Jeep Wrangler: vol vertrouwen elektrisch

Print
Jeep Wrangler: vol vertrouwen elektrisch

Afbeelding: Aldo Ferrero

Ook de oer-Jeep, de Wrangler, ontkomt niet aan de alomtegenwoordige elektrificatietrend tot zich. Is dat een probleem?

Zelfs de groten der aarde ontkomen er niet meer aan: deels elektrische aandrijflijnen. Jeep ging even geleden al overstag door zijn instapmodellen als stekkerhybrides aan te bieden onder de noemer 4xe. Waarbij dat getal staat voor vierwielaandrijving dus, al zijn die twee stadse modderaars niet échte offroaders te noemen. Een 1,3-liter turbomotor stuurt in dat duo namelijk de voorwielen aan, terwijl een elektromotor de achtertrein voor z’n rekening neemt.

Halfbakken

Met zo’n halfbakken vierwielaandrijvingsysteem kun je natuurlijk niet aankomen in de legendarische Wrangler, dus is deze 4xe anders van opzet. Wat behouden is gebleven, is de reeds bekende 2,0-liter viercilinder met turbo die in z’n eentje goed is voor 272 pk en 400 Nm. Ook gebleven is het uitgebreide en beproefde 4WD-systeem van de Wrangler, die onder andere dankzij een tussenbak en differentiëlen op de voor- en achteras praktisch elk terrein kan trotseren. De conventionele dynamo is echter vervangen door een compacte elektromotor die als starter-generator dient en op de viercilinder is gemonteerd, terwijl een tweede elektromotor tussen de achttraps automaat en de brandstofmotor is gemonteerd. Een dubbele koppeling maakt het mogelijk dat of alleen de elektromotor de Wrangler aandrijft, of de twee krachtbronnen samen te werk gaan. Een 17,4 kWh accu dient daarbij overigens als een van de energiebronnen. Die unit ligt direct onder de achterbank en is op papier goed voor 45 elektrische kilometers.

Jeep Wrangler: vol vertrouwen elektrisch
Foto: Aldo Ferrero

Elektrisch offroad

Omdat het met name interessant is om te ervaren hoe deze stekker-Wrangler het offroad doet, snellen we op een vroege ochtend in Turijn direct naar de ruige Rubicon-variant. Een bekende en iconische uitvoering, die – net als voorheen – voor- en achterdifferentiëlen heeft die volledig zijn te sperren. Standaard heeft de Rubicon ook een actieve stabilisatorstang die je per knopdruk kunt loskoppelen, alsmede meer wieluitslag dan een reguliere versie én enorme offroadbanden (33-inch). Zaken waar we gedurende de eerste uren van onze test niets aan hebben, omdat we eerst aan de drukke thuisbasis van FCA dienen te ontsnappen en via een flinke eind sturen over de snelweg de weg naar het offroadparcours moeten vinden. Zulke asfalttochten zijn niet de gelegenheden waarin deze 4xe uitblinkt. In de stad werkt de elektromotor uiteraard soepel en maakt-ie van de Wrangler een relatief vlotte en opgewekte metropoolreus, maar op hogere snelheden is de aandrijflijn minder verfijnd. Dan zingen de krachtbronnen andere partijen of zetten ze samen een luide keel op, waardoor het geheel soms aanvoelt als een matig arrangement. Een probleem? Eigenlijk niet, want de Wrangler had al – ook met 2,0-liter benzinemotor – een flinke rauwe rand. Omdat rijden op hoge snelheden in een Wrangler überhaupt geen verfijnde ervaring is, stoort het niet dat de plug-in hybride-aandrijflijn ook niet feilloos z’n werk doet. Daarbij is deze 4xe veel krachtiger dan de niet-geëlektrificeerde variant, al weten de automaat en twee motoren niet altijd een adequate reactie te geven op de bewegingen van je rechtervoet.

Jeep Wrangler: vol vertrouwen elektrisch
Foto: Aldo Ferrero

Eenmaal aangekomen in de bergen van Piëmont, waar de vorige nacht een hevige regenbui overheen is getrokken, mag de Wrangler 4xe z’n werk doen. Jeep heeft voor ons een redelijk steile skipiste uitgekozen die we volledig elektrisch moeten trotseren. Waar de aandrijflijn in de vorige 100 kilometer een ietwat weifelende indruk maakte, doet-ie ons buiten de gebaande paden versteld staan. Met beide differentiëlen vergrendeld en in de lage gearing klimt de Wrangler namelijk zonder enige moeite het ruige terrein in. Dat zijn we van de terreinheld gewend, maar de eenvoud waarmee het op deze ochtend gebeurt, is vrij indrukwekkend. De elektromotor heeft voldoende vermogen (107 kW) om ons de berg op te trekken, maar vooral de 245 Newtonmeters, die bovendien vanuit stilstand beschikbaar zijn, maken de klim eenvoudig, soepel en drama free. De stroomafgifte is daarbij heel eenvoudig en met veel gevoel te doseren met het pedaal, waardoor je na een paar minuten rijden al precies weet wat je met je rechtervoet moet doen om een hobbel, kuil of modderpoel te passeren. Terwijl de vergrendelde differentiëlen ervoor zorgen dat de juiste wielen van vermogen worden voorzien, kunnen we ongestoord het prachtige landschap in ons opnemen. Want dat is nog een voordeel van die elektrische aandrijflijn: de stilte. Het is inmiddels bijna een cliché en ja, ook wij worden blij van een brommende V8 in de neus van een Wrangler, maar de sereniteit van de hybride aandrijflijn zorgt dat je op een andere manier van offroaden kunt genieten. Behalve het geluid van fluitende vogels en krakende takken onder de wielen van de Wrangler horen we af en toe enkel het geluid van de differentiëlen en versnellingsbak.

Jeep Wrangler: vol vertrouwen elektrisch
Foto: Aldo Ferrero

Hybridemodus

Al met al zorgt de Wrangler 4xe voor een soepele offroad-ervaring – tot de accu leeg is. Want als we in de hybridemodus hetzelfde proberen te doen, krijgen we weer te maken met die ietwat twijfelachtige aandrijflijn en krachtbronnen die elkaar op het scherpst van de snede moeten afwisselen. En dus schreeuwt ook de Wrangler om een volledig elektrische versie met een flinke actieradius, zodat off­roaden altíjd elektrisch gaat. Voor nu moeten we het doen met deze stekkerversie, want dat is de enige variant die de Nederlandse importeur voert. Niet gek, want door de lagere CO2-uitstoot en dito bpm kost-ie als Rubicon zo’n 23 mille minder dan de inmiddels verdwenen reguliere 2,0-liter variant.

Eindoordeel

Jeep bewijst met de Wrangler 4xe dat een elektrische aandrijflijn de offroadcapaciteiten alleen maar ten goede komt, en dat het merk dus vol vertrouwen naar een elektrische toekomst kan kijken.

Specificaties Jeep Wrangler 4xe Rubicon

  • Prijs: 84.690
  • Topsnelheid: 156 km/h
  • Acceratie 0-100: 1 op 24,4
  • Gemiddeld verbruik: 6,4 s
  • CO2-emissie: 94 g/km
  • Motor: vier-in-lijn, 1995 cm3, turbo
  • Maximaal vermogen: 272 pk (200 kW)/5250 min-1
  • Maximaal koppel: 400 Nm/3000 min-1
  • Elektromotoren: generator (46 kW) en elektromotor in transmissie (107 kW)
  • Maximaal gecombineerd vermogen: 380 pk (280 kW)/637 Nm
  • Transmissie: achttraps automaat
  • Massa leeg: 2383 kg

Toegang tot alle Plus-artikelen?

Dagelijks worden meer dan 100 Plus-artikelen gepubliceerd door de verslaggevers van De Limburger. Steun de regionale journalistiek en word digitaal abonnee vanaf 1,04 per week.

Profiteer nu