Beursplein 5 is de volgende halte voor bussenbouwer Ebusco

Print
Beursplein 5 is de volgende halte voor bussenbouwer Ebusco

Peter Bijvelds, topman van de Brabantse bussenbouwer Ebusco. Afbeelding: Ebusco

Neerkant / Helenaveen -

Volgende halte Damrak. Producent van elektrische bussen en laadsystemen Ebusco wil naar de beurs in Amsterdam. De onderneming uit Deurne hoopt met de beursgang zo’n 300 miljoen euro op te halen.

Peter Bijvelds, topman van Ebusco, weet wel raad met de miljoenen die de beursgang moet opleveren. Het geld moet worden gebruikt voor verdere groei, ook internationaal. Daarnaast wil het bedrijf zijn naamsbekendheid vergroten.

Hoeveel bussen heeft u in Nederland al op de weg rijden?

„We hebben er nu 346, het grootste deel rijdt in Nederland. Rond Schiphol en Haarlem rijden er 156, in de regio Utrecht 30, in Groningen en Drenthe 60. En dan vergeet ik Dordrecht nog, met 37.”

Ik begrijp dat u inmiddels drie modellen heeft?

„Ja, we zijn met de 1.0 gestart in 2012. Dat was een model voor de 100 tot 200 kilometer range. In 2014 volgde de 2.0, met een 300 kilometer range. De 3.0, gebouwd in Deurne, kan bijna 600 kilometer. Model 1 was nog van staal, model 2 van aluminium. Dat leverde 400 kilo besparing op. Model 3 is van composietmateriaal uit de luchtvaart, dat leverde 4000 kilo besparing op. Een bus model 3 van 12 meter weegt nu nog 9500 kilo en kan 575 kilometer rijden.”

Waar zit de groei de komende jaren?

„Geografisch gezien zit die op veel plekken. Nederland is qua ov-elektrificatie een koploper in Europa. Vanaf 2025 zullen veel overheden geen diesels meer kopen en vanaf 2030 zullen ze de stad niet meer in mogen. Dus dat is voor ons een enorme groeimarkt.”

Waarom mogen particuliere beleggers niet inschrijven op uw beursgang? Maakt dat het te complex?

„Onze banken hebben ons geadviseerd om dat niet te doen. Ik denk wel dat wij na de gongslag een mooi bedrijf hebben voor particulieren om in te beleggen.”

Wat gaan jullie met de cash van de beursgang doen?

„Wij willen 300 miljoen euro ophalen door nieuwe aandelen uit te geven. Daar willen we drie à vier nieuwe fabrieken van bouwen in Azië en Noord-Amerika en eentje in Nederland. We doen geen beursgang om geld van de tafel te halen. We schrijven sinds 2018 zwarte cijfers. We zijn op dit moment niet bezig met dividend. Dat is iets voor de middellange termijn misschien.”

U claimt 27,5 miljoen ton CO2-uitstoot te hebben voorkomen. Veel bedrijven komen met dergelijke duurzaamheidsclaims en die zijn lang niet allemaal geloofwaardig. Kunt u de uwe ook door een accountant laten staven?

„EY is onze accountant en die gaat dat doen. We doen dat nu nog niet. Maar we meten wel of de stroom die onze klanten gebruiken groen is. En het percentage groene stroom dat is gebruikt vergelijken we met de uitstoot van een dieselbus, die op 35 liter zo’n 100 kilometer rijdt.”

Ik begrijp dat de familie Van der Valk en ING belangrijke aandeelhouders zijn?

„ING is in 2016 ingestapt en houdt 25 procent, Van der Valk Investments in 2017, voor 30 procent. De familie Van der Valk ken ik al jaren. Ik, zei de gek, heb de rest van de aandelen. We werken aan een plan om in de toekomst aandelen onderdeel te kunnen maken van de beloning van onze medewerkers.”

U zet vol in op de elektrificatie en Nederland is uw belangrijkste markt. De problemen met lange wachttijden en capaciteitstekorten op het Nederlandse netwerk moeten u zorgen baren.

„Ja, dat klopt, maar we hebben daar al een oplossing voor. We hebben niet alleen eigen laadsystemen, maar ook opslagsystemen en mobiele batterijen en batterijmanagementsystemen om pieken in de vraag naar stroom op te kunnen vangen. ING heeft ons een aantal jaar geleden gevraagd of we dat ook aan de binnenvaart kunnen leveren. Daar gaan we binnenkort ook mee van start.”

Hoe snel laadt zo’n batterij van u?

„Het kan in een uur, maar beter is het om het ’s nachts in drie, vier uur tijd te doen. Snel laden betekent meer warmte en dat is minder goed voor je batterij.”

Hoe komt u aan die batterijen? Is het geen risico dat ze straks peperduur worden, en uw leverancier zegt: „Ebusco, de rekening gaat flink omhoog, want er is teveel vraag naar batterijen.” En kunt u ze ook recyclen?

„We nemen ze af bij twee grote bouwers, CATL en Gotion. Ik ken die bedrijven al jaren en we hebben er langlopende partnerships mee. Wij gebruiken ook alleen LFP technologie (lithium, ijzer en fosfaat) batterijen, geen kobalt. Als de batterijen zo’n 10 jaar oud zijn, en nog op 70-80 procent van hun vermogen zitten, zijn ze wellicht niet meer geschikt voor een dagelijks rondje op de bus, maar krijgen ze een tweede leven in onze energieopslagsystemen.”

Lees ook: Van pendelbussen voor koempels tot e-campers voor senioren: eeuweling VDL Bus Venlo maakt(e) ze allemaal

Toegang tot alle Plus-artikelen?

Dagelijks worden meer dan 100 Plus-artikelen gepubliceerd door de verslaggevers van De Limburger. Steun de regionale journalistiek en word digitaal abonnee vanaf 1,04 per week.

Profiteer nu