Audi S3 zit vast in de ‘friendzone’

Print
Audi S3 zit vast in de ‘friendzone’

Afbeelding: Tom Bauer

De Audi S3 Sportback haalt alles uit de kast om jullie relatie naar het volgende niveau te tillen, maar hij blijft voor eeuwig steken in het gebied tussen platonische vriendschap en een innige liefdesband.

Bij de eerste kennismaking lijkt de Audi S3 net zo’n grote charmeur als zijn voorgangers. Met een verzorgd en afgetraind voorkomen, maar niet té. Nog steeds de enige hot hatch waarmee je zonder schaamte zakelijke afspraken kunt afwerken. Vooral in het stijlvolle ‘Navarra’-donkerblauw waarin de testauto gehuld was. Alleen de grootste fans zullen aan de vier uitlaatpijpen en het bescheiden spoilerwerk herkennen waarmee ze te maken hebben. Een voordeel wat betreft het uiterlijk, maar het interieur is niet langer een reden om blind de liefde aan de Audi te verklaren.

We zijn er de afgelopen jaren aan gewend geraakt dat een nieuwe generatie auto’s zonder meer op alle fronten beter was dan hun voorganger. Inmiddels lijkt er echter een soort plafond te zijn bereikt onder druk van slinkende winstmarges, groeiende regeldruk en relocatie van investeringsgelden. Plat gezegd is het interieur van de nieuwe generatie A3 niet direct te prefereren boven het uitgaande model. Niet qua materialen, niet qua afwerking en niet qua bedieningsgemak. Van alle auto’s die nu nog op het MQB-platform gebouwd worden, is het op die aspecten wellicht nog steeds wel de beste. De A3 geniet binnen de groep nog het privilege van de nodige fysieke knoppen en kwaliteitsinfotainment, maar de Mercedes A-klasse en BMW 1-Serie hebben het gat inmiddels vakkundig gedicht.

Audi S3 zit vast in de ‘friendzone’
Foto: Tom Bauer

Details

Het onderscheid tussen een reguliere A3 en een S3 zit ‘m qua interieur ook slechts in enkele details, terwijl je wel geacht wordt om ten minste 67.410 euro (da’s 30k meer dan het instapmodel) over te maken. Om er een échte S3 van te maken loopt de teller al over de 70.000 euro dankzij met leer en alcantara beklede sportstoelen en een paar leuke sierlijstjes. De testauto was verre van full-options en ging met speels gemak door de grens van 80 mille. Om even het geheugen op te frissen wat je voor dat geld nog meer kunt krijgen vandaag de dag, zomaar een greep: een Polestar 2 met 408 pk is er voor minder dan 60.000 euro, een Volvo S60 T8 met 405 pk voor een paar duizend euro meer. Een BMW M340i van een segment hoger en met 374 pk begint ruimschoots onder de 80.000. En als het per se een Audi moet zijn, kun je voor de prijs van een licht aangeklede S3 ook een A7 op de stoep zetten. Dat je ’t maar even weet. Auto’s van een totaal ander type dan dit, maar wel nuttig om te illustreren hoe duur kleine auto’s met grote motoren vandaag de dag zijn.

De bpm-component in de prijs (16.190 euro in het geval van de S3) is relatief gezien steeds hoger naarmate de basisauto goedkoper wordt, waardoor dit type vierwielaangedreven sportcompacts lastig aan de man te brengen is in Nederland.

Audi S3 zit vast in de ‘friendzone’
Foto: Tom Bauer

Aandrijving

Toch zal de roep van de vier ringen op het front en de belofte van 310 pk, een DSG-automaat en vierwielaandrijving genoeg zijn om het toch op zijn minst even uit te proberen. Maar niet voordat je je realiseert dat die waarden nauwelijks beter zijn dan van het uitgaande model. Ongetwijfeld omdat het zo lastig is om een verbrandingsmotor te homologeren, blijft er weinig ruimte voor vermogensstijging over. De 10 pk extra kan niet voorkomen dat deze S3 nota bene een paar tienden langzamer naar de 100 km/h sprint dan de vorige, en met 4,9 seconden terug is op het niveau van het model uit 2013. De top is uiteraard nog immer begrensd op 250 km/h. Het zijn niet alleen de naakte cijfers, ook uit het gedrag van de EA888 blijkt dat hij gekneveld is. De gasrespons is aarzelend en de bereidheid om toeren te maken beperkt. Als de turbo eenmaal op gang is, zit er natuurlijk best vaart in, maar zelfs een kunstmatig roffeltje kan een ietwat gestreste ondertoon niet helemaal maskeren. Het maakt voorts niets uit of je schakelt bij 4000 of 6000 toeren, de snelheidssensatie is identiek. De zeventrapsautomaat met dubbele koppeling is goed bij de les, maar pleegt een kapitale zonde door zelf op te schakelen zodra het rood wordt aangetikt, en bij vol gas te blijven terugschakelen in de handstand. Enige bijdrage aan de feestvreugde levert hij ook niet, omdat de versnellingen compleet emotieloos aan elkaar worden geregen. Met andere woorden een ouderwets effectieve aandrijflijn, maar niks om de wekker op zondagochtend voor te zetten.

Audi S3 zit vast in de ‘friendzone’
Foto: Tom Bauer

Rijgedrag

Qua onderstel is er wel merkbaar vooruitgang geboekt, met optionele schokdempers die in een aanzienlijk breder spectrum opereren. In de meest comfortabele stand en met 18-inch wielen blijft de staat van het wegdek voor de inzittenden een goed bewaard geheim. Met 19-inch komen korte oneffenheden soms hard door en met de dempers in de dynamische stand worden wagen en wielen strak aangelijnd. Het weggedrag is weinig verrassend, met enorme hoeveelheden grip en tractie om uit te buiten, maar ook een vrij eendimensionaal karakter waarvoor Audi blijkbaar te rade is gegaan bij de Deutsche Bahn. Zeer stabiel en slechts beperkt met het gas controleerbaar. Met de bekende superprecieze besturing die tegelijk aanvoelt alsof je die via een elastiek bedient. De achteras helpt alleen in het eerste deel van de bocht om de auto van richting te laten veranderen en de vierwielaandrijving trekt meer dan hij duwt. Zoals altijd schittert de S3 wanneer de ondergrond glad en onregelmatig wordt. Dan zijn er maar weinig concurrenten die ‘m kunnen bijbenen, ook met dank aan een goed doseerbaar rempedaal.

Momenteel zijn de belangrijkste concurrenten de Mercedes-AMG A35, die in onze optiek iets minder comfortabel maar wel opwindender is, en de BMW M135i die vergelijkbare specs en karaktertrekken neerlegt bij een fors lagere (pakweg 7.000 euro) prijs. En daarmee belandt de Audi S3 Sportback wat ons betreft in de ‘friendzone’. Hoewel hij op geen enkel punt echt teleurstelt, hebben we ook geen goede reden kunnen vinden om zoveel geld uit te geven voor een langere relatie met deze hot hatch.

Audi S3 zit vast in de ‘friendzone’
Foto: Tom Bauer

Eindoordeel

Nog steeds een aantrekkelijke en goedgebouwde sporthatch voor dagelijks gebruik, maar ook compleet bloedeloos en met een luxe- en prestatieniveau dat in Nederland volledig uit de pas loopt met de prijs.

Specificaties Audi S3 Sportback

  • Prijs: € 67.410,-
  • Topsnelheid: 250 km/h
  • Acceleratie 0-100: 4,8 s
  • Gem. verbruik: 1 op 12,2
  • CO2-emissie: 186 g/km
  • Motor: vier-in-lijn, 1984 cm3, turbo
  • Max. vermogen: 310 pk (228 kW)/5450 min-1
  • Max. koppel: 400 Nm/2000 min-1
  • Transmissie: zeventraps DSG automaat
  • Massa leeg: 1475 kg
  • Alle gegevens zijn fabrieksgegevens

Toegang tot alle Plus-artikelen?

Word nu abonnee en lees al onze Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Ruim 110.000 tevreden lezers gingen je al voor.

Bekijk de actie-abonnementen