Mitsubishi Eclipse Cross PHEV is stabiele factor

Print
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV is stabiele factor

Afbeelding: Autovisie

Even leek het erop dat de vernieuwde Eclipse Cross het laatste Europese model van Mitsubishi zou zijn. Maar niets is minder waar, want deze kersverse plug-in hybride is juist het begin van een volgend hoofdstuk.

In de zomer van vorig jaar nam Mitsubishi een rigoureuze beslissing: het zou eind 2022 stoppen met zijn Europese activiteiten. Deze gefacelifte Eclipse Cross met PHEV-aandrijflijn leek daarmee het afscheidsmodel van de Japanse autobouwer te zijn. Afzwaaien met een stekker dus, om zich daarna volledig te richten op de Aziatische markt. Tot wij én de Nederlandse importeur in februari van dit jaar werden verrast door het nieuws dat de fabrikant wél in een select aantal Europese landen actief blijft en nieuwe modellen presenteert, waaronder Nederland. Op deze manier kan alliantiepartner Renault de overcapaciteit in zijn fabrieken verlagen, omdat er momenteel veel productieplaatsen over zijn. De Franse fabrikant ‘geeft’ Mitsubishi in 2023 daarom twee nieuwe elektromodellen, waar de Japanse autobouwer een eigen in- en exterieur voor mag ontwerpen. Tegelijkertijd worden de Space Star en Outlander langzaam maar zeker naar de uitgang van ons continent begeleid. En dus is deze Eclipse Cross voor nu de enige stabiele factor in roerige Europese tijden.

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV is stabiele factor
Foto: Autovisie

Metamorfose

Mitsubishi presenteerde die cross­over in 2017, dus is-ie anno 2021 rijp voor een facelift. Dat gaat normaliter niet heel veel verder dan een andere bumperpartij en nieuw infotainment, maar deze Eclipse Cross heeft een flinke metamorfose ondergaan. Het front is bijvoorbeeld sterk hertekend, met plattere lichtunits die nu enkel de taak van dagrijverlichting op zich nemen. Op de plek waar zich voorheen de dagrijverlichting en richtingaanwijzers bevonden, zitten nu het dim- en grootlicht. Die geven de Eclipse, in combinatie met een hertekende bumper en skidplate, een stoerder voorkomen. De grootste wijziging vinden we op de achterzijde, want daar zijn de vreemd gevormde en met elkaar verbonden lichtunits en tweedelige achterruit verdwenen. Ze maken plaats voor strakker gevormde achterlichten die niét met elkaar verbonden zijn en netjes onder de eendelige ruit zijn geplaatst. Of de Eclipse Cross nu een mooie auto is, laten we aan u over, maar hij oogt zonder twijfel beter dan voorheen. Ook bijzonder: de auto is door de nieuwe bumperpartij maar liefst 14 centimeter langer dan voorheen, terwijl de wielbasis gelijk is gebleven.

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV is stabiele factor
Foto: Autovisie

Interieur

De wijzigingen in het interieur zijn minder drastisch, maar daarom niet minder welkom. Het infotainmentscherm, dat voorheen ook middels een touchpad naast de transmissiehendel was te bedienen, is nu verder naar voren geplaatst, zodat het beter onder handbereik ligt. De opzet van het dashboard is verder niet gewijzigd. Het blinkt nog steeds niet uit in schoon- of overzichtelijkheid, maar is vervaardigd van goede materialen en bevat een hoop ‘ouderwetse’ knoppen die het gebruiksgemak ten goede komen.

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV is stabiele factor
Foto: Autovisie

Aandrijflijnen

Waar de vorige Eclipse Cross leverbaar was met een 1,5-liter viercilinder, is de crossover nu voorzien van een plug-in hybride-aandrijflijn. Het betreft die uit de huidige Outlander PHEV, die onder andere door een aanpassing van het luchtfilterhuis en de uitlaatdemper nu voldoet aan de nieuwste Euro 6d-normen. De Eclipse Cross is daardoor iets minder krachtig dan z’n grotere broer. De elektromotoren op de voor- en achteras leveren respectievelijk 60 en 70 kW, terwijl de vierpitter (die tot een snelheid van 135 km/h als generator werkt) zelf goed is voor 98 pk. Omdat de Eclipse Cross vrijwel altijd enkel door die elektromotoren wordt aangedreven, is de rijbeleving soepel met veel trekkracht onderin. De accu meet 13,8 kWh, op papier goed voor 45 elektrische kilometers. Buiten de snelweg werkt de benzinemotor op de achtergrond om de accu weer bij te laden, maar op de snelweg moet-ie merkbaar harder werken en is de algemene beleving wat minder verfijnd. Het loont dus om het rustig aan te doen, ook omdat een gemiddeld verbruik van zo’n 1 op 16 à 17 dan wel haalbaar is. Dat is uiteraard volledig afhankelijk van het rijtraject, zoals bekend bij dit soort stekkerhybrides.

Ook het onderstel is gericht op comfort en souplesse. De Eclipse Cross is voor een auto van dit formaat en gewicht redelijk zacht geveerd en gedempt. Daar staat tegenover dat de crossover in bochten wel wat om z’n lengte-as gaat draaien, maar over het algemeen is de wegligging stabiel en goed gebalanceerd. Het feit dat de accu in het midden van de auto is geplaatst, helpt daarbij. De gewichtsverdeling is 55 procent voor en 45 procent achter en het zwaartepunt ligt 30 millimeter lager. De standaard en beproefde 4WD-techniek heeft met onder andere een ‘gravel’- en ‘snow’-modus bovendien griprijke (wintersport)capaciteiten.

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV is stabiele factor
Foto: Autovisie

Handig en goed uitgerust

Al met al is de Eclipse Cross een aantrekkelijke PHEV, met enkele handige functies. Zo is de batterij bij een snellader (CHAdeMO) binnen 25 minuten tot 80 procent op te laden, terwijl ook de mogelijkheid tot bidirectioneel laden standaard is, waardoor de Mitsubishi stroom kan teruggeven aan het netwerk wanneer dat nodig is. Aan een standaard AC-lader duurt het zo’n 4 uur om de accu op te laden. Bovendien is de PHEV-aandrijflijn makkelijk te bedienen onder andere door zes standen voor het regeneratieve remsysteem. Ook is het eenvoudig te volgen dankzij uitgebreide menu’s voor de energiestroom en -monitor. Daarnaast zit de Eclipse Cross in de basis al goed in z’n spullen. Instappen kan vanaf 38 mille met de Intense-uitvoering. Die heeft standaard 18-inch lichtmetaal, cruisecontrol, klimaatregeling, stoelverwarming, een achteruitrijcamera en diverse veiligheidssystemen. De gereden Instyle is van alle gemakken voorzien, zoals een panoramadak, leren bekleding en elektrisch verstelbare voorstoelen, maar kost dan ook 44.490 euro. Zijn grootste concurrent komt momenteel misschien wel uit eigen stal. De huidige Outlander is in de basis namelijk iets goedkoper én fiks ruimer (471 liter bagageruimte t.o.v. 696 liter), maar is op technologisch vlak ook duidelijk ouder dan deze crossover en binnenkort niet meer te verkrijgen. De Eclipse Cross zal zeker niet hetzelfde enorme succes kennen als z’n grotere broer, maar is wel een goede proloog voor het nieuwe Mitsubishi-tijdperk.

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV is stabiele factor
Foto: Autovisie

Eindoordeel

De Eclipse Cross heeft flinke stappen gemaakt, want hij stopt beproefde en prettige techniek in een aantrekkelijker jasje.

Specificaties Mitsubishi Eclipse Cross PHEV Instyle

  • Prijs: 44.490 euro
  • Topsnelheid: 162 km/h
  • Acc. 0-100: 10,9 s
  • Gem. verbruik: 1 op 50
  • CO2-emissie: 46 g/km
  • Motor: vier-in-lijn, 2360 cm3, twee elektromotoren
  • Max. vermogen: 188 pk/n.b.
  • Max. koppel: 195 Nm/n.b.
  • Transmissie: eentraps reductie­versnelling
  • Massa leeg: 1910 kg
  • Max. trekgewicht: 1500 kg

Toegang tot alle Plus-artikelen?

Dagelijks worden meer dan 100 Plus-artikelen gepubliceerd door de verslaggevers van De Limburger. Steun de regionale journalistiek en word digitaal abonnee vanaf 1,04 per week.

Profiteer nu