‘Duurzaamheid zit vooral in RELATIES’

Print
‘Duurzaamheid zit vooral in RELATIES’

Wynand Wimmers en Roel Bremmers

“Ons dak ligt vol zonnepanelen en van de heftrucks die we verkopen of leasen is ondertussen zo’n 90% elektrisch. Dat vinden we vanzelfsprekend. Duurzaamheid zit voor ons vooral in langdurige relaties. Met onze klanten, onze leveranciers en ons personeel. Wij, de vier mannen van sales Limburg, zijn samen al meer dan 75 jaar bij de zaak.”

Aan het woord is verkoopleider Wynand Wimmers van Mitsubishi Forklift Trucks in Valkenburg (voorheen Frissen Intern Trans¬port). Het bedrijf is sinds 1 november 2020 in handen van Logisnext Benelux, onderdeel van Mitsubishi Logisnext Europe. Frissen Intern Transport, tot dan toe een succesvol familiebedrijf, werd op dat moment onderdeel van een grote multinational. Toch droeg het familiebedrijf het stokje zonder enige twijfel over. “We werkten eigenlijk al 25 jaar met elkaar samen. Familiebedrijven in Enschede, Rijswijk, Venlo en het Belgische Londerzeel waar Frissen Intern Transport al decennialang zaken mee doet, zijn ook onderdeel gewor¬den van Logisnext Benelux”, legt Wimmers uit. “De meeste medewerkers zijn gebleven. We kennen elkaar al jaren en werken prettig met elkaar samen.”

Logisnext Benelux heeft per 1 april van dit jaar haar merk UniCarriers definitief omgezet naar Mitsubishi Forklift Trucks. “Dus met die naam nemen we binnenkort ook de telefoon op”, vertelt Wimmers. “Maar voor de rest is er niet veel veranderd. De klanten zijn gebleven, de leveranciers en het personeel ook. Klanten krijgen altijd iemand aan de lijn, ook na vijven en in het weekend. Voor service zijn we dag en nacht bereikbaar om de klant een oplossing te bieden voor welk probleem dan ook. Een antwoordapparaat hebben we niet. Wel wordt de telefoon tegenwoordig buiten kantoortijden (08.00-17.00 uur) doorgeschakeld naar een antwoordservice waarna, indien gewenst, een monteur wordt ingeschakeld. Maar van die verandering merken de klanten niets.”

Duurzame relaties

De Logisnext Benelux organisatie met de merknaam Mitsubishi Forklift Trucks - doet iedere twee jaar een klanttevredenheidsonderzoek. “Klanten vulden onder andere in dat ze graag zaken met ons doen en blijven doen omdat we constructief meedenken, echte partners zijn, eerlijk advies geven en omdat ze goed contact hebben met onze medewerkers. Dé kenmerken van duurzame klantrelaties.”

‘Duurzaamheid zit vooral in RELATIES’
Norman Keller en Jean-Pierre Jorissen

Hoewel de vestiging in Valkenburg nu onderdeel is van een multinational, blijft het salesteam vooral actief netwerken in de eigen regio. “Dat is altijd onze kracht geweest. Het is belangrijk om klanten en leveranciers te ontmoeten om te horen wat er speelt. Want door in te spelen op ontwikkelingen kun je iemand nog beter van dienst zijn. Dat is de basis van een duurzame relatie. In coronatijd was dat best een opgave, want veel evenementen waar we normaal gesproken klanten of leveranciers ontmoetten, gingen niet door. Toch zijn we, keurig binnen de mogelijkheden en regels, zoveel mogelijk bij klanten op de koffie gegaan. En geloof me, dat werd zeer op prijs gesteld.”

“Weten wat er speelt, is de basis van een duurzame relatie”

Personeel behouden

Een duurzame relatie met personeel is minstens zo belangrijk als de relatie met klanten en leveranciers, vindt Wimmers. “Nieuw personeel vinden is heel moeilijk. De arbeidsmarkt is ontzettend krap. Vooral waar het om monteurs en ander technisch personeel gaat. Gelukkig zijn we wel goed in het behouden van onze medewerkers. Dat doen we onder andere door een juiste beloning, een goede CAO, door te zorgen voor een veilige werkomgeving en door de werkvloer schoon en netjes te houden. We voorzien iedereen van voldoende en goede ergonomische werkkleding, we bieden trainingen, cursussen en e-learnings aan en zorgen voor ergonomische en gezonde werkplekken. We gaan informeel met elkaar om, we spreken elkaar gemakkelijk aan en dat zorgt voor een goede sfeer. Dat wordt gewaardeerd, want de meeste collega’s blijven lang.”

Deels thuis blijven werken

Logisnext koos bewust voor meerdere locaties in de Benelux in plaats van te gaan werken vanuit één centraal punt. “Hierdoor zitten we dichter bij onze klanten en bij onze werknemers. Dit betekent minder woon-werkverkeer en geen verhuizingen. Voor werknemers is het belangrijk dat ze zich geen zorgen hoeven te maken dat ze ineens veel langer onderweg zijn.”

Tot slot vertelt Wimmers dat het bedrijf het afgelopen anderhalf jaar inventief omging met de verschillende mogelijkheden en syste¬men om op afstand te communiceren en met elkaar verbonden te blijven. “Waar mogelijk blijven we gedeeltelijk thuis werken, ook als de coronapandemie voorbij is. Thuis werken en slim reizen, betekent minder CO2-uitstoot, schonere lucht en vitalere werknemers, want thuiswerkers blijken vaker te fietsen en te wandelen. We hebben er natuurlijk voor gezorgd dat de thuiswerkplekken ook ergonomisch verantwoord zijn.”

TEKST Lieke Rijkx BEELD Jean-Pierre Geusens