Motoren zoeven winkels uit: ‘Op een motor kun je veilig genieten’

Motoren zoeven winkels uit: ‘Op een motor kun je veilig genieten’

Afbeelding: © Getty Images

Venray / Oostrum / Oirlo / Leunen / Castenray / Heide / Ysselsteyn / Veulen / Merselo / Vredepeel / Smakt / Wanssum / Blitterswijck / Geijsteren / Echt / Koningsbosch / Sint Joost / Susteren / Roosteren / Nieuwstadt / Aasterberg / Berkelaar / Hingen -

Volgens brancheverenigingen BOVAG en RAI reden er in Nederland nooit zoveel motoren als nu: bijna 770.000. In het tweede kwartaal werd ruim een kwart meer verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. Ook in Limburgse motorzaken gaat het goed. Maar ze plaatsen kanttekeningen.

“Sinds de winkel weer vol open is, loopt het inderdaad storm”, zegt Kenny Vos van MotoPort Echt, dealer van Suzuki, Yamaha, Honda, Kawasaki. “Zeker nieuwe modellen gaan hard. Maar er is ook veel vraag naar jong gebruikte motoren. Die gaan voor relatief hoge prijzen de deur uit.” Hij heeft er wel een verklaring voor. “Motorrijden is tijdens corona populairder geworden. Op een motor ben je vrij, buiten en kun je veilig genieten zonder gevaar van een coronabesmetting.”

Kanttekeningen
Zijn collega Erik Kuijpers van Motor Venray, dealer van BMW en Kawasaki, onderschrijft dat. “In coronatijd is het een van de weinige hobby’s die je zonder belemmering kunt doen. Bovendien hebben mensen flink gespaard, ze hebben geld voor de aanschaf van een motor.” De zaken gaan goed volgens hem, maar hij plaatst kanttekeningen. “Dat er in het tweede kwartaal veel verkocht is, komt ook doordat het in de eerste maanden slecht liep. Ik denk dat het vooral uitgestelde aankopen zijn geweest. Bovendien is de vraag wat de motorrijders straks doen als alles weer kan. Blijven ze motorrijden? Onderhoud en doorverkoop zijn belangrijke inkomstenbronnen voor ons.”

Suezkanaal
Nu de vraag groot is, doemt er een ander probleem op: de levering. Kuijpers: “Sommige merken hebben serieuze leverproblemen, zeker de Aziatische.” Dat merkt ook Vos: “Enerzijds komt dat doordat producenten niet aan genoeg chips kunnen kopen, anderzijds omdat containers ontzettend duur zijn op dit moment. Ik weet dat er ook Yamaha’s en Kawasaki’s op het gestrande schip in het Suezkanaal staan. Ook daarop is het nog steeds wachten.” Waar je volgens Vos normaal gesproken een week na aankoop al op je motor zit, moet je bij sommige modellen nu minstens een half jaar wachten. “Sommigen doen dat, anderen kijken verder. Dat kan, want we hebben nog genoeg voorraad staan.”

De inhoud van deze productie valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van De Limburger. Meer van WijLimburg