Lammers: compliment voor manier waarop Hamilton omgaat met fans van Max

Print
Lammers: compliment voor manier waarop Hamilton omgaat met fans van Max

Lewis Hamilton kwam donderdag op de persdag al in oranje kleding het circuit op. Afbeelding: Hollandse Hoogte / ANP

Sportief directeur Jan Lammers van de Dutch Grand Prix is vol bewondering over de manier waarop Lewis Hamilton omgaat met de supporters van Max Verstappen in Zandvoort.

De Britse wereldkampioen van Mercedes lijkt het publiek met charmante optredens voor zich te hebben gewonnen. „Hij kan niet alleen aardig autorijden, maar dit heeft hij ook fantastisch aangepakt. Zoals hij met de Nederlandse fans is omgegaan en met de kinderen in het Jeugdjournaal, verdient een groot compliment. Dat heeft ons echt geholpen.”

Er was vooraf de vrees dat de fans van Verstappen de Brit in Zandvoort zouden uitjoelen. De Nederlander is dit jaar met Hamilton verwikkeld in de strijd om de wereldtitel en dat gaat er soms hard aan toe. Zo reed Hamilton eerder dit seizoen Verstappen van de baan tijdens de Britse Grand Prix op Silverstone, tot groot ongenoegen van de fans van de populaire Nederlandse Formule 1-coureur. In Zandvoort klonk wel af en toe gejuich als het Hamilton tegenzat, zoals bij zijn snelle uitvalbeurt tijdens de tweede vrije training op vrijdag, maar van vijandigheid is niets te merken.

Oranje kleding

Hamilton kwam donderdag op de persdag al in oranje kleding het circuit op en heeft bij alle gelegenheden de Nederlandse supporters geprezen. „Het publiek ging uit zijn dak en dat is toch prachtig. We hebben dit heel lang niet meer meegemaakt. Ik bedank al die mensen in het oranje voor deze geweldige sfeer. Dit is een fantastisch circuit”, prees Hamilton de hele entourage in Zandvoort na de kwalificatie.

Langer dan drie jaar

Jan Lammers is er overigens vrij zeker van dat de Formule 1 langer dan drie jaar in Zandvoort blijft. „We hebben een overeenkomst van drie jaar, met een optie op nog twee jaren erbij. Gezien het enthousiasme bij het management van de Formule 1 en bij onze organisatie reken ik erop dat de Dutch Grand Prix in ieder geval voor vijf jaar staat”, zegt de sportief directeur.

„Het is ook een exclusief contract, dus dat betekent dat als er meer races in Nederland komen, die in Zandvoort zijn. Wij zitten erin voor de lange termijn”, benadrukt Lammers. „We organiseren de race nu voor het eerst weer na 36 jaar, maar bij het management van de Formule 1 zijn we nu al de favoriete promotor. Wij laten precies zien zoals zij de Formule 1 voor ogen hebben. De populariteit in ons land speelt natuurlijk mee. Toen we destijds de kaartverkoop openden, waren we binnen no-time uitverkocht. We hadden 1 miljoen tickets kunnen verkopen.”

Verlies

Er is het eerste jaar wel een verlies van meer dan 10 miljoen euro. Door de coronabeperkingen is het raceweekeinde aan de Noord-Hollandse kustplaats uitgekleed. Er zijn minder dan de begrote 100.000 bezoekers per dag toegestaan en het hele entertainmentgebeuren, met optredens van grote artiesten, is uit het programma geschrapt. „De exacte cijfers hebben we nog niet, maar we lijden verlies en dat vangen we op zonder steun van de overheid. Het doet uiteraard financieel pijn, maar we hebben een gezonde bedrijfsstructuur, dus we kunnen dat zonder risico’s opvangen”, aldus Lammers.