Grote modemerken tekenen vernieuwd Bangladesh-akkoord

Print
Grote modemerken tekenen vernieuwd Bangladesh-akkoord

Afbeelding: ANP

Grote modemerken hebben het nieuwe akkoord voor de veiligheid in kledingfabrieken in Bangladesh ondertekend.

De oude overeenkomst zou eind augustus aflopen. Onder andere C&A, H&M en Zeeman hebben hun handtekening gezet onder een verlenging met twee jaar en uitbreiding van het Bangladesh-akkoord uit 2013.

Het akkoord kwam acht jaar geleden tot stand na het instorten van de fabriek Rana Plaza bij hoofdstad Dhaka in Bangladesh. Bij die ramp kwamen meer dan 1100 mensen om het leven. Aan het fabrieksgebouw bleek van alles te mankeren.

Inspecties

Modemerken spraken daarom af dat er onafhankelijke inspecties van fabrieksgebouwen in Bangladesh zouden komen. Alle inspecties en verbeteringen moeten ook openbaar worden gemaakt. Daarnaast kwamen er trainingen om de positie van arbeiders te versterken. In het nieuwe akkoord staat dat dezelfde afspraken ook in tenminste één ander land moeten gaan gelden. Dat moet ergens in de komende twee jaar gebeuren.

C&A, met 1400 winkels in achttien Europese landen, stelt dat het akkoord voor vooruitgang heeft gezorgd in Bengaalse kledingfabrieken. Naast een betere brand- en bouwveiligheid zorgt het ook voor meer zeggenschap voor fabrieksarbeiders, aldus de modeketen. H&M meldt verheugd te zijn over het nieuwe akkoord. Het Zweedse modeconcern vindt de veiligheid van fabrieken naar eigen zeggen zeer belangrijk.

Kritiek

Toch klonk er in de aanloop naar het vernieuwde Bangladesh-akkoord kritiek op H&M en C&A. Als grote en machtige spelers in de kledingindustrie zetten deze bedrijven zich maar matig in om de afspraken voor de deadline van 31 augustus te verlengen, klaagde actiegroep Schone Kleren Campagne (SKC).

Aan de positieve kant onderscheidde onder andere Zeeman zich volgens SKC. De budgetketen heeft het nieuwe akkoord woensdag ondertekend, laat kwaliteitsmanager Arnoud van Vliet per e-mail weten.

Het nieuwe akkoord wordt 1 september van kracht. Dan wordt ook de complete lijst bekend van modemerken die de overeenkomst al hebben ondertekend. Aan het vorige akkoord verbonden zich zo’n tweehonderd kledingbedrijven.

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word digitaal abonnee