Blijft budgettopper Dacia Sandero betaalbaar?

Print
Blijft budgettopper Dacia Sandero betaalbaar?

Afbeelding: Dacia

De Dacia Sandero is mede wegens z’n gunstige prijs al ruim drie jaar de bestverkochte auto in Europa onder particulieren, maar is door nieuwe en aanstaande emissie- en veiligheidseisen voor ’t eerst genoodzaakt om gloednieuwe Renault-techniek te gebruiken. Blijft betaalbaar dan nog wel betaalbaar?

De Roemeense broer van de Renault Clio maakte namelijk altijd gebruik van reeds verouderde techniek van de Fransen en was daarom heel betaalbaar. De Clio was duurder, maar vooral ook nieuwer en geavanceerder. Voor de derde generatie van de Sandero heeft de Groupe Renault de kaarten opnieuw geschud. Dat is nodig, want ook de bestseller van Dacia moet binnenkort aan nieuwe emissie- en veiligheidseisen voldoen. Het betekent dus dat het CMF-platform, waar ook de huidige Clio en Captur gebruik van maken en dat klaar is voor al die nieuwe eisen, nu al z’n weg naar Roemenië vindt. Dat heeft uiteraard een invloed op de consumentenprijs, hét USP van deze Sandero. Door dat nieuwe platform wordt de budgettopper in het B-segment wat duurder, maar met een vanafprijs van 13.490 euro is hij nog steeds een stuk goedkoper dan de voordeligste Clio. Die begint immers net onder de 19 mille. Wij maakten kennis met de inmiddels bekende Stepway, die vanaf 16.290 euro op de prijslijst staat.

Autotest Dacia Sandero Stepway. Video: Autovisie

Zelfverzekerder

Voor dat iets hogere bedrag krijg je allereerst een auto die een stuk zelfverzekerder is dan voorheen. Door het nieuwe platform kon Dacia optische trucjes uithalen met de Sandero. Hij is 11,5 cm breder, 2 cm lager en 3 cm langer dan z’n voorganger. Daarbij zijn ook de spoorbreedte en wielbasis met respectievelijk 4 en 1,5 cm vergroot, waardoor de wielen meer op de hoeken van de auto staan. De vriendelijke kijkers voorin hebben plaatsgemaakt voor smallere en bredere lichtunits met ledverlichting in Y-vorm. De Stepway trekt opnieuw het ruige jasje aan, met een grotere bodemspeling, een eigen bumperpartij met skidplates en een hoop plastic opsmuk. Toch is de evolutie die Dacia doormaakt vooral terug te zien in de details. De goedkoop ogende schelpjes als deurhendels met daaronder een apart slot zijn vervangen door exemplaren die we ook op de Clio vinden en zijn bovendien voorzien van keyless entry. Ook op de achterzijde is de hendel netjes weggewerkt onder de klep en is het slotje van het plaatwerk verdwenen.

Blijft budgettopper Dacia Sandero betaalbaar?
Foto: Dacia

Ook het interieur van de Dacia Sandero is goed opgedroogd. Het ziet er overzichtelijker en aantrekkelijker uit, door mooi gevormde luchtroosters, een dubbele laag met stoffen bekleding en knoppen voor de klimaatbeheersing die je ook in de huidige Clio vindt. Wie voor de basisuitvoeringen (Essential) van de twee Sandero’s kiest, krijgt géén multimediascherm, maar wel een houder voor zijn smartphone die je dan via de overzichtelijke Dacia Media Control-app als infotainmentsysteem kunt gebruiken. De Comfort-uitvoeringen hebben wél een 8-inch scherm in het midden van het dashboard dat uiteraard niet uitblinkt op grafisch gebied, maar zich redelijk makkelijk laat bedienen en niet meer dan de noodzakelijke functies biedt. Draadloze ondersteuning van Apple CarPlay en Android Auto is dan bovendien standaard. Digitale radio is eveneens standaard. Daardoor is een basisversie van beide varianten al een heel complete auto voor de niet veeleisende Dacia-klant, die wellicht dan enkel nog voor 600 euro handmatige airconditioning (die overigens standaard is op de basisversie van de Stepway) aankruist. Elke Sandero heeft bovendien altijd een automatisch noodremhulpsysteem. Stuk voor stuk zaken die zijn te danken aan dat CMF-platform van Renault.

Blijft budgettopper Dacia Sandero betaalbaar?
Foto: Dacia

Aandrijving

Qua aandrijflijnen is er in Nederland keuze tussen een TCe 90 en TCe 100, waarbij laatstgenoemde als Bi-Fuel door het leven gaat en dus een lpg-installatie aan boord heeft. Omdat de CO2-uitstoot van die uitvoering het laagst is, is dat ook de goedkoopste op onze markt. De benzine- en lpg-tank meten beide 50 liter, waardoor het rijbereik van de Sandero Bi-Fuel op papier een knappe 1300 kilometer bedraagt. De variant is natuurlijk wat duurder in de wegenbelasting, maar wie veel op lpg kan rijden, haalt er zonder twijfel z’n voordeel uit. De toevoeging van die lpg-tank gaat niet ten koste van de laadruimte, want die bedraagt voor alle Sandero’s 328 liter. De gastank plaatst Dacia op de plek van het reservewiel. Elke Sandero is overigens in de basis uitgerust met een handgeschakelde zesbak en voorwielaandrijving, maar de TCe 90 kan ook met een cvt geleverd worden. Die is echter fiscaal niet interessant door z’n hoge CO2-uitstoot, want enkel leverbaar in combinatie met de duurdere Comfort-uitvoering voor minstens 17.990 euro.

Blijft budgettopper Dacia Sandero betaalbaar?
Foto: Dacia

Kwalitatief niveau

Waarom zou iemand dan ooit nog een Clio kopen, hoor ik u denken. Die redenen zijn er wel degelijk. Vergeet niet dat deze Sandero nog altijd een echte Dacia is, met veel harde kunststoffen in het interieur en minder isolatiematerialen. De Clio is kwalitatief van een veel hoger niveau, waarbij klanten ook veel meer keuzemogelijkheden hebben op het gebied van aandrijflijnen en personalisatie. Bovendien is de Clio een stuk dynamischer en sportiever dan deze Sandero. Ze mogen dan hun onderstel delen, de Roemeen is een stuk comfortabeler en dus zachter geveerd en gedempt. De Sandero rolt veel meer over z’n lengte-as, waardoor hij ook veel minder direct reageert op je stuurinput. De besturing is sowieso erg licht en gevoelloos, maar precies genoeg voor een volwassen auto. Datzelfde geldt voor de aandrijflijn. De driecilinder laat zich in een hoger toerengebied goed horen en het turbogat vraagt gewenning van je rechtervoet, maar hij wordt bij normaal gebruik goed in toom gehouden door de ietwat hakerig schakelende zesbak en z’n prestaties zijn prima. Het koppelingspedaal biedt voldoende feedback om ondanks een zwaar vliegwiel soepel en schokvrij in beweging te komen. Al met al blinkt de Sandero qua rij-eigenschappen nergens in uit, maar is-ie comfortabel, volwassen en verfijnd genoeg voor de prijsklasse waarin hij opereert. Bovendien is hij klaar voor de toekomst, want als de E-tech hybride-aandrijflijn uit de Clio en Captur zich heeft terugverdiend, krijgt de Sandero bij z’n facelift ook hulp van die elektrotechniek.

Eindoordeel

De Dacia Sandero blijft ondanks een iets hogere vanafprijs dé budgetauto in het B-segment, terwijl-ie een stuk beter oogt dan voorheen en misschien wel meer biedt dan waar de Dacia-klant nu om vraagt. Succes verzekerd.

Specificaties Dacia Sandero Stepway Comfort TCe 100 Bi-Fuel GPF

  • Prijs: 17.490,--
  • Topsnelheid: 177 km/h
  • Acc. 0-100: 11,9 s
  • Gem. verbruik: benzine: 1 op 17,2/lpg: 1 op 13,5
  • Motor: drie-in-lijn, 999 cm3, turbo
  • Plaatsing: dwars
  • Max. vermogen: 100 pk (74 kW)/5000 min-1
  • Max. koppel: 170 Nm/2000 min-1
  • Spec. massa: 11,05 kg/pk
  • Spec. vermogen: 111 pk/l
  • Transmissie: handgeschakelde zesbak
  • Aandrijving: voorwielen

Toegang tot alle Plus-artikelen?

Word nu abonnee en lees al onze Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Ruim 110.000 tevreden lezers gingen je al voor.

Bekijk de actie-abonnementen