Na drie decennia komt er een einde aan het piep-kraak-internet

Print
Na drie decennia komt er een einde aan het piep-kraak-internet

Afbeelding: ANP/Hollandse Hoogte

Na bijna dertig jaar komt er een einde aan een stuk internetnostalgie. Per 1 oktober stopt KPN met het aanbieden van inbeltelefoonlijnen voor internet.

Voor oudere generaties is de kakofonie van gepiep, gezoem en gekraak die via de telefoonlijn binnenkwam, nog steeds het geluid van hun eerste kennismaking met het wereldwijde web in de jaren negentig, een tijdperk waarin internetgebruik aanvankelijk per telefoontik werd afgerekend.

Kerk als klant

De uitschakeling heeft te maken met het door KPN uitfaseren van de ISDN-lijnen die daarvoor gebruikt worden. Op dit moment wordt inbelinternet nog maar erg weinig gebruikt. Het Veldhovense bedrijf Streamit is het laatste dat internet via de telefoonlijn aanbiedt. Een woordvoerder laat weten dat de gebruikers van deze vorm van internetverbinding vooral kerken zijn, die gelovigen laten inbellen op de dienst. Daarvan maken zo’n driehonderd mensen gebruik, zegt hij.

Lees ook: ‘Internet in Nederland is duurder dan in andere Europese landen’

„Dat KPN stopt, wil niet zeggen dat wij dat ook doen”, zegt een woordvoerder echter. „Zolang er vraag naar is en wij er iets aan kunnen verdienen, gaan wij ermee door. Als zoiets werkt bij oudere mensen, dan blijven zij daar meestal bij tot ze er niet meer zijn.”

Toegang tot alle Plus-artikelen?

Dagelijks worden meer dan 100 Plus-artikelen gepubliceerd door de verslaggevers van De Limburger. Steun de regionale journalistiek en word digitaal abonnee vanaf 1,04 per week.

Profiteer nu