Wordt Lynk & Co de automobiele versie van Netflix?

Print
Wordt Lynk & Co de automobiele versie van Netflix?

Afbeelding: Lynk & Co

Lynk & Co wil de automobiele versie van Netflix worden, een streamingdienst met deze middenklasse-SUV als eerste product in de line-up. Kopen kan, maar liever 500 euro per maand betalen voor het gebruik.

De Lynk & Co 01 wordt in China gebouwd, deelt zijn platform met de Volvo XC40 en is voor 39.000 euro te koop. Het mobiliteitsconcept van het merk is er echter op gericht dat gebruikers voor 500 euro per maand een abonnement afsluiten om deze plug-in hybride te rijden. En het lidmaatschap is per maand opzegbaar. Het is overigens geen nieuw model, want de 01 is gebaseerd op de Geely CX11 die in 2017 werd geïntroduceerd en ook op de bodemplaat van de Volvo XC40 staat. Deze 01 is de gefacelifte versie van die CX11 en heeft voor Europa een opgewaardeerd interieur. In Nederland is hij er alleen als 261 pk sterke plug-in hybride. Lynk & Co werd overigens in 2016 opgericht en heeft het hoofdkantoor in Zweden. Het behoort tot het Chinese Geely-concern en is daardoor een zustermerk van Volvo en Polestar. De auto’s worden via internet aan de man en vrouw gebracht. Fysieke dealers zijn er niet, maar in Europa zijn er wel twee Lynk & Co-clubs. Eentje in Gotenburg en eentje aan het Amsterdamse Rokin om je in te schrijven voor een 01. Feitelijk zijn dat hippe winkels met urban spullen, een bar, wifi en een 01 op de vloer. Het Chinese merk richt zich dan ook op een jeugdig publiek. Dat heeft volgens Lynk & Co niet de behoefte om te betalen voor het bezit, maar wil wel een bedrag afstaan om een auto te gebruiken.

Autotest Lynk & Co 01. Video: Autovisie

De 4,5 meter lange middenklasse-SUV is voor 39.000 euro te koop en heeft een garantie van vier jaar. Voor onderhoud wordt hij opgehaald en naar een Volvo-dealer gebracht, waar de service plaatsvindt. Er is één royaal uitgeruste uitvoering in blauw of zwart. Meer keuze is er niet om de productiekosten laag te houden. Standaard zijn onder meer een panoramadak, een navigatiesysteem, adaptieve cruise control, een elektrisch bedienbare bestuurdersstoel, stoelverwarming, smartphone-functionaliteit, draadloos opladen van de telefoon, een audiosysteem met tien speakers en online-connectiviteit om de auto te kunnen ‘delen’. Dat laatste is belangrijk in het concept van Lynk & Co, want voor 500 euro per maand mag je de auto zelf én door anderen laten gebruiken. De hoofdgebruiker krijgt namelijk toegang tot de digitale infrastructuur van Lynk & Co. De abonnementhouder kan via die app zijn auto uitlenen tegen een zelf te bepalen tarief en zo een deel van die 500 euro terugverdienen.

Wordt Lynk & Co de automobiele versie van Netflix?
Foto: Lynk & Co

Kosten

Voor het genoemde maandbedrag is de auto verzekerd, wordt het onderhoud betaald en is er pechhulp. De brandstof- en elektriciteitsrekening dient zelf afgerekend te worden, terwijl er een eigen risico is om fatsoenlijk gebruik van de auto te stimuleren. Per maand mag er maximaal 1250 kilometer gereden worden en daarna kost elke kilometer 15 cent extra. Zoals gemeld is het abonnement per maand opzegbaar, net als bij de bekende streamingdiensten. De grote vraag blijft of mensen in deze coronatijd het prettig vinden om hun auto uit te lenen aan anderen, of dat nou vrienden, bekenden of wildvreemden zijn. Dat neemt niet weg dat 500 euro per maand voor een royale SUV een schappelijk bedrag is. Een auto huren voor een maand is veel duurder en het private leasen van een vergelijkbare auto lukt ook niet voor die prijs. Bovendien zit je dan voor veel langere tijd aan een contract vast en mag uitlenen niet van de verzekering. Zo verkeerd is het concept van Lynk & Co dan ook niet, hooguit is de timing wat ongelukkig.

Uitrusting

Deze 01 is een allround-SUV. De aandrijflijn bestaat uit een benzinegestookte 1,5-liter driecilinder met turbo, een elektromotor, een zeventraps automaat en een accupakket met een netto capaciteit van 14,1 kWh. Het gezamenlijke vermogen van de voorwielaandrijver is 261 pk en het koppel piekt op 425 Nm. Volgens de WLTP-methode zou hij puur elektrisch 69 kilometer halen. Driefasenladen is niet mogelijk, waardoor hij 3,7 kW binnentrekt aan de laadpaal en de accu in grofweg vijf uur vol is.

Wordt Lynk & Co de automobiele versie van Netflix?
Foto: Lynk & Co

De gereden auto was een pre-productiemodel en die maakte vanbinnen een moderne indruk met twee grote schermen. Midden onder het centrale scherm zit een home-knop, net als in de Volvo’s. De menu’s zijn helder, de reacties zijn voldoende snel en de graphics verzorgd. Er is een fysieke draaiknop voor de klimaatcontrole en een schakelaar voor de (Volvo-)rijmodi: pure, hybrid en power. Het materiaalgebruik is over het algemeen goed met uit de XC40 herkenbare knoppen. Er zijn voldoende zachte materialen toegepast met in kunstleer ingepakt kunststof op het dashboard en in de deurpanelen. De middentunnel is van hard plastic met een nerfje, waarmee de 01 in kwaliteitsbeleving iets achterblijft bij het Zweedse zustermerk. De stoelen hebben een korte zitting en zijn bekleed met materiaal dat van gerecycled plastic is gemaakt. De achterbank staat laag, maar de zitting heeft voldoende lengte en profiel voor een comfortabele zitplek. De been- en hoofdruimte zijn ruim voldoende om drie volwassenen een goede plek te bieden. Hij heeft een kofferbak van 466 liter en met de bank neergeklapt is dat 1213 liter. Kijken we naar vergelijkbare SUV’s, dan zien we achter in een Hyundai Tucson of Volkswagen Tiguan ruim 600 liter aan laadvolume, terwijl de ruimte op de achterbank vergelijkbaar is.

Wordt Lynk & Co de automobiele versie van Netflix?
Foto: Lynk & Co

Rijden

De 01 leeft met standaard 20-inch wielen op grote voet. Die staan hem goed. Een dergelijk grote wielmaat is alleen niet bevorderlijk voor het comfort. Het is met 1879 kilogram een zware auto en dat gewicht moet in toom gehouden worden. De vering is dan ook straf en dikke stabilisatoren gaan verdere bewegingen tegen. In combinatie met die grote wielen levert dat vooral een onrustige achterzijde op. Daar staat tegenover dat hij strak rijdt. De besturing geeft een taaie tegendruk, is behoorlijk direct en de voortrein reageert alert op stuurbewegingen. In een bocht leunt hij rustig op zijn softe demping en die verwerkt drempels ook soepel. Hij stuurt gewoon prima, maar het is zeker niet de meest comfortabele SUV in dit segment. De driecilinder laat zich onder vollast duidelijk horen. Maar de prestaties zijn goed, hij voelt vlot aan en met 425 Nm is er meer dan voldoende souplesse. De zeventraps automaat is niet de snelste en het inschakelen van de driecilinder duurt ook net te lang. Het rempedaal laat het omslagpunt van remmen op de elektromotor en de mechanische remmen wel voelen, maar is te doseren.

Eindoordeel

Een van de betere middenklasse-SUV’s uit China. De tijd zal moeten uitwijzen of een automobiele streamingdienst iets voor de Nederlandse markt is. Aan de auto zal het niet liggen.

Specificaties Lynk & Co 01

  • Prijs: € 39.000
  • Topsnelheid: 210 km/h
  • Acceleratie 0-100 km/h: 8,0 s
  • Gem. verbruik: 1 op 83,3
  • CO2-emissie: 27 g/km
  • Motor: drie-in-lijn, 1477 cm3, turbo plus elektromotor
  • Max. vermogen: 180 pk (132 kW)/5500 min-1
  • Max. koppel: 265 Nm/1500-4000 min-1
  • Accucapaciteit (netto): 17,6 kWh (14,1 kWh)
  • Elektrische range: 69 km
  • AC-laadsnelheid: 3,7 kW
  • Brandstof: benzine
  • Transmissie: automatische zevenbak, voorwielaandrijving

Toegang tot alle Plus-artikelen?

Word nu abonnee en lees al onze Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Ruim 110.000 tevreden lezers gingen je al voor.

Bekijk de actie-abonnementen