Mediahuis wil met overname Aachener Zeitung en Aachener Nachrichten de Duitse markt betreden

Print
Mediahuis wil met overname Aachener Zeitung en Aachener Nachrichten de Duitse markt betreden

Afbeelding: De Limburger

Heerlen / Hoensbroek / Vijlen / Lemiers / Vaals / Camerig / Holset / Mamelis / Kerkrade / Eygelshoven -

Het Belgische mediaconcern Mediahuis, uitgever van onder meer De Limburger, voert verregaande onderhandelingen met de Aachener Verlagsgesellschaft (AVG) over een overname van de kranten Aachener Zeitung en Aachener Nachrichten.

Dit melden beide mediabedrijven in een gezamenlijke verklaring. Mediahuis wil met de overname in Duitsland een volgende stap zetten in zijn internationale groeistrategie. Het concern met hoofdzetel in Antwerpen is uitgever van bekende mediamerken en -activiteiten in de Benelux en Ierland.

Lees ook: Overnameflirt ligt gevoelig, mediastilte bij kranten Aken

400 medewerkers

Mediahuis verwacht de onderhandelingen snel succesvol te kunnen afronden en daarmee 70 procent van de aandelen in handen te krijgen van AVG’s dochteronderneming Medienhaus Aachen. Deze toonaangevende mediagroep in de regio Aken, Düren en Heinsberg, telt zo’n 400 medewerkers en heeft een jaaromzet van circa 80 miljoen euro.

Mediahuis wil met overname Aachener Zeitung en Aachener Nachrichten de Duitse markt betreden
Mediahuis-topman Gijs Ysebaert. Foto: Mediahuis

Gert Ysebaert (CEO Mediahuis Groep) bestempelt het uitstapje naar Duitsland als een interessante en logische volgende stap. „Niet alleen sluit het gebied geografisch aan bij onze bestaande activiteiten in Nederlands- en Belgisch-Limburg, maar in de Aachener Verlagsgesellschaft hebben wij ook een sterke potentiële partner gevonden met sterke merken en mensen die een mooie toegevoegde waarde kunnen bieden aan ons portfolio en onze organisatie.”

Nauwe banden

„Wij onderhouden als kranten in Aken al vele decennia nauwe banden met De Limburger en de kranten in Belgisch-Limburg”, zegt Andreas Müller, CEO Aachener Verlagsgesellschaft. „Mediahuis en AVG delen de overtuiging dat een sterke en onafhankelijke journalistiek cruciaal is voor de instandhouding van de democratie. We zien allebei potentieel in regionale mediamarkten en de noodzaak van efficiënte strategieën. Het voelt dus heel logisch om samen vorm te geven aan een duurzame toekomst.”

Lees ook: Nieuwshonger en digitale transformatie stuwen winst Mediahuis in uitdagend coronajaar

Naast het uitgeven van de kranten Aachener Zeitung en Aachener Nachrichten - ruim 300.000 krantenlezers en maandelijks 1 miljoen unieke online-bezoeken - omvat het portfolio van Medienhaus Aachen ook regionale gratis bladen en servicemagazines en heeft het aandelen in radio-, drukwerk-, logistieke- en postdiensten.

Mediahuis wil met overname Aachener Zeitung en Aachener Nachrichten de Duitse markt betreden
Foto: Medienhaus Aachen

Het Mediahuis-concern (4500 medewerkers) heeft sinds de oprichting in 2013 een sterk gediversifieerd portfolio opgebouwd van nieuwsmedia en digitale merken. Op die wijze voorziet het concern dagelijks meer dan 10 miljoen lezers van nieuws, zowel online als via de gedrukte krant. Dat gebeurt onder meer via de kranten, apps en websites van De Limburger, NRC, De Telegraaf, Het Belang van Limburg, De Standaard, De Irish Independant, Belfast Telegraph en Luxemburger Wort.

Toegang tot alle Plus-artikelen?

Dagelijks worden meer dan 100 Plus-artikelen gepubliceerd door de verslaggevers van De Limburger. Steun de regionale journalistiek en word digitaal abonnee vanaf 1,04 per week.

Profiteer nu