Brussel beboet BMW, Volkswagen, Audi en Porsche met 875 miljoen euro om kartelvorming

Print
Brussel beboet BMW, Volkswagen, Audi en Porsche met 875 miljoen euro om kartelvorming

Afbeelding: ANP XTRA

De Europese Commissie beboet de autoproducenten BMW, Volkswagen, Audi en Porsche met in totaal bijna 875,2 miljoen euro vanwege kartelvorming.

BMW moet 372,827 miljoen euro betalen en de Volkswagengroep (VW, Audi en Porsche) 502,362 miljoen. Klokkenluider Daimler ontloopt een boete van ongeveer 727 miljoen, aldus de commissie.

Alle producenten hebben toegegeven dat zij deel uitmaakten van de groep waarin afspraken werden gemaakt over de uitstoot van het schadelijke stikstofoxide (NOx) in dieselauto’s. Ze spraken af een technologie die de auto’s schoner kan maken, niet volledig te gebruiken om zo met elkaar te concurreren. Daimler ontloopt een boete, omdat het bedrijf het kartel in Brussel opbiechtte.

Lees ook: EU-hof: automaker mag niks installeren dat CO2-meting beïnvloedt

Vicevoorzitter Margrethe Vestager (Mededinging): „De vijf producenten hadden alle de beschikking over een technologie waarmee ze schadelijke emissies konden terugbrengen onder de wettelijke EU-normen. Maar ze gebruikten deze technologie niet volledig om met elkaar te concurreren voor schonere auto’s. Dit besluit gaat over hoe rechtmatige technische samenwerking verkeerd liep. Wij tolereren het niet als bedrijven samenspannen. Concurrentie en innovatie om vervuiling door auto’s terug te dringen, zijn essentieel om onze ambitieuze klimaatdoelen te halen.”

Lees ook: Volkswagen wil schadevergoeding oud-topman wegens dieselschandaal

De bedrijven hielden volgens het dagelijks EU-bestuur regelmatig besprekingen over de aanpak van het maken van schone dieselauto’s en het gebruik van technologieën waarmee de NOx-uitstoot kan worden verminderd bij personenauto’s. Zo kan een stof, bekend als AdBlue, worden geïnjecteerd in de uitlaatgasstroom waarmee de uitstoot wordt verlaagd. Die stof wordt door de boosdoeners volgens Vestager ook gebruikt, „maar onvoldoende”. Vijf jaar lang spraken de automakers af niet met elkaar te gaan concurreren door apart nog schonere auto’s dan wettelijk nodig te produceren.

Het is voor het eerst dat de commissie technische afspraken rond concurrentie bestraft. Het onderzoek staat los van het dieselschandaal waarbij autoproducenten sjoemelden met instrumenten en software om emissiemetingen te manipuleren.