Hyundai i20: supermini met C-diploma

Print
Hyundai i20: supermini met C-diploma

Afbeelding: Hyundai

Feitelijk behoort hij tot het B-segment, maar kijk in de prijslijst wat hij te bieden heeft. Hij lijkt zich te kwalificeren als een C-klasse. Weet hij je ook een dito rijervaring te geven?

Wie de vorige i20 kent, weet dat dit al een auto was die de lat hoog had gelegd in zijn klasse. Zeker ten opzichte van zijn voorganger maakte die auto een flinke stap vooruit. De supermini, zoals we de B-segment auto’s uit de Polo, Corsa-klasse ook wel noemen, zag er vlot en Europees uit. De modellen daarvoor hadden hier en daar wat Aziatische designtrekjes die zijn Koreaanse afkomst verraadden. Niet dat zoiets per definitie een nadeel hoeft te zijn, maar vaak bleek wel dat de houdbaarheid van dat design vlotter verstreek. En als je niet oppast, is de opvolger dan vaak saai en voorspelbaar. Maar dat is hier zeker niet het geval; dit ontwerp is juist iets rijker dan dat van zijn voorganger die uit 2014 stamde. Deze i20 ziet er in de topuitvoering die Premium heet heel luxe uit. Het plaatwerk heeft vlotte lijnen en meer welvingen dan voorheen. De verlichting is scherp en fantasierijk vormgegeven. De achterlichten worden verbonden door een trendy reflectiestreep, waardoor je een autobrede lichtpartij ziet. Als je dan ook nog kiest voor een contrasterend dak, heb je helemaal een bovengemiddeld rijk uitziende auto. Bij Hyundai een zeer betaalbare extra, want al vanaf 195 euro, een metallic variant met contrasterend dak kost 895 euro.

Hyundai i20: supermini met C-diploma
Foto: Hyundai

Uitvoeringen

De i20 is er vanaf 18.635 euro en voor dat geld mag je een turboloze 84 pk sterke 1.2 MPI viercilinder in de basisuitvoering iMotion meenemen. En hoewel je vaak beter met een boog om een basisuitvoering heen kunt lopen, omdat je frustratie over ontbrekende voorzieningen binnen vijf minuten je aanvankelijke enthousiasme voor de auto overtreft, is dat bij deze i20 niet zo. Handbediende airco zit er altijd op, net als een deelbare achterbank, elektrische spiegels, elektrische ramen voor en achter en zelfs een cruise control met limiter. Ook een DAB+ radio met usb-aansluiting en mistlampen horen bij de standaarduitrusting. Wilt u per se lichtmetalen wielen, een volledig digitaal dashboard en achteruitrijcamera, dan moet u voor de 1700 euro duurdere Comfort-uitvoering gaan. Wij kregen zoals zo vaak het topmodel toebedeeld om te laten zien hoever je kunt gaan in deze klasse. Op deze 1.0 T-GDi, de enige andere leverbare motor, te weten een driecilinder turbo met 100 pk, is de Premium-uitvoering de meest complete. ‘Onze’ 1.0 T-GDi 48V mild hybrid Premium met automaat is dan ook met een prijs van 26.535 euro de op één na duurste i20. Alleen de Premium Sky met panoramadak gaat daar 1200 euro overheen.

Hyundai i20: supermini met C-diploma
Foto: Hyundai

Praktijk

Maar hoe rijdt dat? Een klein turbomotortje in combinatie met een automaat is zeker niet altijd een garantie voor een fijne rijervaring, weten we uit onze testpraktijk. Maar wie met deze i20 een blokje omgaat, komt terug met beter nieuws. De automaat is een modern zeventraps exemplaar met dubbele koppeling en die gaat prima om met de driecilinder turbo. Motor- en bakmanagement communiceren voorbeeldig met elkaar. Het resultaat is soepele vooruitgang, ook in moeilijke omstandigheden met stop & go-verkeer in stad of file. De automaat schakelt uiteraard zo snel mogelijk op om zuinig met brandstof om te springen, maar overdrijft die instelling niet. Met andere woorden: als er gas gegeven moet worden, dan is het vermogen er ook zonder aarzeling. De techniek heeft dan al het juiste verzet paraat en schakelt snel en vaak ongemerkt over. De hele aandrijflijn die als mild-hybrid ook nog voorzien is van enige elektropower, is goed op zijn taak berekend. Je hebt nooit het idee dat je kracht tekortkomt, bovendien is hij bij een rustige rijstijl zuinig. Met de stroom mee reden we zonder moeite 1 op 19, in de stad reden we nog steeds beter dan 1 op 15.

Hyundai i20: supermini met C-diploma
Foto: Hyundai

Op de weg

Achter het stuur zet de goednieuwsshow zich voort. Want de zitpositie is tevredenstellend, rekening houdend met wat de concurrentie doet in deze prijsklasse. Het zijn niet de allerbeste stoelen in zijn klasse, maar ze scoren een ruime voldoende. Ook in deze compacte Hyundai tref je best nog de nodige harde plastics aan, maar dat stoort niet omdat ze er voldoende goed uitzien – bijna zacht. De displays zijn ook netjes afgewerkt en subtiel geïntegreerd in het dashboard. Het stuur is multifunctioneel en de functies zijn logisch verdeeld. Het stuurgevoel dat je krijgt is voldoende, de bekrachtiging niet overdreven sterk. De feedback is wat ‘losjes’; echt scherp voelt hij niet aan. De afstelling is meer comfortgericht. Dat voel je ook aan het onderstel, vooral de neus is redelijk soft gedempt. De hele auto rolt bij het insturen wat, tijdens remmen voel je de neus wat duiken en bij gasgeven komt hij iets omhoog. Soepel, maar ook voldoende goed te controleren om het tempo af en toe op te voeren. Ben je in een al te losbandige bui, dan treedt onderstuur al vlot op als handhaver en ga je vanzelf van je gas af. De sportiever ingestelde rijder moet kortom wachten op N-versies.

Hyundai i20: supermini met C-diploma
Foto: Hyundai

Rustig rijden gaat overigens prima, want je kunt het rijwerk bijna uitbesteden aan deze compacte Hyundai. Het is nog net geen Tesla, en nee dat is niet sterk overdreven, want zet de adaptieve cruise control en stuurhulp maar aan. Dan hoef je net als in die Tesla ook alleen heel losjes het stuur vast te houden. De i20 weet je heel netjes tussen de lijntjes (ook in flauwe bochten) te houden en ook de remacties zijn zeer beheerst. Tel daarbij op een voldoende ruim interieur, een behoorlijk goede bouwkwaliteit en minpunten verzinnen wordt lastig. Hij stuurt iets minder sportief dan een Peugeot 208 of Opel Corsa en de neus is wat zacht gedempt, maar dat zijn dan ook wel de kritiekpuntjes. Het is al met al een heel volwassen auto met alles erop en eraan voor een redelijke prijs.

Specificaties Hyundai i20 T-GII 48V 7DCT Premium

  • Prijs: € 26.535
  • Topsnelheid: 185 km/h
  • Acc. 0-100: 11,4 s
  • Gem. verbruik: 1 op 19,2
  • CO2-emissie: 117 g/km
  • Motor: 998 cm3, turbo, drie-in-lijn
  • Plaatsing: voorin lengterichting
  • Max. vermogen (gecomb.): 100 pk (73,6 kW)/n.b.
  • Max. koppel benzinemotor: 171 Nm/4000 min-1
  • Spec. massa: 10,9 kg/pk
  • Spec. vermogen: 100,2 pk/l
  • Brandstof: benzine
  • Transmissie: 7-traps automaat met dubb.kopp.
  • Aandrijving: voorwielaandrijving
  • Onderstel: McPherson voor, multilink achter, schroefveren
  • Remmen: schijven rondom
  • Bandenmaat: 195/55 R16

Toegang tot alle Plus-artikelen?

Word nu abonnee en lees al onze Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Ruim 110.000 tevreden lezers gingen je al voor.

Bekijk de actie-abonnementen