Nederlands spoor niet opgewassen tegen uitzonderlijk winterweer

Print
Nederlands spoor niet opgewassen tegen uitzonderlijk winterweer

Afbeelding: ANP

Het Nederlandse spoor is niet opgewassen tegen uitzonderlijk winterweer zoals afgelopen februari het geval was.

Dat concluderen spoorbeheerder ProRail en de Nederlandse Spoorwegen (NS) na een gezamenlijke winterevaluatie. Reizigers hadden veel last van beperkte reismogelijkheden, langere reistijden en soms volle treinen in coronatijd.

Lees ook: Is Nederland nog wel winterproof? ‘We zijn dit niet meer gewend’

Hoewel problemen niet helemaal voorkomen kunnen worden bij dit soort weer, zijn er volgens ProRail en NS wel verbeteringen mogelijk. Zo gaat ProRail onder andere de controles op de wisselverwarming verbeteren, de NS verbetert het winterklaar maken van de treinen en onderzoekt technische verbetermogelijkheden aan het materieel. Ook moet ProRail beter communiceren naar regionale en goederenvervoerders over het afschalen van het vervoer tijdens winters weer.

Sneller opstarten

De verbeteringen moeten helpen om de treindienst in de toekomst sneller op te starten na winterweer. Het zou volgens de twee partijen miljarden kosten om het spoor „onder álle omstandigheden en te allen tijde beschikbaar te houden”.

Lees ook: Treinen definitief plat, bussen rijden in deel Limburg niet meer

Op 7 februari en de dagen erna zorgden het winterweer voor veel verstoringen op en rond het spoor. Ondanks de jaarlijkse seizoensvoorbereidingen van beide partijen, bleek het systeem niet bestand tegen „dit soort extreme weersomstandigheden”. Op 7 februari gaf KNMI code rood af en in een groot deel van het land viel zo’n 5 tot 10 centimeter sneeuw. In combinatie met stevige wind was er voor het eerst sinds 2010 sprake van een sneeuwstorm, genaamd Darcy. De hele dag was er (bijna) geen treinverkeer. Het opstarten de dagen erna verliep moeizaam.