Opkomst en ondergang van een rioolreus: hoe Babit uit Venlo verdween

Print
Opkomst en ondergang van een rioolreus: hoe Babit uit Venlo verdween

De gele bedrijfswagens van Babit waren in de jaren negentig een bekend fenomeen in het straatbeeld.  Afbeelding: Babit

Venlo -

Toen zijn vader werd afgekeurd, moest Mat Bastiaans de kost winnen voor het gezin. De ‘rioolrat’ maakte van Babit een groot bedrijf. Nu bestaat Venloos trots enkel nog dankzij een eerbetoon aan opa.

Als dakdekker kreeg Geert Bastiaans uit Venlo veel te maken met verstopte afvoeren. Omdat loodgieters het euvel meestal niet snel konden repareren, startte hij in 1971 een 24 uursdienst voor ontstoppingen. Zoon Mat werd zijn hulpje. Tot senior werd afgekeurd en junior de kost moest winnen voor het gezin.

Mat promoveerde van ‘rioolrat’ tot directeur, al zal die term niet vaak gebezigd zijn in de tweemanszaak. De nieuwe baas, 21 jaar pas, toonde zich ondernemend en innovatief. Op een gegeven moment had hij 140 mensen op de loonlijst en vestigingen in binnen- en buitenland. De naam Babit was een begrip.

Wereldprimeur

De rioolreus had bijna alle gemeenten in Limburg als klant en grote ondernemingen als Nedcar. Zelfs in Argentinië en Singapore was Babit actief, vertelt Bastiaans. „Niet slecht voor een Venloos bedrijfje.” De werknemers gingen niet met een ontstoppingsveer op pad, zoals Mats vader, maar met vernuftige apparatuur om lekken en verstoppingen op te sporen.

Mat Bastiaans presenteerde in 1993 een freesrobot die in dunne rioolbuizen kan boren, zodat hak- en breekwerk niet langer nodig is. Een wereldprimeur, beweerde hij destijds. De werkwijze wordt gecombineerd met een ingenieuze techniek van renovatie, waarbij een kapotte rioolbuis voorzien wordt van een nieuwe binnenwand.

Brand

De zaken gingen crescendo, tot in 2001 brand uitbrak in de loods van Babit. Bastiaans: „Ik heb twee jaar moeten vechten met de verzekeraars.” Hij kreeg een schadevergoeding van ongeveer vijf miljoen euro, vertelt hij. Maar er was iets geknapt bij de ondernemer. „Ik had er geen zin meer in.” Het rioolbedrijf werd afgeslankt.

Geen 24 uursdienst meer om verstoppingen op te lossen die weinig geld opbrachten. Babit legde zich toe op rioolrenovatie via het dochterbedrijf House-Liner. Bastiaans verruilde Venlo voor Zwitserland en gaf een directeur de leiding over zijn bedrijf.

Dat ging prima, tot in februari dit jaar. „De directeur meldde zich ziek vanwege een burn-out. Daarna volgde een tsunami van ziekmeldingen. In april waren zeven van de negen man ziek. Overspannen, depressief, hartklachten, hernia - van alles wat.” Bastiaans kwam terug naar Venlo in een poging het bedrijf overeind te houden, maar dat lukte ook hem niet.

Eerbetoon

Eind september werd House-Liner failliet verklaard. Bastiaans: „Ik heb er wel een traantje om gelaten.” Curator Jeroen Bakkers bevestigt dat de „marge te klein was om negen man te betalen”. Hij kondigt aan te onderzoeken hoe het kan dat in dezelfde periode bijna alle werknemers zich ziek meldden.

Met het merkwaardig bankroet van House-Liner, dat een geringe schuld naliet, komt geen einde aan Babit. Joey Bastiaans (36), de zoon van Mat, startte in maart van dit jaar een bedrijf met die naam in Rotterdam. „Als eerbetoon aan opa”, verklaart de derde generatie ‘rioolratten’ uit Venlo. Het bedrijf, dat zich eveneens toelegt op rioolrenovatie, telt elf werknemers en is vooral in de Randstad actief.

Mat Bastiaans (61), eigenaar van de onderneming: „De twee werknemers van House-Liner die tot het laatst aan het werk zijn gebleven, zijn uit het faillissement gehaald en werken nu voor Joey.”

Toegang tot alle Plus-artikelen?

Dagelijks worden meer dan 100 Plus-artikelen gepubliceerd door de verslaggevers van De Limburger. Steun de regionale journalistiek en word digitaal abonnee vanaf 1,04 per week.

Profiteer nu