Inspectie controleert in Limburg op te zware vrachtwagens: ‘Er had nog wel een boomstammetje bij gekund’

Print
Inspectie controleert in Limburg op te zware vrachtwagens: ‘Er had nog wel een boomstammetje bij gekund’

Inspecteur Pieter Koster praat met de chauffeur van een truck die wordt gecontroleerd in Venlo. Afbeelding: Laurens Eggen

Venlo / Hout-Blerick / Boekend / Steyl / Lomm / Tegelen / Velden / Belfeld / Blerick / Arcen / Elsloo / Maasbracht -

Kapot wegdek, schade aan bruggen en viaducten, files door ongelukken. Te zware vrachtwagens zorgen in Nederland jaarlijks voor een schadepost van tientallen miljoenen euro’s. De Inspectie Leefomgeving en Transport controleert trucks op overbelading. Dinsdag en woensdag was Limburg aan de beurt.

Een truck met oplegger rijdt het terrein van Rijkswaterstaat in Venlo op. De lading bestaat uit een stuk of tien forse boomstammen. Een busje van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft het gevaarte van de A73 gehaald en begeleid naar de Mulkenshofweg, waar een weegbrug is geïnstalleerd. De grote vraag: weegt de combinatie meer dan de in Nederland toegestane vijftig ton? Het antwoord is ‘nee’. „Er had zelfs nog een boomstammetje bij gekund”, zegt Pieter Koster (35), inspecteur bij de ILT.

Na een klein kwartier, als alle formaliteiten zijn afgerond, mag de chauffeur doorrijden. De volgende vrachtwagen komt er dan alweer aan. Geladen met afval, dit keer. Koster controleert het gewicht op zijn laptop en geeft vervolgens het groene licht. „Rijden maar. Bedankt en goede reis.”

Gevolgen

Het gaat goed, deze woensdagochtend in Venlo, maar dat is lang niet altijd het geval. Volgens gegevens van de ILT is 15 procent van de vrachtwagens op de Nederlandse wegen te zwaar. In sommige gevallen is het overgewicht zelfs meer dan tien ton. En dat heeft gevolgen. De schade door overbelading bedraagt volgens de ILT jaarlijks tientallen miljoenen euro’s, door beschadiging van wegdek, bruggen en viaducten. „En dan tellen we de indirecte schade nog niet mee, zoals wegafsluitingen door herstelwerkzaamheden of files na een ongeluk”, weet Koster. Overbeladen vrachtwagens vormen een gevaar op de weg, omdat ze een langere remweg hebben. Ook is de kans op kantelen groter.

Hotspots

De ILT controleert het hele jaar door op overbelading. Meestal gebeurt dat op de hoofdverkeerswegen en dan met name bij logistieke hotspots. Dinsdag en woensdag zijn Koster en zeventien van zijn collega’s in Limburg. Behalve in Venlo staan de tijdelijke weegbruggen ook in Elsloo en Maasbracht. Ook brengt de ILT bezoekjes aan bedrijven waar vrachtwagens worden geladen, bijvoorbeeld met afval, zand of grind. Koster: „De kans dat er bij dit soort losse lading iets niet klopt, is groter dan bij andere transporten, leert de ervaring.”

En dus letten zijn collega’s in de busjes op de snelweg vooral op dit soort transporten. Onderscheid tussen Nederlandse vrachtwagens en trucks uit het buitenland wordt er volgens Koster niet gemaakt. „Als we iets zien dat het controleren waard is, halen we de vrachtwagen van de weg. Dan maakt het niet uit of het een Nederlander, een Turk of een Bulgaar is.” Hoe weet je wat een nadere inspectie verdient? „Ervaring”, zegt Koster. „En zo’n lading als die boomstammen valt natuurlijk meteen op.”

Techniek

Waar nu nog het geschoolde oog van de inspecteur het werk doet, moet techniek in de nabije toekomst de helpende hand bieden. Via weeglussen in het wegdek is het nu al mogelijk op tien plekken in Nederland automatisch het gewicht van vrachtwagens te meten. Koster: „Het is de bedoeling om die gegevens straks te koppelen aan camerabeelden. Dan weet je meteen wie de overtreder is.” Wanneer dat gebeurt, kan de ILT nog niet zeggen.

Cijfers

De ILT heeft nog geen cijfers over de resultaten van de controleacties in Limburg tot nog toe. Er zijn ongeveer 140 trucks gecontroleerd en vijf bedrijven bezocht. De eigenaren van vrachtwagens die door de mand vallen, kunnen rekenen op een boete, zegt hij. Die is afhankelijk van de overschrijding van het gewicht en wordt opgelegd door het Openbaar Ministerie. Doorgaans gaat het om enkele honderden euro’s. Transporteurs die vaker in de fout gaan, kunnen nog hogere boetes krijgen.

Inspectie controleert in Limburg op te zware vrachtwagens: ‘Er had nog wel een boomstammetje bij gekund’
Via de laptop wordt het gewicht van de vrachtwagen gecontroleerd. Foto: Laurens Eggen

Vrachtwagens die veel meer hebben geladen dan is toegestaan, worden door Koster en diens collega’s van de weg gehaald. Dan kan het gebeuren dat de truckers een deel van hun lading moeten overhevelen op een andere vrachtwagen en pas dan weer op pad mogen. Voor chauffeur Bjorn (31) is er deze ochtend niets aan de hand. Hij blijft met zijn oplegger vol afval keurig onder de vijftig ton. „Het is de eerste keer dat me dit overkomt”, zegt hij lachend. „Het kost even tijd, maar ik snap waarom het gebeurt. Je hebt er altijd slechte bedrijven tussen zitten.”