Consumentenbond stopt samenwerking Reclame Code om gokreclames

Print
Consumentenbond stopt samenwerking Reclame Code om gokreclames

Afbeelding: Hollandse Hoogte / ANP Rob Engelaar

De Consumentenbond heeft de samenwerking met Stichting Reclame Code voor onbepaalde tijd opgeschort. Aanleiding is onvrede bij de bond over afspraken over gokreclames.

Vrijdag wordt de onlinegokmarkt in Nederland opengesteld. In de voorbereiding hierop heeft de sector een reclamecode ontwikkeld, regels waaraan reclames moet voldoen. Volgens de Consumentenbond biedt die echter te weinig bescherming aan kwetsbare groepen en tegen kansspelverslaving.

Rolmodellen

„Zo zijn er wel regels over het gebruik van rolmodellen in reclames richting kinderen en jongvolwassenen, maar staat er niets in over het gebruik van rolmodellen in uitingen richting andere kwetsbare groepen, zoals verstandelijk beperkten”, aldus de bond.

Lees ook: Groen licht voor onlinecasino van Kerkraadse Janshen-Hahnraths Group

Ook zou reclame volgens de code wel kinderen en jongvolwassenen mogen bereiken, zolang die maar niet meer dan 30 procent van het publiek uitmaken. „Absurd”, vindt de Consumentenbond. „Volgens de wet is kansspelreclame gericht op deze groepen verboden.” Ook vindt de consumentenorganisatie de toegestane verdubbeling van inzetten tot 250 euro veel te hoog.

De bond stelt dat een reclamecode bovenwettelijke afspraken moet bevatten. „Strenger zijn dan de wet dus. Maar de code die de sector nu voorstelt, biedt eerder minder bescherming dan meer”, aldus de belangenorganisatie. Afhankelijk van de ontwikkelingen na vrijdag dringt de Consumentenbond mogelijk aan op een totaalverbod op reclame voor onlinekansspelen.

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word digitaal abonnee