Opel Crossland: kruisende wegen

Print
Opel Crossland: kruisende wegen

Afbeelding: Opel Automobile GmbH

De Opel Crossland is na de Corsa het populairste model van het merk. De crossover krijgt het nieuwe familiemasker van Opel én een flink gewijzigd rijgedrag.

De Opel Crossland gaat voortaan door het leven zonder X in de aanduiding. Opel hoeft simpelweg niet meer te benadrukken dat het een crossover is. Bij zijn introductie in 2017 was dat wel noodzakelijk, omdat hij de ooit zo populaire MPV Meriva opvolgde. De Crossland X zag eruit als een verhoogde MPV en die indruk wekt deze vernieuwde versie minder sterk. Tenminste, Opel heeft getracht hem er meer als een SUV uit te laten zien, maar het MPV-aura is zeker niet helemaal verdwenen. De achterzijde laat een donkere lichtbehuizing zien en doet nog wel denken aan een ‘busje’. Het is met name de voorzijde die behoorlijk is opgeknapt door het nieuwe Vizor-gezicht van Opel. De brede snoet met smalle koplampen kennen we van de compleet nieuwe Mokka die net als de Crossland in hetzelfde segment thuishoort. Overigens deelt de Mokka zijn techniek met de nieuwe Peugeot 2008 en deze Crossland is gebaseerd op het vorige model 2008. Een oudere generatie auto dus. Maar goedkoper, groter en praktischer dan de hippere Mokka. De grootste bedreiging komt voor de Crossland misschien ook wel uit eigen huis, want de Mokka is afhankelijk van de uitvoering maar een paar honderd euro duurder.

Autotest Opel Crossland. Video: Autovisie

Aandrijving

De Crossland heeft een prijs van minimaal 21.995 euro voor een 83 pk sterke benzinemotor. Het motorenprogramma is ook niet gewijzigd en dat betekent dat de 110 pk leverende 1,2-liter driecilinder met turbo veruit de populairste variant zal worden. Die kost minimaal 25.849 euro en dat is een voldoende sterke motorisering die zijn roffel hoger in het toerenbereik wel goed laat horen in het interieur, maar vibraties van de driecilinder worden goed weggefilterd. Hij is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak en die laat zich ontspannen uit de pols schakelen. Met soepele en lichte slagen zijn de versnellingen makkelijk te vinden. Wie niet te gehaast van verzet wisselt, ondervindt ook geen hinder van het zware vliegwiel dat voor een schok kan zorgen tijdens het snel aankoppelen. Ter referentie: een Mokka voorzien van een 1.2 Turbo met 100 pk in dezelfde Edition-uitvoering kost 26.299 euro. Is een automatische transmissie een vereiste in de Crossland, dan komt u uit bij de 130 pk- variant van de 1.2 Turbo en die kost 31.549 euro.

Opel Crossland: kruisende wegen
Foto: Opel Automobile GmbH

Er komt - in tegenstelling tot de Mokka - geen elektrische versie van de Crossland, want het ‘oude’ platform is daar niet op voorbereid. De nieuwere bouwstenen van de Mokka wel en die komt er dan ook met de bekende PSA-techniek van een 50 kWh-accu en een 136 pk elektromotor.

Comfort

Vanbinnen zijn er geen grote wijzigingen voor de Crossland. Dat betekent een hoge zitpositie op stoelen met een vlakke zitting en flink wat ruimte op de achterbank. Het dashboard oogt wat donker en stemmig, maar steekt verder probleemloos in elkaar. Hij is verder onverminderd praktisch te maken door de optionele, over vijftien centimeter verschuifbare achterbank te kiezen. De bagageruimte heeft een inhoud van 410 liter en met de bank iets naar voren geschoven is er 520 liter. Royaal voor deze klasse.

Opel Crossland: kruisende wegen
Foto: Opel Automobile GmbH

Rijgedrag

Het onderstel van de Opel Crossland is het meest ingrijpend veranderd. Veren en dempers zijn straffer om ervoor te zorgen dat hij minder rol- en duikneigingen heeft. Daar had zijn voorganger nogal last van, met een onzeker rijgedrag tot gevolg. Vooral op hogere snelheden en bij abrupte manoeuvres kon het vorige type nogal wiebelig op zijn onderstel bewegen. Hij staat zoals gezegd op het platform van de vorige Peugeot 2008 en hij rijdt nu ook meer als die auto. Strakker, met een betere carrosseriecontrole en een consistenter stuurgedrag. Hij voelt minder onzeker in snelwegbochten, duikt minder bij het remmen en rijdt daardoor volwassener. Op een afrit laat hij zich met andere woorden beter plaatsen en geeft hij een groter gevoel van controle. De besturing is ook aangepast met meer precisie rond de middenstand en door zijn strakkere onderstel reageert hij directer op stuurbewegingen. Maar is het genoeg om verkozen te worden boven een Mokka? Het is niet ondenkbaar dat klanten voor een Crossland naar de Opel-showroom gaan, maar uiteindelijk met een moderner ogende Mokka naar huis gaan. Geef ze eens ongelijk.

Eindoordeel

Praktische, ruime en beter rijdende compacte crossover met een vlotter voorkomen. Maar in hetzelfde segment smaakt de duurdere, maar modernere Mokka mogelijk beter.

Specificaties Opel Crossland 1.2 Turbo Edition

  • Prijs: € 25.849
  • Topsnelheid: 187 km/h
  • Acceleratie 0-100: 10,9 s
  • Gem. verbruik: 1 op 16,4
  • CO2-emissie: 130 gr/km
  • Motor: drie-in-lijn, 1199 cm3, turbo
  • Gec. max. vermogen: 110 pk (81 kW)/5500 min-1
  • Max. koppel: 205 Nm/1500 min-1
  • Transmissie: zesbak, handgeschakeld
  • Massa leeg: 1154 kg

Alle gegevens zijn fabrieksgegevens

Toegang tot alle Plus-artikelen?

Word nu abonnee en lees al onze Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Ruim 110.000 tevreden lezers gingen je al voor.

Bekijk de actie-abonnementen