Ook ‘irritante influencers’ maken kans op Loden Leeuw van Radar

Print
Ook ‘irritante influencers’ maken kans op Loden Leeuw van Radar

Afbeelding: Hollandse Hoogte / ANP Kippa

De Loden Leeuw voor meest irritante BN’er in een tv-reclame krijgt gezelschap. Vanaf dit jaar reikt het tv-programma Radar ook jaarlijks zo’n beeldje uit aan de online influencer die op de meest irritante manier reclame maakt voor een merk of product.

Dat maakte Antoinette Hertsenberg dinsdagavond bekend in Jinek.

Op Instagram of Youtube promoten tientallen influencers dagelijks producten en Radar wil met de nieuwe categorie nu ook die wijze van reclame maken beoordelen. In de uitzending van Jinek zei Hertsenberg zich vooral zorgen te maken over de veelal jonge volgers van de influencers. „Jonge mensen zijn geneigd om zo iemand te volgen en geneigd daarin mee te gaan.” Met de nieuwe prijs hoopt ze hen te bereiken. „Wij hopen die jonge groepen te kunnen bereiken om hen duidelijk te maken dat het reclame is.”

Het nieuws volgt een dag na het Radar-item over het kruidenmengsel Shambala waarvoor radio-dj Giel Beelen op zijn onlinekanalen reclame maakt. Beelen zegt in een video dat het mengsel helpt om ‘de innerlijke zelf te vinden’, maar voedselexperts bekritiseren het middel. De ingrediënten zouden voor nare en zelfs gevaarlijke bijwerkingen kunnen zorgen.

Toegang tot alle Plus-artikelen?

Word nu abonnee en lees al onze Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Ruim 110.000 tevreden lezers gingen je al voor.

Bekijk de actie-abonnementen