B2B-webshops laten klanten (te) vaak in de steek

Print
B2B-webshops laten klanten (te) vaak in de steek

Afbeelding: Hollandse Hoogte / Peter Hilz

Oostrum / Oirlo / Leunen / Castenray / Heide / Ysselsteyn / Veulen / Merselo / Vredepeel / Smakt / Wanssum / Blitterswijck / Venray / Geijsteren / Venlo / Hout-Blerick / Boekend / Steyl / Lomm / Arcen / Blerick / Tegelen / Velden / Belfeld / Maastricht -

Bedrijven kopen steeds meer online bij elkaar. Dat gaat gepaard met leveringsfouten. Bijna twee op de vijf kopers ervaart wekelijks problemen met bestellingen, terwijl bijna de helft zegt dat orderfouten de productiviteit en efficiëntie aantasten.

Dat blijkt uit onderzoek van Sapio Research in opdracht e-commerce platform Sana Commerce. Behalve aan de orderfouten ergeren kopers zich ook aan het moeilijk vinden van relevante producten (32 procent), geen of niet genoeg productafbeeldingen of video‘s (30 procent) en het ontbreken van de mogelijkheid om met iemand te praten of een vraag te stellen (28 procent).

Schaalbaarheid

Het onderzoek laat zien dat er een versnelde digitale transformatie in business-to-business (B2B) verkopen plaatsvindt. Bedrijven doen online meer zaken dan ooit tevoren. Twee derde van de B2B-bedrijven geeft online gemiddeld 45 procent meer uit dan voor de pandemie. Ook e-commerce platformen melden een stijging van de verkopen. Dat daarmee ook het aantal fouten toeneemt, suggereert volgens de onderzoekers dat veel leveranciers niet over de schaalbaarheid beschikken die nodig is.

Problemen en vertragingen

Als gevolg van de fouten – 11 procent zegt er zelfs dagelijks mee te maken te hebben – ervaart 46 procent van de respondenten problemen en vertragingen in het productieproces. Op de vraag wat volgens hen de redenen zijn voor de leveringsfouten, noemt 38 procent het tonen van een onjuiste voorraad, 37 procent noemt onjuiste productinformatie en 35 procent geeft onjuiste verzendinformatie op als aanleiding.

Klantrelatie belangrijk

Aan de ondernemers is ook gevraagd wat zij belangrijk vinden in het koopproces. Vier op de vijf noemt de relatie tussen henzelf en de leverancier, waarbij bijna de helft deze als zeer belangrijk bestempelt. 84 procent geeft zelfs aan geneigd te zijn om te kopen bij een leverancier waarmee een goede relatie bestaat, zelfs als de verkoopvoorwaarden niet zo goed zijn als die van een concurrent.

Toegang tot alle Plus-artikelen?

Dagelijks worden meer dan 100 Plus-artikelen gepubliceerd door de verslaggevers van De Limburger. Steun de regionale journalistiek en word digitaal abonnee vanaf 1,04 per week.

Profiteer nu