Geen bijrol voor Skoda Enyaq iV

Print
Geen bijrol voor Skoda Enyaq iV

Afbeelding: Skoda Auto

Skoda speelt ook een rol in het elektrische offensief van de Volkswagen-groep. Op het bekende MEB-platform komt de Enyaq iV. Een ruime SUV die voor minder dan 40.000 euro is te rijden.

De Skoda Enyaq iV is de eerste elektrische auto van de Tsjechische Volkswagen-dochter op de nieuwe elektrische architectuur. Daarop levert het VW-concern al diverse varianten, waaronder de Volkswagen ID.4. Met die crossover laat de Enyaq iV zich goed vergelijken, al is de Skoda met een lengte van 4,65 meter iets groter, terwijl de populaire SUV Kodiaq van Skoda weer een paar centimeter langer is.

Autotest Skoda Enyaq. Video: Autovisie

Uitvoeringen

De Enyaq iV is er in eerste instantie in twee uitvoeringen met achterwielaandrijving. De iV 60 heeft een accupakket met een bruikbare capaciteit van 58 kWh, waarmee 390 kilometer gereden moet kunnen worden. Deze 180 pk sterke versie heeft een fiscale waarde van 39.755 euro en blijft daarmee net onder de - voor de zakelijke markt - belangrijke 12%-bijtellingsgrens van 40.000 euro. Dan is er ook de iV 80 die een batterijpakket heeft met een nettocapaciteit van 77 kWh. Daarmee kan de 204 pk sterke en eveneens 310 Nm leverende versie een bereik van 537 kilometer halen. Deze kost 46.755 euro en een vergelijkbare Volkswagen ID.4 bevindt zich op hetzelfde prijsniveau met 46.665 euro, maar heeft standaard een hoger laadvermogen.

De Enyaq iV kan een keurige 11 kW AC-laden, maar slechts 50 kW-snelladen. Het vergt 550 euro extra voor beide Skoda’s om dat achtereenvolgens voor de iV 60 op te waarderen naar 100 kW en voor de iV 80 naar een laadsnelheid van 125 kW. Bij alle varianten die vanaf medio april worden geproduceerd, resulteert de 550 euro kostende upgrade in 130 kW-snelladen. Voorlopig overtreft hij daarmee platformgenoten als de ID.4 en Audi Q4 E-tron, maar die zullen ongetwijfeld ook opgewaardeerd worden. Het aanbod van de Enyaq wordt in het najaar verbreed met meerdere uitvoeringen. Reken op een iV 50 met kleinere accu, versies met vierwielaandrijving door een elektromotor in de neus en zowaar een RS-versie met 300 pk en 460 Nm. De achterwielaandrijvers mogen 1000 kg trekken en 4x4-versies kunnen tot 1400 kg voortsleuren. Uitzonderlijke cijfers? Nee, wel netjes voor een EV, maar de Kia EV6 mag afhankelijk van de uitvoering tot wel 1600 kg trekken en haalt maximaal 239 kW aan de snellader voor grofweg dezelfde prijs.

Geen bijrol voor Skoda Enyaq iV
Foto: Skoda Auto

Interieur

De Enyaq iV is in de praktijk een grote crossover met een brutaal grote grille. Die is zelfs optioneel van 131 ledjes te voorzien, zoals we dat bijvoorbeeld kennen van BMW. Met enige fantasie is zelfs wel iets van de Beierse nieren in het front te zien. Hoe dan ook, hij staat minimaal op 18-inch wielen en maximaal van fabriekswege op 21-inch. Mocht dat niet voldoende zijn om hem op smaak te brengen, dan volgt er nog een sportback-achtige carrosserievariant voor de minder traditioneel ingestelde Skoda-rijder. Wat die auto inlevert aan praktische ruimte, zal hij trachten goed te maken met een dynamischer uitstraling.

Over tradities gesproken: de bekende benamingen voor de uitrustingsniveaus van het Tsjechische merk gelden niet voor de Enyaq. Skoda kiest voor interieurthema’s als Loft, Lodge, Lounge, Suite en Ecosuite. Zoals die woorden al impliceren, zijn er onderlinge verschillen in de ambiance, namelijk door stoelbekleding en materiaalgebruik. Standaard op alle versies zijn onder meer klimaatregeling, een navigatiesysteem en negen airbags waaronder één tussen de voorstoelen om een botsing tussen de hoofden te voorkomen.

Het centrale scherm op het dashboard meet 13 inch en is het grootste dat in een Skoda wordt geleverd. We kennen de unit uit andere VW-modellen en het systeem evolueert naar een inmiddels acceptabel gebruiksgemak. De indeling van de menu’s is te personaliseren door met iconen te slepen, net zoals op het bureaublad van je smartphone. Linksonder op het scherm is de airco-temperatuur aan te passen. Er is een fysieke sneltoets naar het aircomenu, maar een draaiknop werkt nog altijd makkelijker. Ook lijkt de rekensnelheid van het systeem erop vooruitgegaan.

Geen bijrol voor Skoda Enyaq iV
Foto: Skoda Auto

Achter het stuur een vergelijkbaar klein instrumentarium als in de ID.4, maar in de Skoda is het geïntegreerd in het dashboard, terwijl het in de Volkswagen losstaat. De oplossing in de Enyaq ziet er een stuk fraaier uit. Het is een indicatie van de algehele kwaliteitsindruk in de Skoda, en die laat hem boven de Volkswagen uitstijgen. Irritant is wel de spiegeling van het dashboard in de voorruit. De gereden Lodge-uitvoering kost 700 euro extra en heeft een met zacht materiaal ingepakt dashboard, nette stiksels en ziet er verzorgd uit. Er is veel binnenruimte voor de maximaal vijf inzittenden. De voorstoelen zitten goed, maar hebben een korte zitting en op de achterbank is royaal plek voor drie volwassenen. In de kofferbak past een riante 585 liter en met de bank plat zelfs 1710 liter. Groter dan een ID.4, maar kleiner dan een Kodiaq.

Rijden

De eerste indrukken werden opgedaan met de iV 80 en die weegt 2042 kg. Verwacht daardoor niet de typische explosiviteit van een elektrische auto, maar wel een soepele en stille aandrijflijn. Hij heeft flippers aan het stuur met drie recuperatiemodi die de ID.4 niet heeft. Daarmee kun je overigens niet tot stilstand komen. We wisten een verbruik te realiseren van 17,9 kWh per kilometer, wat een praktijkrange van 430 kilometer zou betekenen. Met een ID.4 haalden we bij een vergelijkbare temperatuur (op winterbanden weliswaar) een testverbruik van 19,1 kWh per kilometer en een range van 403 kilometer. De Enyaq heeft een draaicirkel die kleiner is dan die van de Citigo. De besturing is voldoende precies, met een prettige lichtheid en daardoor is hij makkelijk te manoeuvreren. Je voelt bij het rijden op een klaverblad het hoge gewicht wel snel doordrukken om aan te geven dat je met ruim twee ton onderweg bent. Ook tijdens het remmen laat de flinke massa zich goed voelen. Het onderstel van de gereden versie kenmerkt zich verder door een stevige vering om het hoge gewicht te beheersen, maar had de optionele variabele dempers van 1290 euro voor voldoende comfort. Een prima combinatie met 20-inch wielen, waardoor er van stoterig gedrag geen sprake is. Voor de rest voelt en rijdt hij als de andere MEB-modellen. Skoda doet volop mee in het EV-offensief van de Volkswagen-groep en de Enyaq speelt daarin de rol van ruimste crossover. Dat doet hij overtuigender dan de ID.4.

Geen bijrol voor Skoda Enyaq iV
Foto: Skoda Auto

Eindoordeel

De ruimste crossover op het MEB-platform. Goede praktijkrange, prima prestaties en een verzorgd interieur. Waarom nog een Volkswagen?

Specificaties Skoda Enyaq iV 80

  • Prijs: € 46.755
  • Topsnelheid: 160 km/h
  • Acceleratie 0-100 km/h: 8,7 s
  • Gem. verbruik WLTP: 15,2-21,6 kWh/100 km
  • CO2-emissie: 0 g/km
  • Motor: synchroon, permanente magneet
  • Max. vermogen: 204 pk (150 kW)
  • Max. koppel: 310 Nm
  • Accucapaciteit: 82 kWh (77 kWh netto)
  • Laden: AC 11 kW, DC 50 kW
  • Transmissie: eentraps reductieversnelling
  • Aandrijving: achterwielen

Toegang tot alle Plus-artikelen?

Word nu abonnee en lees al onze Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Ruim 110.000 tevreden lezers gingen je al voor.

Bekijk de actie-abonnementen