Frissen Intern Transport: Nieuwe naam en eigenaar, maar dezelfde familie.

Print
Frissen Intern Transport: Nieuwe naam en eigenaar, maar dezelfde familie.

Afbeelding: Frissen Intern Transport

Een familiebedrijf is meer dan alleen de achternaam. Medewerkers, partners en klanten voelen zich een volwaardig lid van de familie. Wat dat betreft is er sinds de recente overname van Frissen Intern Transport door Logisnext Benelux ook weinig veranderd, zegt verkoopleider Wynand Wimmers. “De klant zal bij ons nooit een nummer zijn.”

De naam Frissen is in Zuid-Limburg geen onbekende. Het is de naam van het familiebedrijf van Jan Frissen dat zich sinds de oprichting in 1954 specialiseert in onderhoud, reparaties en in- en verkoop van landbouwmachines. Jan droeg de zaak in 1986 over aan zoon George, onder wiens leiding het bedrijf zich verder toespitste op intern transport. De activiteiten in het intern transport werden eind jaren negentig verzelfstandigd in Frissen Intern Transport. Na Frissen Groen Techniek en Frissen Kehrtechnik werd dit de derde werkmaatschappij binnen de Frissen Groep. Het bedrijf nam haar intrek in een nieuw pand op het bedrijventerrein De Valkenberg in Valkenburg aan de Geul, van waaruit het vandaag de dag nog altijd de Limburgse markt en de Belgische en Duitse grensregio’s bedient.

FAMILIEBEDRIJVEN

Welgeteld 67 jaar later prijkt de achternaam van Jan Frissen nog altijd op het pand aan de Valkenberg. Dat blij­ft nog wel even zo, ondanks de recente overname. Frissen Intern Transport is namelijk per 1 november 2020 in handen van Logisnext Benelux, onderdeel van Mitsubishi Logisnext Europe, dat onder meer bekendstaat om haar UniCarriers trucks. Frissen Intern Transport, dat zich altijd profileerde als een familiebedrijf, was plots onderdeel van een grote multinational. Toch werd het stokje zonder enige twijfel overgedragen. “We werkten eigenlijk al 25 jaar met elkaar samen. Familiebedrijven in Enschede, Rijswijk, Venlo en het Belgische Londerzeel waar Frissen Intern Transport al decennialang mee samenwerkt, waren ook al onderdeel geworden van Mitsubishi Logisnext”, legt Wimmers uit.

“De mensen die er voorheen werkten, zitten er grotendeels nog steeds. We kennen elkaar en werken prettig met elkaar samen. We zijn door de beste partij in de markt overgenomen, want we waren eigenlijk al één, maar dan onder verschillende namen.” Wimmers noemt de eigenaar een multinational ‘die denkt vanuit de vestigingen’. Die vestigingen -Enschede, Londerzeel, Venlo, Rijswijk en sinds kort dus Valkenburg- zijn volgens hem familiebedrijven met een identiek gedachtegoed in de Benelux. “De nieuwe positie in de markt creëert talloze mogelijkheden. We zijn in staat onze positie in Limburg verder te versterken, terwijl de kern en de methodiek van Frissen Intern Transport intact blij­ . De overname is een absolute win-winsituatie.”

ALLURE

Logisnext Benelux heeft­ in april haar merk UniCarriers definitief omgezet naar Mitsubishi Forkli­ft Trucks. Het klassieke rood-wit van Frissen heeft­ inmiddels gezelschap gekregen van het rood-zwart van de Japanse fabrikant. “Voor de rest is er niets veranderd”, vertelt Wimmers. “De kleuren zijn anders, maar de kern van Frissen Intern Transport is ongewijzigd. We zijn en blijven een regionaal bedrijf, maar eentje die dankzij de nieuwe eigenaar nog meer financiële daadkracht heeft­ . Een lokaal bedrijf met de mogelijkheden, services en het portfolio van een internationaal opererend bedrijf. Dat is hoe we ons zullen blijven profileren.” De overgang van Frissen Intern Transport naar Logisnext Benelux is volgens Wimmers vrijwel onopgemerkt gebleven. Dat zal wat hem betreft­ ook zo blijven. “Het is niet zo dat er ergens een nieuw pand in het land wordt gebouwd, dat vanuit daar de boel wordt geregeerd. Klanten die ons bellen, krijgen nog altijd dezelfde mensen aan de lijn, ook na vijven en in het weekend. We zijn dag en nacht direct voor service bereikbaar om de klant een oplossing te bieden. Een antwoordapparaat hebben we niet, nu niet en in de toekomst niet.”

DUURZAME RELATIES

Het warme contact met de klant typeert Wimmers. Hij houdt van het netwerken, het borrelen en ook van het onderhouden van ‘duurzame relaties’. Iets waar hij zijn collega Jean-Pierre Jorissen, accountmanager bij Frissen Intern Transport, een absolute expert in vindt. Het liefst klopt Wimmers iedere week bij de klanten aan de deur, drinkt hij met hen een kop koffie. “Zo hoort dat in een familiebedrijf; de klant mag er nooit een nummer zijn. Ik vind het net zo belangrijk om elkaar te zien en om met elkaar te praten, want de mens is belangrijk. Service speelt hier een belangrijke rol in. Zonder goede service geen duurzame relatie, en zonder relatie geen lease of verkoop. Onze serviceafdeling staat dan ook altijd paraat om de klant zo snel en zo goed mogelijk van kennis te voorzien.” Wimmers verwijst naar de slagzin van Frissen Intern Transport: Mens. Kennis. Machines. “Dat onderstreept dat de mens bij ons écht op één staat.” Het familiegevoel zal onder de naam Mitsubishi Forkli­ft Trucks niet verloren gaan, verzekert Wimmers. “De kern van Frissen Intern Transport is en blij­ hetzelfde. De nieuwe collega’s kennen we zó goed, dat is in feite aangetrouwde familie. Samen vormen we een internationaal familiebedrijf—ook nog eens de nummer drie in de multinationalvloot. Maar wel eentje die lokaal opereert en regionaal betrokken blijft­ .”

Tekst: Jeffrey Steijns.
www.frissen-interntransport.nl