Peugeot 308 is mooi en slim

Print
Peugeot 308 is mooi en slim

De nieuwe Peugeot 308. Afbeelding: aifa.pt 2021

Een nieuw model ontwikkelen en introduceren is een complex spel, maar een succesnummer vervangen is echt een uitdaging. Bij de Auto van het Jaar 2014, de Peugeot 308, is dat zeker het geval.

Je zou door al het SUV-geweld bijna denken dat ze geen kans meer hebben, maar toch serveer je toppers als de klassieke C-segment hatchbacks niet zomaar af. De Golf, de Astra, maar zeker ook de 308 zijn vaste waarden in autoland. En niet alleen in de hatchback-vorm, maar ook in stationwagon-gedaante. Overigens moesten we beloven dat we bij de hatchback die we tijdens de test reden, de nadrukkelijke bijsluiter zouden geven dat de auto nog een prototype was. Toch dat doet niets af aan het feit dat zo’n ‘berline’, zoals Peugeot de hatchback heel Frans blijft benoemen, er niet alleen erg aantrekkelijk uitziet, maar ook echt als zo goed als af is. Zeker in dat prachtige groen metallic dat als Vert Olivine op de kleurenkaart staat.

Peugeot 308 is mooi en slim
Foto: aifa.pt 2021

Een verkooptopper vervangen is zoals gezegd een risicovolle onderneming, dus vermijd je als fabrikant valkuilen bij voorkeur. Je moet berekenend zakendoen: je bestaande klanten niet onmiddellijk het gevoel geven dat ze iets heel gedateerds rijden, maar ze samen met nieuwe klanten wel voldoende nieuwe prikkels geven om ze over de streep te trekken. Beide categorieën mogelijke klanten, zullen hoogstwaarschijnlijk de eerste keer dat ze de nouvelle 308 aanschouwen, de oehs’ en ah’s achterwege laten als de knuffel in 2020. Niet omdat schoonheid ontbreekt (smaakgebonden uiteraard), want hier staat wat mij betreft een aantrekkelijke auto. Met meer detail en welvingen dan voorheen en bovendien voorzien van dat moderne familiegezicht dat we al kennen van de andere modellen. Feitelijk is dat ook de verklaring voor het feit dat deze 308 wel applaus krijgt, maar niet de staande ovatie die de 208 ten deel viel toen hij voor het eerst in de spotlights de nieuwe vormtaal toonde. Die 208 plukte het voordeel als sexy debutante en verzilverde zo het vluchtige van de verrassing. Deze 308 is nauwelijks minder mooi, maar wel de iets verstandigere, oudere zus.

Peugeot 308 is mooi en slim
Foto: aifa.pt 2021

Langer

Mogelijk heeft men naar de objectieve en deskundige feedback van de zestig juryleden uit de 22 landen van de Car of the Year-jury geluisterd. Daarin was te lezen dat er letterlijk ruimte voor verbetering was op de achterbank. Wat de motivatie ook moge zijn geweest, feit is dat de 308 is gegroeid. Hij werd 11 centimeter langer en meet nu 4,36 meter. Belangrijker is dat ook zijn wielbasis is gegroeid; er zit maar liefst 5,5 centimeter meer tussen de voor- en achteras. De 308 is achterin qua beenruimte nu iets ruimer, maar nog steeds niet de ruimste in zijn klasse. De hoofdruimte die nog steeds toereikend is voor iemand van 1,90 meter, is wel iets afgenomen, want de totale auto is 2,2 cm lager. Al met al kwalificeren we de 308 hatchback na deze test als een dynamisch uitziende auto. De scherpe randjes zitten niet echt meer in de rijeigenschappen, maar meer zoals bij de rest van de familie tegenwoordig in de scherpe verlichting (de slagtand-dagrijverlichting in het bijzonder) en de signatuur-achterlichten met de steeds verder vervagende echo van de eerste generatie 504 Coupé. En in stoere lichtmetalen wielen, anno 2021 uiteraard donkergetint.

Peugeot 308 is mooi en slim
Foto: aifa.pt 2021

Interieur

Aan boord weerspiegelt de tijdgeest scherp en helder in het inmiddels verplichte digitale dashboard. Dat bestaat bij de 308 nog uit twee delen, of beter gezegd twee displays. In de 308 geen halfslachtige imitatie-poging van een kamerbrede Mercedes-display, maar twee goed geïntegreerde units. Voor je neus, in die eigenwijze i-cockpit opstelling, met dat lage afgeplatte stuur waar je overheen moet kijken, zitten je digitale snelheidsmeter en toerenteller of andere informatie als je die verkiest. Zelfs in een soort 3D-vorm. Dat is een tikje kermis, geïnspireerd door het systeem van de Mercedes-Benz S-Klasse, maar dan een stuk goedkoper. En dat zie je er een beetje aan af. Dat betaalbare hatchbacks als deze 308 premium willen doen, snap ik, maar mijn advies zou in dit geval zijn: less is more. Kies voor een iets eenvoudiger opzet, maar focus op functionaliteit in plaats van matig uitgevoerde gimmicks. Jammer, want de cockpit heeft een goede bouwkwaliteit en is gemaakt van mooie materialen. Volkswagen doet dat beter, maar Mercedes-Benz zette met die prachtige schermen, graphics en voorbeeldige voice-controlled MBUX de toon in de cockpit-wereld.

Peugeot 308 is mooi en slim
Foto: aifa.pt 2021

Aandrijving

Hetzelfde geldt voor de aandrijflijnen. Die weinig opwindende term gebruiken we niet voor niets steeds vaker. Tegenwoordig moeten autoliefhebbers in deze automobiele crisisjaren het doen met een viercilinder-turbo. Van de tamme, zuinige soort uiteraard. Bij een C-segment hatchback of SW zoals deze 308, is een magere 1.2 turbo-driecilinder de maat. Die biedt heel efficiënt dus emotieloos ten hoogste 130 pk. De instapper laat zien dat het ook met twintig pk minder kan. En omdat er markten met meer dieselhonger zijn en omdat zelfontstekers in de CO2-race (en de echte wereld) feitelijk nog helemaal niet zo slecht zijn, is er ook een diesel. Maar de meest begeerlijke varianten zijn de PHEV’s, stekkerhybrides met 180 of 225 pk. Ze zijn daadwerkelijk zuiniger als je je rijpatroon matcht met de elektrische actieradius of daar in de buurt blijft. De vermogens die op elke papiersoort glossy lijken, maken in de praktijk geen indruk op de sportiever ingestelde klant. Het vermogen is onderverdeeld en een rendementspact tussen twee grootaandeelhouders, de benzine- en elektropowers spelen immer berekenend hun machtsspel. Reken daarom nooit op echte of spontane reacties. De gasrespons is altijd gematigd, nooit scherp. Emissie is belangrijker dan emotie of sensatie. Met alle begrip overigens, want de auto-industrie kan niet anders in deze klimaat-battle. Of er nog echt sportieve varianten verschijnen, is daarom een bijna ongepaste vraag. Een echt sportieve, betaalbare hybride maken, kost te veel geld. Daarvoor moet je Ferrari heten of wannabee-pionier Polestar, en die is het ook maar één keer gelukt met de 1. Die had door peperdure dempers en andere state-of-the-art techniek het super-onderstel dat deze 308 niet heeft. Deze Peugeot heeft een voldoende scherpe set-up die het comfort nooit verstoort, maar wel voldoende vasthoudendheid garandeert om een Alpenpas of je favoriete snelwegafrit zonder angstgevoelens te overwinnen.

Eindoordeel

Goed of slecht nieuws dan, deze 308? Goed nieuws, want hier staat een vlot gelijnde auto met een eigenwijze, mooi gemaakte i-cockpit en een redelijk goede zitpositie. Achterin is hij iets ruimer geworden. De PHEV-varianten voldoen aan de huidige vraag en presteren als ze een beetje binnen je gebruikspatroon vallen, serieus goed, maar dat geldt voor de meeste PHEV’s. Sturen doet de 308 voldoende goed, zonder dat hij het hoogste niveau haalt in deze klasse. Het is vooral een aantrekkelijk gelijnde, verstandige allrounder met een iets ruimer geworden interieur. We zijn heel benieuwd of de volledig elektrische variant die inmiddels min of meer beloofd is, de lat weer hoger weet te leggen. De stationwagon is overigens de betere keus als je om ruimte verlegen zit en de hoge zitpositie van een SUV kunt missen. Die SW is zeker royaal qua ruimte en functionaliteit, en zuiniger dan de geliefde, zware, hogere blufmobielen.

Specificaties Peugeot 308 1.2 PureTech 130 Active Pack Business

  • Prijs: € 29.290
  • Op de markt: jan 2022
  • Topsnelheid: 210 km/h
  • Acc. 0-100: 9,6 s
  • Gem. verbruik: 1 op 18,2
  • CO2-emissie: 125 g/km
  • Motor: drie-in-lijn, 1199 cm3, turbo,
  • Plaatsing: dwars voorin
  • Max. vermogen (gecomb.): 130 pk (81 kW)/5500 min-1
  • Max. koppel benzinemotor: 230 Nm/1750 min-1
  • Brandstof: benzine
  • Transmissie: handgeschakelde zesbak
  • Aandrijving: voorwielaandrijving

Toegang tot alle Plus-artikelen?

Word nu abonnee en lees al onze Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Ruim 110.000 tevreden lezers gingen je al voor.

Bekijk de actie-abonnementen