Hyundai gaat met Ioniq 5 van volger naar leider

Print
Hyundai gaat met Ioniq 5 van volger naar leider

Afbeelding: Hyundai Motor Deutschland GmbH

Na een eerste testrit in een prototype van de Ioniq 5 wisten we nu zeker wat we al vermoedden: Hyundai laat de rest van de industrie zien hoe je EV’s moet bouwen.

Tot op dit moment heeft Hyundai noch zustermerk Kia ooit een leidende rol ingenomen in de auto-industrie. Liever gaven ze een eigen invulling aan een productlijn waarvan het succes door de concurrentie al was bewezen. Zo zijn ze in de loop der jaren uitgegroeid van budgetmerk tot geduchte concurrent van de gevestigde orde. Maar momenteel worden de kaarten opnieuw geschud en uitgedeeld door de onstuitbare opkomst van de EV, en dat lijkt voor Hyundai het moment om uit zijn schulp te kruipen. Al vanaf het moment dat de Hyundai Ioniq in 2017 de allereerste EV-segmenttest van Autovisie wist te winnen, zijn we onder de indruk geraakt van de elektrische auto’s die vanuit Korea onze kant op komen. Het waren tot nu toe ‘slechts’ modellen die gebouwd werden op gedeelde platforms, dus onze verwachtingen waren hooggespannen voor de eerste Hyundai die op een EV-specifiek platform zou worden ontwikkeld. Dat is deze Ioniq 5 geworden, en inmiddels kunnen we berusten in de wetenschap dat we het bij het rechte eind hadden: dit is een goede auto.

Autotest Hyundai Ionic 5. Video: Autovisie

Nog niet voor de massa

Nog steeds geen echte EV voor de massa, gezien zijn prijs die afhankelijk van de versie tussen de 43.500 en 59.700 euro ligt. Maar als je nagaat dat je daarvoor een auto terugkrijgt met een goede standaarduitrusting (lichtmetaal, achteruitrijdcamera, automatische airco, rijstrookassistent, variabele cruise control, navigatie etc.) en een wielbasis van drie meter, is dat geen verkeerd bedrag. Hoewel het door zijn hatchbackvorm een middenklasser mag lijken, is het in werkelijkheid een reusachtige MPV. De actieradius bedraagt 460 kilometer voor de vierwielaangedreven variant (481 voor de achterwielaandrijver).

Hyundai gaat met Ioniq 5 van volger naar leider
Foto: Hyundai Motor Deutschland GmbH

In de meest luxe uitvoering schurkt de Ioniq aardig tegen ‘premium’ aan. De materiaalmix is divers en van redelijke kwaliteit, de afwerking voor een prototype zelfs keurig. Het bedieningsconcept is grotendeels overgenomen van de bestaande Hyundai-modellen, dus met de nodige fysieke knoppen en het bekende infotainmentsysteem. Sommige knoppen zijn vervangen door clusters met aanraakvlakjes, die voor zover we hebben kunnen proberen goed werkten. Als dashboard is gekozen voor een eenvoudige interface die alleen het hoogstnoodzakelijke laat zien, zonder karig te ogen.

Rijdende lounge

Door de lichtinval via de grote ramen, het kleurgebruik en de materiaalkeuze is de Ioniq vanbinnen waarlijk een rijdende lounge. Het ruimtelijke gevoel wordt versterkt door het ontbreken van een centrale ‘ruggengraat’, waardoor je voorin een enorm diepe en brede voetenbak hebt. Voorin had best een derde stoel gepast, maar in plaats daarvan krijg je een verschuifbare middenconsole met daarin de nodige aflegruimte. De (optionele) ‘lounge’­­-stoelen zijn ontzettend comfortabel en veelvoudig verstelbaar om de juiste positie te vinden. Tot aan een ligstand voor een powernap bij de snellader aan toe. Ze staan zodanig in de auto dat je kunt spreken van een halfhoge instap, en ze bieden je daardoor een goed zicht rondom dankzij de grote ramen met dunne stijlen. De achterbank doet er weinig voor onder, want die is in lengterichting verschuifbaar en heeft een verstelbare rugleuning. Ook daar zit/lig je dus met businessclass comfort. En met de hele toestand naar voren geschoven of neergeklapt is de bagageruimte achterin enorm. Voorin passen slechts enkele tientallen liters en onder de laadvloer is het ook vol. Onder andere met een adapter die in de laadopening past om er een 230 volt-aansluiting van te maken, waardoor je de auto ook kunt gebruiken als krachtbron. De Ioniq is daarmee geschikt voor bidirectioneel laden, wat bijvoorbeeld de mogelijkheid geeft om overdag overtollige energie van zonnepanelen op te slaan en dan ’s nachts gratis een wasje te kunnen draaien. Mits massaal toegepast zouden bidirectioneel ladende auto’s het complete stroomnet kunnen stabiliseren, wat met een groeiend aandeel renewables steeds belangrijker wordt.

Hyundai gaat met Ioniq 5 van volger naar leider
Foto: Hyundai Motor Deutschland GmbH

Actieradius

De instapversie van de 5 beschikt over een (netto) 58 kWh-accupakket dat een actieradius van maximaal 384 kilometer mogelijk maakt. Een 170 pk en 350 Nm sterke synchroonmotor met permanente magneet verzorgt de aandrijving van de achterwielen. Tegen een meerprijs van 3000 euro is ook een 73 kWh-accupakket beschikbaar dat de actieradius uitbreidt tot 481 kilometer. De motor levert in dat geval 217 pk en 350 Nm. Een additionele motor op de vooras kost 4000 euro extra en brengt het totale vermogen op 305 pk en 605 Nm, ten koste van 21 kilometer actieradius. De topsnelheid is altijd begrensd op 185 km/h, de 0-100-tijden lopen uiteen van 8,5 tot 5,2 seconden. De grote kracht van het accupakket zit ‘m in de 800 volt-spanning, waardoor het grote pakket in 18 minuten tot 80 procent volgeladen kan worden aan een geschikte snellader.

Rijbeleving

Zoals je kunt verwachten van het lounge-interieur is de rijbeleving van de Ioniq uitgesproken relaxed. Met 20-inch wielen en Michelin Pilot Sport-banden is er op korte oneffenheden wel wat gestuiter, maar het veerkarakter dat daaronder schuilt, is zachter. Een rijdersauto is de Ioniq 5 zeker niet, met een superlichte besturing die vooral zijn best doet om alles wat buiten de auto gebeurt ook daar te houden. Alsof hij je aanmoedigt om gebruik te maken van de uitgebreide rijassistentie, die de auto netjes tussen de lijntjes houdt op de snelweg. Anderzijds is de wegligging door het lage zwaartepunt wel stabiel en ben je met al dat vermogen alles en iedereen te snel af bij het stoplicht. Maar de Eco-stand past beter bij het totaalconcept. Daarin is de vermogensafgifte uiterst beheerst en lineair, waardoor je geen vermoeden hebt van al het koppel dat in de aandrijflijn schuilt. Het regeneratieve remvermogen is onafhankelijk van de rijstand instelbaar met de peddels achter het stuur. Met een mix van snelweg en binnenweg zagen we een verbruik van 20 kWh op 100 kilometer, wat correspondeert met een actieradius van circa 360 kilometer. Maar de omstandigheden waren moeilijk met zeer veel wind en neerslag. Dat zou dus beter moeten kunnen.

Hyundai gaat met Ioniq 5 van volger naar leider
Foto: Hyundai Motor Deutschland GmbH

Zeker voor een prototype was het interieurvolume aangenaam laag. Er is weinig windgeruis, en zelfs de afrolgeluiden van de grote wielen is niet hinderlijk aanwezig. Wel hoorde je het gebrom van het koelsysteem vrij nadrukkelijk, maar dat kan aan het prototypestadium liggen. Dat en meer antwoorden krijgen we wanneer de Ioniq 5 hier voet aan wal zet.

Eindoordeel

Praktische, ruime en comfortabele elektrische MPV die alle voordelen van een EV-specifiek platform maximaal uitbuit.

Specificaties Hyundai Ioniq 5 73 kWh AWD

  • Prijs: € 54.500
  • Topsnelheid: 185 km/h
  • Acceleratie 0-100: 5,2 s
  • Gem. verbruik: 17,7 kWh/100 km
  • Motor: 2x synchroonmotor perm. Magneet
  • Max. vermogen: 305 pk (225 kW)/n.b. min-1
  • Max. koppel: 605 Nm/n.b. min-1
  • Transmissie: eentraps reductieversnelling
  • Aandrijving: vierwielaandrijving
  • AC laden: 11 kW
  • DC laden: ca. 230 kW

Toegang tot alle Plus-artikelen?

Dagelijks worden meer dan 100 Plus-artikelen gepubliceerd door de verslaggevers van De Limburger. Steun de regionale journalistiek en word digitaal abonnee vanaf 1,04 per week.

Profiteer nu