Problemen met inloggen DigiD opgelost

 © Hollandse Hoogte / ANP XTRA

DigiD is weer in de lucht. Om 00.20 uur in de nacht van maandag op dinsdag waren de problemen voorbij, zegt een woordvoerder van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK).

RedactieBron: ANP

Het systeem was sinds begin maandagavond niet bereikbaar voor gebruikers vanwege herhaaldelijke DDoS-aanvallen. Het was urenlang niet mogelijk om in te loggen bij websites van de overheid en dus niet mogelijk om veel overheidsdiensten te gebruiken. DigiD is het ‘digitale paspoort’ dat veel overheidsinstanties hanteren om online iemands identiteit te checken.

De storing hield geen verband met die van Facebook, Whatsapp en Instagram, die maandag ook geruime tijd plat lagen. Volgens de woordvoerder van het ministerie staat de storing „helemaal los” van die andere, grote storing. „DigiD gebruikt een ander netwerk dan de sociale platformdiensten”, aldus woordvoerder.

Lees ook: Facebook: geen tekenen dat gebruikersdata onbeschermd waren

Bij een DDoS-aanval raakt een server overbelast door verzoeken om informatie. Als dat aantal aanvragen groter is dan wat de server aankan, zorgt dat ervoor dat niemand meer met de server kan communiceren en dat daardoor websites en andere diensten die via de server lopen plat komen te liggen.

Wil je alle Plus-artikelen lezen?

Dagelijks publiceren we meer dan 100 Plus-artikelen op onze site & app. Nieuws, achtergronden, analyses, reportages, interviews en columns. Word nu digitaal abonnee en kies voor een jaar lang korting of maandelijkse flexibiliteit.

Kies digitaal