‘Omzet supermarkten stijgt dit jaar, maar daalt in 2022’

 © ANP

Zaltbommel
ANP

De omzet van supermarkten stijgt dit jaar nog, maar daalt licht in 2022. Dat is de prognose van marktonderzoeker IRI.

Door de coronacrisis zaten mensen meer thuis, waardoor de supermarkten veel meer verkochten, maar de heropening van de horeca zal volgend jaar zorgen voor daling van die omzetten, denkt het onderzoeksbureau.

Verschil marginaal

Voor heel 2021 verwacht de marktonderzoeker een omzetstijging van 1,5 procent, als de 52 weken van dit jaar vergeleken worden met die van 2020. Als het volledige jaar 2020, met daarin 53 weken, wordt vergeleken met dit jaar, zorgt de week verschil voor een omzetdaling van 0,6 procent dit jaar.

Lees ook: Twee woningen worden gesloopt voor uitbreiding Aldi in Broekhem

De voorspelde omzetgroei van dit jaar komt met name door de maanden januari en februari, waarin de coronacrisis tot een nieuwe lockdown leidde. Voor de komende vakantieperiode zullen de omzetcijfers onder die van vorig jaar liggen, omdat mensen nu meer op vakantie gaan in het buitenland in plaats van op vakantie in eigen land. Na de vakantie zal de omzet in lijn zijn met vorig jaar.

Nog veel onzekerheden

Voor 2022 voorspelt IRI een daling van 1,2 procent van de totale supermarktomzet, inclusief online bestellen van boodschappen. Dit alles mits er geen nieuwe strenge coronamaatregelen komen waardoor mensen weer meer thuis moeten zitten.

Lees ook: Lidl-eigenaar Dieter Schwarz: voor iedereen een grote onbekende

Wil je alle Plus-artikelen lezen?

Dagelijks publiceren we meer dan 100 Plus-artikelen op onze site & app. Nieuws, achtergronden, analyses, reportages, interviews en columns. Word nu digitaal abonnee en kies voor een jaar lang korting of maandelijkse flexibiliteit.

Kies digitaal