Opel Mokka-e is een degelijke hipster

Print
Opel Mokka-e is een degelijke hipster

Afbeelding: Opel Automobile GmbH

Opel doet momenteel zijn uiterste best om zich van zijn burgerlijke imago te ontdoen. Dat lukt deels, maar het is juist de degelijke en voordelige kant van de nieuwe Opel Mokka die we waarderen.

Toegegeven, met deze nieuwe vormtaal zal Opel zonder twijfel in staat zijn om een jongere doelgroep aan zich te binden zonder de oudjes te verketteren. Deze Mokka met ‘Vizor’-grille en vin die centraal over de motorkap naar achteren loopt, haalt zijn inspiratie van de roemruchte Manta, en zal als voorbeeld dienen voor de komende generatie Opel-modellen. Het heeft wellicht een set leuke wielen en de juiste kleurcombinatie nodig, maar dan rijd je ook echt in een aantrekkelijk en goed geproportioneerd ding. Over de kleur gesproken: het groen waarin je ‘m overal ziet opduiken in Opels eigen campagne, is nota bene de standaardkleur. Wil je iets anders, dan zul je moeten bijbetalen. En wie in Nederland durft het aan om buiten Maaskantje te gaan rondrijden in een groene Opel met Manta-genen? Misschien is het wel geen toeval dat de Mokka zich met zijn overvierkante snoet en achterlichten op de uiterste hoeken van het plaatwerk probeert om zich zo groot mogelijk voor te doen. Hij is namelijk niet zo heel groot. Reden ook waarom de meer op praktisch comfort gerichte Crossland naast de Mokka in de showroom blijft staan. Voor fors minder geld, welteverstaan.

Autotest Opel Mokka-e. Video: Autovisie

Techniek

Zo vernieuwend als het exterieurontwerp is, zo bekend is de onderhuidse techniek inmiddels. De nieuwe Mokka is namelijk gebaseerd op het PSA (tegenwoordig ‘Stellantis’)-platform dat we kennen van onder andere de Peugeot 2008, de DS 3 Crossback, de Citroën C4 en de Opel Corsa. Met een lengte van 4,15 meter en een hoogte van 1,52 meter is hij een fractie groter dan de Corsa hatchback, maar ook 15 centimeter korter dan een Peugeot 2008. Vergeleken met zijn voorganger zijn er ook de nodige centimeters afgegaan, al is de wielbasis toegenomen en daar draait het vooral om in het interieur. Er is plek voor vier volwassenen tot zo’n 1,85 meter en 310 tot 1060 liter bagage. Waar de meerprijs van 3800 euro ten opzichte van de Corsa precies vandaan moet komen, is niet met rationele argumenten te verklaren, maar mensen zijn nou eenmaal bereid om meer te betalen voor een auto met verhoogde instap.

Opel Mokka-e is een degelijke hipster
Foto: Opel Automobile GmbH

Kijkend naar de concurrentie binnen en buiten het eigen concern is de Mokka in elk geval redelijk geprijsd. De volledig elektrische versie die we (voorlopig) als enige konden proberen, is er rijklaar vanaf 34.399 euro, tegenover 37.080 voor een Peugeot 2008 of 35.995 voor een Kia e-Niro. Voor zakelijke rijders is er voor 34.999 euro de Business Elegance inclusief navi, adaptieve cruise control, 17-inch wielen en een achteruitrijcamera.

Motoren

Zoals gezegd is de onderhuidse techniek ons al overbekend uit de elektrische Corsa, Peugeot 208 enzovoorts, namelijk een 136 pk elektromotor die de voorwielen aandrijft en gevoed wordt door een accupakket met een capaciteit van 46 kWh bruikbare inhoud. Uit ervaring weten we inmiddels dat dit genoeg is voor een actieradius die afhankelijk van buitentemperatuur, rijstijl en gemiddelde snelheid zo tussen de 150 en 300 kilometer ligt. Bepaald niet baanbrekend, maar gezien de prijs zijn het redelijke prestaties. Een eenfase AC-lader is standaard, een driefasenlader waarmee de laadsnelheid tot 11 kW wordt verhoogd, kost 1000 euro extra. Aan een +100 kW-snellader heeft de Mokka circa 35 minuten nodig om van 10 tot 80 procent bij te laden.

Opel Mokka-e is een degelijke hipster
Foto: Opel Automobile GmbH

Wellicht klinkt 136 pk en 260 Nm als te weinig voor een auto met een rijklaar gewicht van 1600 kilo, maar omdat alle trekkracht al vanaf stilstand beschikbaar is, ervaar je de Mokka als ruimschoots vlot genoeg. Hij is begrensd op 150 km/h, en da’s eigenlijk hard zat. Anders trek je sowieso de accu in een half uur leeg. Ook in de bochten merk je eigenlijk niet met zoveel gewicht onderweg te zijn, omdat de meeste massa laag en centraal in de auto is gesitueerd. Daardoor hoeft het onderstel niet overdreven hard te zijn en heeft Opel een goede balans tussen comfort en strak sturen. De besturing is wel aan de lichte kant, waar de Corsa nog iets van gevoel biedt.

Ouderwets Opel

De minimalistische stijl van het exterieur is naadloos doorgetrokken naar het interieur. Het zal door sommigen wellicht als een beetje saai worden geïnterpreteerd, maar het is met voldoende fysieke knoppen, een apart airco-cluster, druktoetsen op het stuurwiel en een logische indeling wel makkelijk te bedienen. Da’s dat stukje ouderwetse Opel dat we wel kunnen waarderen, net zoals de nog altijd pertinente weigering van Opel om slechte stoelen in een auto te plaatsen. Ook deze zetels zijn met voldoende vulling en pasvorm geschikt bevonden. Zoals bij elke auto in dit segment kun je rekenen op flink oppervlakken aan hard kunststof. Helaas tref je ook her en der pianolak; spul dat er leuk uitziet in de folder, maar in de praktijk niet kras- en kraakvast is. Enkele sierlijsten rondom het dashboard zijn in felle kleuren uit te voeren om de eventuele saaiheid wat te breken.

Opel Mokka-e is een degelijke hipster
Foto: Opel Automobile GmbH

Het infotainmentsysteem is helaas nog steeds het oude, maar niet vertrouwde PSA-scherm, dat inmiddels wat gedateerd overkomt en niet altijd even snel reageert. Ook ben je voor navigatie tussen snelladers op langere routes afhankelijk van smartphone-apps. Maar net als voor de aandrijflijn geldt dat dit gezien de prijs van de auto minder erg is dan in duurdere Stellantis-modellen met hetzelfde systeem.

Uiteraard komt de Mokka er ook met conventionele aandrijflijnen, te weten een 1,2-liter driecilinder turbo met 100 of 130 pk en optioneel een automaat op de sterkere versie, alsook een 110 pk handgeschakelde diesel. Deze Mokka’s beginnen reeds bij 26.299 euro, maar reken voor een beetje leuk aangeklede versie toch algauw op 30.000 euro en meer. Of 30.199 als je per sé geen groene wilt…

Eindoordeel

Vanbuiten de hippe crossover waar de automarkt op zit te wachten, vanbinnen gewoon weer een degelijke Opel. Klinkt als een prima combinatie.

Specificaties Opel Mokka-e

  • Prijs: € 33.399
  • Topsnelheid: 150 km/h
  • Acceleratie 0-100: 9 s
  • Gem. verbruik: 17,4 kWh/100 km
  • Actieradius: 324 km
  • Motor: synchroonmotor perm. magneet
  • Plaatsing: dwars voorin
  • Max. vermogen: 136 pk (100 kW)
  • Max. koppel: 260 Nm/0 min-1
  • Transmissie: eentraps reductieversnelling
  • Aandrijving: voorwielen
  • Spec. massa: 11 kg/pk
  • Accucapaciteit: 46 kWh
  • AC laden: 7,4 kW
  • Onderstel: v: McPherson, stabi/a: torsie-as, stabi
  • Remmen: v: gev. schijven/a: schijven
  • Bandenmaat: 215/65R16

Toegang tot alle Plus-artikelen?

Word nu abonnee en lees al onze Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Ruim 110.000 tevreden lezers gingen je al voor.

Bekijk de actie-abonnementen