Volkswagen Golf R: Driemaal is scheepsRecht

Print
Volkswagen Golf R: Driemaal is scheepsRecht

Afbeelding: Volkswagen AG

De derde generatie Volkswagen Golf R is eindelijk de auto die hij altijd heeft moeten zijn: niet alleen snel en dagelijks inzetbaar, maar ook leuk om te rijden.

Aan snelheid, comfort en representativiteit ontbrak het nooit bij de topmodellen van de Volkswagen Golf. Maar voor authentiek rijplezier moest je toch echt bij de concurrentie (uit Frankrijk en Amerika/Keulen) zijn. Maar er zijn bij VW wel degelijk stappen gezet in de afgelopen jaren. De Golf 5 GTI was een aangename verrassing, de 6 had zowaar een optioneel sperdifferentieel en toen de Clubsport S uitkwam in 2016, wisten we dat VW ook in staat is om een legendarisch goede sporthatch te bouwen. De 7 TCR was een goede voortzetting, maar in de basis net iets te veilig en eendimensionaal qua wegligging. Vreemd genoeg gold dit in het kwadraat voor de R-modellen. Vroeger was er nog een mooie V6 om daarvoor te compenseren, maar met viercilinder en een vierwielaandrijvingssysteem dat het onderstuur alleen maar versterkte, viel buiten stoplichtsprintjes om weinig lol met een Golf R te beleven. Al was bij de laatste generatie wel verbetering zichtbaar indien het Performance-pakket met semislicks en sportremmen gemonteerd was. En die stijgende lijn is gelukkig overtuigend doorgezet naar deze achtste generatie Golf.

Autotest Volkswagen Golf R. Video: Autovisie

Sportdivisie

Wat wil je ook wanneer de leiding bij Volkswagens sportdivisie in handen is van niemand minder dan Jost Capito? Inmiddels is hij alweer vertrokken naar het Williams F1-team, maar ten tijde van de ontwikkeling van deze Golf R zat hij op de troon bij Volkswagen. En daarvoor – niet onbelangrijk – onder meer bij de afdeling van Ford die verantwoordelijk was voor de vijfcilinder Focus RS, die twee keer achter elkaar (ook als RS500) onze supertest wist te winnen. Het ontwikkelingswerk in het veld wordt mede gedaan door VW’s huiscoureur Benny Leuchter, die ook wel snapt hoe een sportieve hatchback sturen moet.

Volkswagen Golf R: Driemaal is scheepsRecht
Foto: Volkswagen AG

Voorspelbaar

Misschien hebben we bovendien wel het een en ander te danken aan de voortdurende verbetering van ESP-systemen, die een hoop ellende kunnen voorkomen, zodat het weggedrag in de basis niet overdreven voorspelbaar hoeft te zijn. Er is immers al genoeg voorspelbaars aan de samenstelling van de Golf R. De EA888 viercilinder turbomotor? Check. Een tamelijk bescheiden bodykit? Check. Een vrijwel standaard interieur met sportkuipen en een enkele sierlijst, stiknaad en badge om de vanafprijs van 65.490 euro te verantwoorden? Check. Aangezien het interieur niet bepaald het sterkste punt van de Golf 8 is, kun je wel raden dat de kwaliteitsbeleving bij het topmodel nog wat meer uit de pas loopt. Het infotainmentsysteem is onverminderd traag, het materiaalgebruik een stap terug in vergelijking met de vorige generatie. Maar afgezien van het feit dat de fijn zittende sportstoelen een fractie te hoog in de auto staan, is het qua zitpositie en ondersteuning wel in orde en dat is in een auto als deze het belangrijkst.

Volkswagen Golf R: Driemaal is scheepsRecht
Foto: Volkswagen AG

Aandrijving

Minder voorspelbaar en een betere verantwoording voor de prijs is het nieuwe vierwielaandrijvingssysteem dat hét verschil maakt. In navolging van Ford (Focus RS) en Mercedes-AMG (A45) kiest Volkswagen (en straks Audi met de RS3) nu voor 4WD met koppelsturing op de achteras. Zij het in tegenstelling tot de genoemde concurrenten mét een centrale koppeling, die onder normale omstandigheden tot de helft van het vermogen naar achteren kan sturen. Dat vermogen kan dan door twee koppelingen op het achterdifferentieel vrijelijk over beide achterwielen worden verdeeld. De precieze verhouding hangt af van de gekozen rijstand en de bevindingen van een centrale computer, die alles bepaalt voor de demperregeling, schakelstrategie en dergelijke. Wie opteert voor een R-Performance-pakket krijgt zoals dat tegenwoordig hoort (naast een begrensde top van 270 km/h, 19-inch en een dakspoiler) een ‘driftmodus’, waarin maximaal overstuur wordt geprovoceerd door meteen zo veel mogelijk vermogen naar één van beide achterwielen te dirigeren. Maar dat heeft weinig toegevoegde waarde voor wie geen Scandinavisch ijsmeer ter beschikking heeft. Het systeem is echter wel uitstekend geschikt om het onderstuur weg te poetsen dat de Golf R in het verleden zo geplaagd heeft. Bocht in word je geholpen door een ijzersterke vooras, die dankzij 1,3 graden wielvlucht fanatiek naar het wegdek blijft graaien, bocht uit voel je eerst hoe de vooras door het remsper naar de binnenkant wordt getrokken, waarna de achteras ‘m duidelijk voelbaar naar binnen begint te duwen. Dit alles gebeurt net wat subtieler dan in een Focus of A45, zodat je vrij snel kunt voorspellen wat er op de limiet gebeurt. De basisbalans is licht onderstuurd met net voldoende lift-off overstuur om bochten neutraal te kunnen aanvallen, wat een enorm vertrouwen geeft.

Volkswagen Golf R: Driemaal is scheepsRecht
Foto: Volkswagen AG

Onderstel

De Golf R haalt z’n snelheid niet uit een beenhard onderstel, zodat de dagelijkse bruikbaarheid op geen enkele manier in het geding komt. Nieuw is een speciale Nordschleife-rijstand, waarin alle variabele componenten (besturing, transmissie, motor, dempers etc.) geoptimaliseerd worden voor de Ring. Dat hebben we daarom maar even ter plekke uitgeprobeerd. Wat je dan merkt, is dat de vering en demping in de basis veel te zacht zijn om van een échte Nordschleife-special te spreken. Daarvoor zit er op de limiet nog steeds te veel beweging in de auto. Maar je merkt ook dat de vele hobbels goed doorgelaten worden, zodat de R daardoor in elk geval niet uit balans raakt. Op de Nürburgring viel ook op hoe ontzettend goed de nieuwe remmen zijn. Geen enkel moment van fading hebben we gemerkt, terwijl de vertraging en doseerbaarheid perfect bleven, evenals de stabiliteit tijdens het remmen.

De motor die voor de gelegenheid tot 320 pk en 420 Nm is opgevoerd, blijft even vlak als altijd, maar is daardoor goed doseerbaar en bij elk toerental krachtig. De bak schakelt sneller dan ooit op én terug, en doet dit vooraan niet meer automatisch bij de toerenbegrenzer of via een kickdown, zodat je de volledige controle hebt. We kunnen ons zo gauw geen betere auto voorstellen om in betrekkelijke veiligheid rondjes op een willekeurig circuit te boenderen zonder dat het saai wordt. Driemaal blijkt inderdaad scheepsrecht. Laten we in het licht van de elektrificatie hopen dat het niet ook lest best is…

Volkswagen Golf R: Driemaal is scheepsRecht
Foto: Volkswagen AG

Eindoordeel

De R is eindelijk niet alleen in naam en prijs het hoogtepunt van de Golf, maar ook qua snelheid en rijplezier. Eén van de beste sporthatchbacks op de markt.

Specificaties Volkswagen Golf R DSG 4MOTION

  • Prijs: € 65.490,-
  • Topsnelheid: 270 km/h
  • Acceleratie 0-100: 4,7 s
  • Gem. verbruik: 1 op 12,8
  • CO2-emissie: 177 g/km
  • Motor: vier-in-lijn, 1984 cm3, turbo
  • Max. vermogen: 320 pk (235 kW)/n.b. min-1
  • Max. koppel: 420 Nm/2100 min-1
  • Transmissie: zeventraps DSG automaat
  • Massa leeg: 1551 kg

Toegang tot alle Plus-artikelen?

Dagelijks worden meer dan 100 Plus-artikelen gepubliceerd door de verslaggevers van De Limburger. Steun de regionale journalistiek en word digitaal abonnee vanaf 1,04 per week.

Profiteer nu