Verzekeraar vaker opgelicht met teruggestuurde pakketjes

Print
Verzekeraar vaker opgelicht met teruggestuurde pakketjes

Afbeelding: ANP/HH

Oplichters proberen steeds vaker hun verzekering te tillen met terugstuurde spullen naar webshops, maar de zwendel is lastig te ontdekken. Het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit waarschuwt verzekeraars alert te zijn.

Een Macbook, telefoon, een dure camera, allemaal gestolen. Uiteraard is er aangifte gedaan en konden alle originele facturen en bankafschriften worden overlegd. Dus of de verzekeraar maar wil uitkeren. Toch was hier sprake van fraude. De spullen waren namelijk al teruggestuurd naar de webshop, de hele diefstal was verzonnen.

Onderzoeker Erwin Godding van Dekra Investigations, een particulier recherchebureau dat schadeclaims onderzoekt, zegt het steeds vaker te zien, hoewel retourfraude lastig is om te ontdekken. „Het lijkt te kloppen, van aangifte tot de bonnen en bankafschrift, zodat er niet snel twijfel rijst of de claim wel terecht is.”

Lees ook: Bizarre fraude met koffiecups: vrouw bestelt voor honderden euro’s en haalt ze op met vals ID-bewijs

Extra onderzoek

Volgens de onderzoeker is het zaak alle documenten secuur te bekijken. „Dit soort claims heeft steeds vaker betrekking op vrij dure en populaire apparatuur, die ook nog eens kort geleden is aangeschaft.” Het gaat dan om luxe artikelen als televisies, koffiezetapparaten, laptops en sieraden – favoriet bij de retourclaims. Ook het claimgedrag van de verzekerde in het verleden kan een indicatie zijn dat er sprake is van fraude.

Hoe vaak de retourfraude precies voorkomt, is niet duidelijk. Het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit roept verzekeraars op scherp te blijven en soms wat extra onderzoek te doen naar een claim.