Twijfels over haalbaarheid vernieuwing Maaslijn voor eind 2024

Print
Twijfels over haalbaarheid vernieuwing Maaslijn voor eind 2024

Afbeelding: Stefan Koopmans

Merum / Swalmen / Roermond / Asenray / Boukoul / Einde / Herten / Ool / Asselt / Venlo / Hout-Blerick / Boekend / Steyl / Lomm / Tegelen / Velden / Belfeld / Blerick / Arcen -

Opnieuw zijn er twijfels gerezen of de vernieuwing van de spoorlijn tussen Roermond en Nijmegen voor november 2024 klaar is.

Eerder dreigde er vertraging omdat de kosten steeds opliepen en het Rijk en Limburg het een tijd lang niet eens werden over de vraag wie de oplopende meerkosten zou betalen.

Dat probleem met de Maaslijn is inmiddels uit de wereld. Maar nu waarschuwt ProRail het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) en de provincies Limburg, Brabant en Gelderland voor mogelijke vertraging, nu de planning van het project nog eens tegen het licht is gehouden.

Lees ook: Akkoord over extra kosten Maaslijn: Limburg betaalt toch mee

Extra maatregelen

Naar aanleiding van deze waarschuwing vond donderdag bestuurlijk overleg plaats tussen staatssecretaris Van Weyenberg van I&W en de drie betrokken provincies. Provincies en ministerie lieten weten hoe dan ook vast te houden aan de tijdige oplevering van de Maaslijn. Maar dit kan volgens de Limburgse gedeputeerde Maarten van Gaans (D66) niet zonder „aanvullende inspanningen vanuit ProRail”.

Ministerie en provincies hebben ProRail donderdag dan ook gevraagd om extra maatregelen om het project binnen de afgesproken termijn te realiseren.

„Vertraging van het project is onwenselijk, gezien de nadelige effecten voor reizigers en vervoerders in het spoornetwerk in Zuidoost-Nederland en de impact op onze concessieafspraken met Arriva om nieuw elektrisch treinmaterieel te kunnen laten instromen”, aldus Van Gaans. Een verdere vertraging van het project zou volgens Van Gaans ook leiden tot meerkosten.

320 miljoen euro

De kosten van het project worden nu geraamd op zo’n 320 miljoen euro, 96 miljoen meer dan eerder. Aanvankelijk weigerde Limburg mee te betalen aan de extra kosten, waardoor vertraging dreigde. Maar na overleg tussen waarnemend gouverneur Johan Remkes en Van Veldhoven besloot Limburg alsnog 24 miljoen euro aan meerkosten bij te lappen. Ook reserveerde Limburg zo’n 10 miljoen voor als de kosten door extra risico’s alsnog oplopen.

Toegang tot alle Plus-artikelen?

Word nu abonnee en lees al onze Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Ruim 110.000 tevreden lezers gingen je al voor.

Bekijk de actie-abonnementen