Hallo herfst! Het is weer tijd voor de pompoen

Print
Hallo herfst! Het is weer tijd voor de pompoen

Pompoen is ontzettend veelzijdig. Janneke Philippi maakte er deze broodjes van. Heerlijk voor bij een soepje, bijvoorbeeld. Afbeelding: Studio Philippi

Geen groente zo verbonden met de herfst als de pompoen. Waar witlof, paddenstoelen en wild ons meteen in de najaarsdagen brengen, zet de pompoen nog een tandje bij.

Met het inluiden van de meteorologische herfst vorige week doemen in bladen en op social media bontgekleurde herfstbladeren en vóóral veel kommen pompoensoep op. Maar er is zo veel meer dat je kunt doen met pompoen. Ontbijt eens met pompoenpannenkoekjes, bak een chocolade-pompoentaart, of vul en rooster hem in z’n geheel. Stamppot, lasagne, zoetzuur, zelfs ijs en roompuddinkjes: het kan allemaal met pompoen.

Niet alleen het vruchtvlees en van sommige soorten de schil, maar ook de pitten en de bloemen van de pompoen zijn eetbaar. Pel de witte schil van de pitten en rooster ze voor in yoghurt of over een salade. Haal pompoenbloemen, eventueel gevuld met ricotta of verse geitenkaas, basilicum en citroenrasp, door een dun beslag en bak ze in olijfolie goudbruin. Pompoenbloemen zijn ook heerlijk op pizza. Een kleine pompoen weegt al snel 1 kilo. Dat is slechts een fractie ten opzichte van de grootste pompoen ter wereld: deze woog 1190 kilo en werd in 2016 bij onze zuiderburen gekweekt.

Omdat het weekend is, gaan we bakken. Pompoenbroodjes, die prachtig kleuren door het oranje pompoenvruchtvlees. Eet de pompoenbroodjes met een lik gezouten boter, geschaafde oude geitenkaas of wat dungesneden serranoham en rucola. Nu bakken en invriezen voor bij een comfort soep deze week kan natuurlijk ook.

Pompoen-tijmbroodjes

bereiden: 25 minuten

wachten: 1,5 uur

oven: 45 minuten

bijgerecht

Ingrediënten

voor 16 broodjes

1 kleine biologische pompoen van circa 600 gram

400 gram tarwebloem

7 gram gedroogde gist

2 eetlepels olijfolie

2-3 eetlepels verse tijmblaadjes

- bakplaat, aluminiumfolie, mixer met deeghaken of keukenmachine, ingevette cakevorm (20 cm)

Bereiding

Verwarm de oven voor tot 200 ºC. Halveer de pompoen. Schep met een lepel de zaden en draden eruit. Snijd de pompoen ongeschild in blokjes van 2 cm. Spreid de pompoenblokjes uit op een bakplaat en dek ze af met aluminiumfolie. Pof de pompoen in de oven in 25 minuten gaar en zacht.

Pureer de pompoen met de staafmixer tot een fijne puree en laat afkoelen. Je hebt ongeveer 300 gram pompoenpuree nodig. Je kunt de pompoenpuree ook eerder maken en in de koelkast bewaren. Laat de puree bij gebruik weer op kamertemperatuur komen.

Strooi 5 gram zout in een kom. Zeef de bloem erboven. Maak een kuiltje in het midden en strooi er de gist in. Voeg langs de rand de pompoenpuree, de olijfolie en 50 ml handwarm water toe. Kneed alles met de mixer of in de keukenmachine tot een soepel deeg. Voeg extra bloem toe als het deeg nog plakt, en juist wat water als het deeg te droog is.

Kijk hier voor meer recepten van Janneke Philippi

Kneed de tijmblaadjes door het deeg. Laat het deeg onder een schone doek op kamertemperatuur 1 uur rijzen.

Vorm van het deeg 16 bolletjes. Laat ze afgedekt nogmaals 30 minuten rijzen.

Verwarm intussen de oven weer voor tot 180 ºC. Bak de pompoenbroodjes in de voorverwarmde oven in ongeveer 20 minuten gaar.

Pompoenhutspot

Met de herfst wordt ook het stamppotseizoen weer ingeluid. Hutspot is een van de meest gegeten stamppotten in ons land. Vervang in een klassieke hutspot de wortel eens door pompoenblokjes. Lekker met rookworst, gebakken zalmfilet of kibbeling. Bestrooi de hutspot met grof verkruimelde feta en pecannoten voor een vegetarische stamppot.

Janneke Philippi is foodstyliste en kookboekenauteur van diverse bestsellers. Meerdere kookboeken zijn ook vertaald en in het buitenland verschenen. Studio Philippi werkt voor tijdschriften, supermarkten, food-producenten en organisaties waar gezond eten een belangrijke rol speelt.

www.jannekephilippi.nl

Toegang tot alle Plus-artikelen?

Word nu abonnee en lees al onze Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Ruim 110.000 tevreden lezers gingen je al voor.

Bekijk de actie-abonnementen