Na de mijnen kwam de draf- en renbaan naar Schaesberg

Print
Na de mijnen kwam de draf- en renbaan naar Schaesberg

Naast de draf- en renbaan lag de Autokino. Afbeelding: archief Martin van der Weerden

Landgraaf / Schaesberg / Nieuwenhagen / Rimburg -

In de rubriek Van Nul tot Nu gaat Martin van der Weerden in op de veelzijdige historie van deze regio. Ditmaal over de komst van de draf- en renbaan naar Schaesberg.

De kersverse wandeling ter gelegenheid van 125 jaar spoorlijn voert niet alleen langs de overblijfselen van de mijnbouwtijd, maar ook langs datgene wat er voor in de plaats kwam.

Vrijwel niet meer herkenbaar liggen langs de Hofstraat in Schaesberg de voormalige draf- en renbaan en autobioscoop. Stille getuigen van de indertijd gerealiseerde projecten van de operatie ‘Van zwart naar groen’. Na het sluiten van de mijnen drong de vraag drong zich op wat te doen met die immense nutteloos geworden mijnterreinen met hun bergen mijnafval? Schaesberg zou een centrum worden van de paardensport. Op de draf- en renbaan, met een capaciteit voor 6.000 bezoekers, werd tussen 1980 en 1991 gekoerst op een voor Europa unieke 1.609 lange en 25 meter brede houtvezelbaan. Aan de voorzijde van de baan bevond zich een parkeerterrein voor 1.250 auto’s, naast de eerste Nederlandse autobioscoop (‘Autokino’).

Accommodatie

De accommodatie omvatte een glasdichte tribune met twee verdiepingen, op de begane grond de totohal en buffetten, op de eerste verdieping een restaurant voor 600 personen. Voor en naast de hoofdtribune was een onoverdekte staantribune, amfitheatersgewijs oplopend. Toeschouwers hadden uitzicht op een elektronisch scorebord, 18,44 meter lang en 2 meter hoog, op het middenterrein.

Jan Smeets

Op vrijdag 9 augustus 1980 werd de baan feestelijk in gebruik genomen. Op deze gebeurtenis kwamen 12.700 mensen af. Maar in de jaren daarna bleef het bezoek en vooral de totalisatoromzet sterk bij de verwachting achter. De exploitatieverliezen liepen al snel in de miljoenen. Eind 1991 werd het complex dat 29 miljoen aan rijksbijdragen gekost had, gesloten en uiteindelijk voor 3,3 miljoen gulden verkocht aan Jan Smeets.

Het rijk geïllustreerde wandelboekje Treinen en Mijnen is voor 6 euro te koop bij Relim Lunchcafé, Casinolaan 6 in Landgraaf, waar ook nog de mooie fototentoonstelling te zien is.

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word digitaal abonnee