitvoering iMotion en lopen op tot 19 inch voor de Premium-versie die wij reden. De nieuwe Tucson spreekt hoe dan ook duidelijke taal: hier staat een dikke SUV. Zeker in het zwart dat alle details wat dempt, ziet hij er duurder uit dan hij is en doet hij qua uitstraling niet onder voor premium concurrenten als Mercedes-Benz. Maar dat is schone schijn, want dit is een Hyundai die moet concurreren met merken als Volkswagen, Peugeot en andere iets beter betaalbare SUV’s.

Hyundai Tucson heeft ook als hybride onderscheidend vermogen
Foto: Hyundai

Glossy gevoel

Hyundai lijkt het bescheiden imago te willen afschudden en weet dat het design kansen geeft om je te onderscheiden in dit enorme aanbod. Daarom is het de hele modelreeks aan het vernieuwen met steeds spannender design. Kijk bijvoorbeeld maar naar de nieuwe i20. Ook dat design heeft heel wat meer pennenstreken dan zijn voorganger. De maten van de nieuwe Tucson zijn slechts een klein beetje toegenomen als je hem vergelijkt met zijn voorganger, maar de materialen en het design hebben grotere stappen gemaakt. Want klim aan boord en het glossy gevoel blijft intact, en wordt zelfs sterker. Deze cabine ziet er gewoon heel erg goed uit en doet bijna niets meer onder voor veel duurdere premium SUV’s. Passagiers vragen zich af wat voor merk dit is en denken in iets veel duurders te zitten. Aan ruimte ontbreekt het niemand aan boord en ook kan er heel wat bagage mee, want de capaciteit ten opzichte van de vorige Tucson is tientallen liters gegroeid tot minimaal 620 en maximaal bijna 1800 liter.

Hyundai Tucson heeft ook als hybride onderscheidend vermogen
Foto: Hyundai

Comfort

Het comfort is dankzij een ruime standaarduitrusting ook goed te noemen. De voorstoelen zitten goed, maar wel wat vlak; iets meer ondersteuning en pasvorm zou wenselijk zijn. Op de zitpositie valt niets aan te merken, die is gewoon goed. De indeling van de twee digitale displays is min of meer zoals gebruikelijk bij de meeste werken. Voor je neus zie je op een modern scherm traditionele meters weergegeven. Achter de schermen van de standaard volledig digitale cockpit (met 10,25-inch hoofdscherm) zijn nogal wat rijassistenten voor je aan het werk en dat doen ze behoorlijk goed. Je kunt echt merken dat al die systemen hebben bijgeleerd. Zo werkt de adaptieve cruise control in combinatie met de rijstrookassistent echt goed. Abrupte onverwachte ingrepen komen nauwelijks meer voor. Een leuke, maar ook nuttige gimmick zijn de camerabeelden die oplichten op de plaats van je toerenteller of snelheidsmeter als je richting aangeeft. Je ziet dan wat er in je dode hoek zit, maar je moet net als bij de achteruitrijcamera wel af en toe de lensjes van de camera schoonmaken om een helder beeld te houden.

Hyundai Tucson heeft ook als hybride onderscheidend vermogen
Foto: Hyundai

Aangenaam

Wij reden nu de hybride en dat bleek een behoorlijk aangename ervaring. Dit is echt weer zo’n allemansvriend. Hij stuurt oké, maar wel wat licht en gevoelloos. Bij vlotte starts of echte haast voel je de voorwielen af en toe wel wat tractie zoeken. De remmen voldoen, want ze hebben stopkracht genoeg, maar de doseerbaarheid kan zoals bij veel hybrides iets beter. De motor hoor je nauwelijks en is sterk genoeg, de automatische versnellingsbak schakelt in negen van de tien gevallen soepel. Die kwalificatie past het onderstel met McPhersons voor en achter een multilink-constructie ook. Al met al is deze nieuwe Hyundai Tucson een goede allrounder die er duurder uitziet dan hij is. Ook is hij ruimhartig zowel qua interieurmaten als uitrusting. Maar hij heeft het rijk niet alleen, want dit is een felbevochten segment met heel veel andere goede aanbiedingen. De Tucson is een goede, maar geen exceptionele auto die echt bakens verzet. Opvallend design, mooie materialen en een dito afwerking geven hem zijn onderscheidend vermogen.

Eindoordeel

De Hyundai Tucson weet zich te onderscheiden met glossy looks waardoor hij duurder lijkt dan hij is. Goede allrounder met prima uitrusting en mooie afwerking. Verzet de bakens verder niet qua prestaties of rijervaring.

Specificaties Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV

  • Prijs: € 37.995,--
  • Topsnelheid: 193 km/h
  • Acceleratie 0-100: 8,0 s
  • Gem. verbruik: 1 op 17,8
  • CO2-emissie: 126 g/km
  • Motor: 1598 cm3, turbo, vier-in-lijn en elektromotor
  • Plaatsing: voorin dwarsgeplaatst
  • Max. vermogen (gecomb.): 230 pk (169,1 kW)/5500 min-1
  • Max. koppel: benzinemotor350 Nm/1500 min-1
  • Spec. massa: 6,7 kg/pk
  • Spec. vermogen: 112,6 pk/l
  • Brandstof: benzine
  • Transmissie: 6-traps automaat
  • Aandrijving: voorwielaandrijving
  • Onderstel: McPherson voor, multilink achter, schroefveren
  • Remmen: schijven rondom
  • Bandenmaat: 235/50 R19

Toegang tot alle Plus-artikelen?

Word nu abonnee en lees al onze Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Ruim 110.000 tevreden lezers gingen je al voor.

Bekijk de actie-abonnementen