Amerikaans relikwie: facelift voor Opel Insignia

Print
Amerikaans relikwie: facelift voor Opel Insignia

Afbeelding: Sjors ten Tije

Stellantis, de fusie tussen PSA en FCA, mag dan een feit zijn, Opel voorziet de Insignia uit de GM-tijd nog gewoon van een flinke opfrisbeurt.

Opel is de laatste jaren heen en weer gesleurd, en da’s terug te zien in het modellenaanbod. Waar auto’s als de Mokka, Corsa en Grandland X volledig onder de PSA-vlag hangen, stammen de huidige Astra en Insignia nog uit de General Motors-tijd. Laatstgenoemde heeft Opel onlangs van een facelift heeft voorzien en is dus klaar voor de nabije toekomst. Maar dat men in Rüsselsheim wel tevreden was met het uiterlijk van de stijlvolle D-segmenter, blijkt uit de minimale aanpassingen die daaraan zijn gedaan. Zelfs de kenner zal in een oogopslag waarschijnlijk niet zo snel zien dat het hier om een facelift van de tweede generatie Insignia gaat. Het model is wel goed opgedroogd. Zo is de grille iets strakker en breder vormgegeven, terwijl de koplampen iets platter zijn geworden en nu à la Audi A3 een uitloper in de hoeken hebben. Ook is de bumperpartij op bijna obligate wijze iets hertekend, maar dat was het dan wel.

Amerikaans relikwie: facelift voor Opel Insignia
Foto: Sjors ten Tije

Onderhuids

Grotere wijzigingen vinden we onderhuids, want Opel geeft de Insignia een aantal nieuwe motoren. Dieselen kan nu met een 1.5 of 2.0 CDTI, goed voor respectievelijk 122 en 174 pk. Qua benzinemotoren is er de keuze uit een 2,0-liter viercilinder turbomotor met 200 of 230 pk. Laatstgenoemde is voorbehouden aan de meest sportieve GSi. Da’s best opvallend, omdat Opel de vorige generatie Insignia GSi een paar jaar geleden al snel van de Nederlandse prijslijst afhaalde wegens een te hoog bpm-bedrag en dus een te hoge en oninteressante vanafprijs voor onze markt. Maar de compleet nieuwe viercilinder is uiteraard schoner en zuiniger dan voorheen, waardoor het historische label terugkeert op de Insignia en tevens in Nederland beschikbaar is.

Het is de versie die we rijden tijdens onze eerste kennismaking met de vernieuwde Insignia, maar die is net als voorheen erg prijzig. Instappen op benzinegebied kan namelijk al vanaf 44.749 euro voor de Grand Sport (de fastback) in Business Elegance-trim. Voor deze GSi dient echter een flinke 64.299 euro overgemaakt te worden, opnieuw vooral gedreven door een hoog bpm-bedrag van bijna 19 mille. Voor dat geld krijg je wél de meest sportieve Insignia, want behalve met de sterkste motor levert Opel ‘m dan ook met alcantara bekleding, sportmeubilair, een speciale voor- en achterbumper, donkergetinte zij- en achterruiten en een adaptief Flex-Ride-sportonderstel. Is dat genoeg om de hoge prijs van het topmodel te rechtvaardigen?

Amerikaans relikwie: facelift voor Opel Insignia
Foto: Sjors ten Tije

Indruk

Opel is de laatste jaren wat slordig geweest met termen voor de topmodellen, want na de introductie van het GSi-label in de jaren ’80 gebruikte het rond de eeuwwisseling en daarna juist weer de letters OPC en GTC. Voor de huidige Insignia stofte Opel het historische label weliswaar af, maar toen was al duidelijk dat er meer nodig was om met die letters indruk te maken. Dat geldt voor de gefacelifte Insignia ook. Misschien juist nog wel meer, want het vermogen van de krachtbron is met 30 pk gedaald ten opzichte van z’n voorganger, terwijl dat in die auto al niet overhield. 230 pk in een auto van dit formaat die sportieve aspiraties heeft, is dan ook wel het minimale. Wel voelt de viercilinder levendiger aan en klimt-ie gewilliger in de toeren, terwijl dat juist een pijnpunt was in de vorige Insignia. De motor is in het geval van de GSi altijd gekoppeld aan een negentraps automaat, die graag wil opschakelen en door al die keuzemogelijkheden juist wat aarzelend aanvoelt wanneer je sportiever gaat rijden. Vierwielaandrijving is net als voorheen standaard op de GSi, maar om het verbruik te drukken, kun je met een druk op de knop een voorwielaandrijver van de Insignia maken. Wat wél is gebleven, is de uitstekende onderstelafstemming van de GSi. Die is handmatig in te stellen, zodat de Insignia een breed spectrum qua afstemming biedt. In de meest sportieve stand blinkt hij vooral uit in balans, met voldoende gevoel en vrijwel geen onderstuur, mede door een torque vectoring systeem op de achteras. Op dat punt blijft de Insignia een aantrekkelijke sportsedan.

Interieur

Dat geldt ook voor het interieur, dat gelukkig nog altijd volgens vertrouwde Opel-normen is vormgegeven. Alles wat je nodig hebt, vind je in een oogopslag. Er is eigenlijk niets nieuws onder de zon, maar zaken als de boordcomputer, klimaatcontrole en het infotainmentsysteem blinken uit in gebruiksgemak. De voorste sportzetels in de Insignia verdienen opnieuw een pluim en zijn uiteraard voorzien van het AGR-keurmerk. Ze doen niet onder voor het meubilair in het premiumsegment en maken in combinatie met het voorgaande een aantrekkelijk pakket van deze GSi, totdat het prijskaartje in beeld komt. Voor bijna 20 mille minder rijd je immers ook al in een heel complete en comfortabele Insignia met 200 pk, terwijl je voor 50 mille in een GS Line met hetzelfde adaptieve onderstel rijdt. Om nog maar van de (Duitse) concurrentie te zwijgen…

Amerikaans relikwie: facelift voor Opel Insignia
Foto: Sjors ten Tije

Eindoordeel

Of de Insignia het GSi-label mag dragen of niet, een sportieve Opel als deze is en blijft aantrekkelijk. Helaas is hij in ons land te duur, zodat je veel beter een voordeligere en bijna net zo aantrekkelijke uitvoering kunt kiezen of bij de buren kunt shoppen.

Specificaties Opel Insignia Grand Sport 2.0 Turbo GSi

  • Prijs: € 64.299
  • Topsnelheid: 237 km/h
  • Acc. 0-100: 7,4 s
  • Gem. verbruik: 1 op 11,9
  • CO2-emissie: 189 g/km
  • Motor: vier-in-lijn, 1998 cm3, turbo
  • Max. vermogen: 230 pk (169 kW)/5000 min-1
  • Max. koppel: 350 Nm/1500 min-1
  • Transmissie: negentraps automaat, dubbele koppeling
  • Massa leeg: 1625 kg

Toegang tot alle Plus-artikelen?

Word nu abonnee en lees al onze Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Ruim 110.000 tevreden lezers gingen je al voor.

Bekijk de actie-abonnementen