Volkswagen Tiguan: opzij, opzij, opzij

Print
Volkswagen Tiguan: opzij, opzij, opzij

Afbeelding: Volkswagen AG

Met de Volkswagen Tiguan had het merk de juiste auto op het juiste moment. Door een reeks vernieuwingen moet hij nu toch plaatsmaken.

De Volkswagen Tiguan was direct vanaf zijn introductie in 2007 een verkoopkanon, omdat de vraag naar SUV’s toen enorm was gestegen en elk jaar toenam. In 2016 kwam de tweede generatie op de markt en die krijgt nu een facelift. Met als belangrijkste punt dat hij visueel moet plaatsmaken voor zijn kleinere zustermodellen. Het koetswerk van de Volkswagen Tiguan is aangepast om hem meer op de Touareg te laten lijken, de grootste SUV die het merk levert. Volkswagen heeft immers nu ook compactere crossovers als de T-Cross en de T-Roc die lager dan de Tiguan zijn gepositioneerd. Om elkaar niet voor de voeten te lopen, moet de Tiguan forser ogen en zich upmarket bewegen. Daarom krijgt hij een hogere motorkap, een grotere grille en led-koplampen die uitlopen in de zijschermen. Met als doel hem breder en forser te laten ogen, wat inderdaad gelukt is. De achterzijde laat een gewijzigde onderbumper zien. De prijzen starten bij 37.940 euro voor een benzinevariant met 130 pk en een handgeschakelde zesbak. De zevenzits variant, de Tiguan Allspace, krijgt in het derde kwartaal van dit jaar een vergelijkbare facelift.

Autotest VW Tiguan. Video: Autovisie

Uitrusting

Het dashboard van de Tiguan volgt de koers van de nieuwste generatie modellen. Dat wil zeggen een MIB3-multimediasysteem dat we kennen uit de Golf en de ID.3. Daarmee zijn veel functies ondergebracht in het scherm, waardoor er soms een handeling extra nodig is om een instelling te veranderen. Daar hebben we het al vaker over gehad, maar (dure) fysieke toetsen zien we niet meer terug. Je kunt veel functies ook met de spraakbediening aansturen. Maar dat werkt bedroevend slecht, waardoor je vaak na een aantal vruchteloze pogingen om iets te wijzigen met een stemopdracht dat alsnog met de hand gaat doen. In vergelijking daarmee werkt het MBUX-systeem van Mercedes-Benz vele malen nauwkeuriger en beter.

Volkswagen Tiguan: opzij, opzij, opzij
Foto: Volkswagen AG

Het fraaie aircocluster kent geen toetsen meer en dient met swipen of aanraakopdrachten bediend te worden. Dat werkt wel prima en ziet er eigentijds uit. Voor de rest bleef de Tiguan met zijn standaard verschuifbare achterbank een zeer ruime en praktische gezinsauto. Voorin zijn er grote stoelen met een uitstekend zicht rondom en achterin ook veel zitcomfort. De beenruimte is gigantisch, de kofferbak biedt ruim 600 liter aan laadvolume en met de achterbank neergeklapt wordt dat 1655 liter. En voor een trekgewicht van 1600 kg draait de 130 pk-versie zijn hand niet om.

Volkswagen Tiguan: opzij, opzij, opzij
Foto: Volkswagen AG

Motoren

Het motorengamma van de Volkswagen Tiguan wordt uitgebreid met een stekkerhybride. Die levert 245 pk en zal een elektrische range moeten halen van 50 kilometer. Gereden is met de populairste motorisering. Dat is de 1.5 TSI met 150 pk en 250 Nm, waarmee hij prima uit de voeten kan. Zeker in combinatie met de zeventraps automaat levert de viercilinder voldoende souplesse en kracht. Alleen tijdens volle acceleratie is de motor aan de luidruchtige kant, omdat hij zich moet inspannen. Maar er ontstaat bij de bestuurder geen verlangen naar meer kracht, want het is een adequate motorisering. Deze versie kost 42.340 euro.

Rijgedrag

Het onderstel is in de basis comfortabel en de auto laat zich probleemloos met weinig inspanning besturen, maar pas op voor de grote (optionele) 20-inch wielen. Die staan heel fraai, maar het afrolcomfort wordt er ernstig door beperkt. De versie die we reden, een R-line Business, heeft standaard de Dynamic Steering die directer wordt naarmate de stuuruitslag groter wordt. Met van aanslag tot aanslag slechts 2,1 omwentelingen is de besturing dan ook zeer direct. Dat maakt de Tiguan handelbaar op lage snelheid tijdens het manoeuvreren, maar er kleven enkele nadelen aan. In combinatie met 255 millimeter brede sportbanden van Continental om de 20-inch wielen reed het verre van comfortabel. Hij gaat er strak mee de hoek om, maar het afrolcomfort is beperkt. Op korte oneffenheden klapperen de grote zware wielen en banden met lage wangen onder de auto. Op glooiingen op de snelweg is er weinig aan de hand, omdat de demping niet heel stug is.

Volkswagen Tiguan: opzij, opzij, opzij
Foto: Volkswagen AG

In de rechtuitstand kan de auto met deze besturing ook onrustig zijn. De voortrein reageert onmiddellijk op de kleinste stuurbewegingen vanuit de middenstand, waardoor je niet het relaxte rijgedrag krijgt dat je zou verwachten. Ook volgt hij met zijn brede banden de sporen in het wegdek en trekt hij aan het stuur alsof de stuurassistent aan het werk is. Daarover gesproken, die ‘travel assist’ is uitgebreid en werkt nu tot 210 km/h. Die anticipeert ook op rotondes en bochten door af te remmen en weer te versnellen. Het vertragen en de stuurbewegingen gaan goed, maar het accelereren gaat tamelijk traag, waardoor achterliggers geïrriteerd kunnen raken. Dan duurt het net even te lang, voordat hij voldoende tempo gaat maken. Enfin, de tijden dat de Tiguan de koning van de VW SUV’s was, zijn voorbij door de komst van de T-Cross en T-Roc. Niet iedereen zit meer te wachten op een crossover van het Tiguan-formaat, maar hij zal desondanks nog altijd een flink deel van de verkopen voor zijn rekening nemen.

Eindoordeel

De Tiguan wordt met deze facelift visueel hoger gepositioneerd, omdat Volkswagen inmiddels nog twee kleinere crossovers heeft. Het is onveranderd een zeer ruime en mooi gebouwde auto.

Specificaties Volkswagen Tiguan 1.5 TSI 7-DSG

  • Prijs: € 42.340
  • Topsnelheid: 202 km/h
  • Acceleratie 0-100: 9,3 s
  • Gem. verbruik: 1 op 14,5
  • CO2-emissie: 157 g/km
  • Motor: vier-in-lijn, 1498 cm3, turbo
  • Gec. max. vermogen: 150 pk (110 kW)/5000 min-1
  • Max. koppel: 250 Nm/1500 min-1
  • Transmissie: zevenbak, automatisch
  • Massa leeg: 1541 kg

Alle gegevens zijn fabrieksgegevens

Toegang tot alle Plus-artikelen?

Word nu abonnee en lees al onze Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Ruim 110.000 tevreden lezers gingen je al voor.

Bekijk de actie-abonnementen