Maastrichts energiebedrijf Enstroga in opspraak: contracten eenzijdig opgezegd

Print
Maastrichts energiebedrijf Enstroga in opspraak: contracten eenzijdig opgezegd

Enstroga heeft een kantooradres in Maastricht.  Afbeelding: funda

Maastricht -

De kleine Duitse energieleverancier Enstroga is begonnen met het eenzijdig opzeggen van contracten met Nederlandse particuliere klanten. De Consumentenbond is furieus.

Enstroga heeft een kantooradres in Maastricht en een beperkt aantal klanten in ons land, naar schatting maximaal een paar duizend. Uit een kopie van een brief aan een klant blijkt het bedrijf nu contracten eenzijdig op te zeggen. De onderneming meent dat haar geen blaam treft door de gestegen gas- en stroomtarieven, staat in het schrijfsel. Eerder deed een ander energiebedrijf dat, DGB, waarna de toezichthouder ACM ingreep, en deze manier van werken afkeurde.

Hasse Muller, een van de gedupeerde klanten, zegt: „Als je als bedrijf gaat speculeren, heb je zorg te dragen voor voldoende buffer. Dat is kennelijk ook nagelaten. Dan ben je als bestuurder zeer nalatig en is er sprake van wanbeleid.” Muller meent dat het internationale moederbedrijf van Enstroga tekorten moet aanvullen. „De enige manier om dit soort wanbeleid te counteren is door de bestuurders aansprakelijk te stellen.” Enstroga ging onlangs in Groot Brittannië failliet.

Vaste tarieven

De ACM laat in een reactie weten: „Energiebedrijven mogen contracten met vaste tarieven niet zomaar stoppen of aanpassen.” De toezichthouder wil niet ingaan op de vraag of Enstroga onderzocht wordt. De Consumentenbond heeft DGB Energie en Enstroga gesommeerd om de eenzijdige stopzetting van energiecontracten terug te draaien. „Het beëindigen van de vaste contracten is in strijd met de wet en de eigen algemene voorwaarden.”

Bij de Consumentenbond zijn inmiddels tientallen klachten binnengekomen over de twee energiebedrijven. „Enstroga wil lopende contracten openbreken vanwege de gestegen energieprijzen. Als klanten daar niet mee akkoord gaan, beëindigt het bedrijf simpelweg het contract.”

Bedrijfsrisico

’Onbestaanbaar’, vindt Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: „De energieleveranciers zijn een verplichting aangegaan en daar hebben ze zich aan te houden. Mensen die te laat betalen moeten eerst een waarschuwing krijgen en in de gelegenheid worden gesteld om alsnog te betalen. Het niet betalen per automatische incasso is geen legitieme reden om een contract te beëindigen en de hoge prijzen op de internationale gasmarkt zijn dat al helemaal niet. Prijsschommelingen zijn een onderdeel van het bedrijfsrisico.”

Lees ook: Daling gas- en stroomprijs, jacht op energiebedrijven die te hoge rekeningen sturen

De Consumentenbond heeft DGB Energie en Enstroga om opheldering gevraagd en de bedrijven gesommeerd de beëindiging van de contracten per direct terug te draaien. Zij moeten hun klanten hier proactief over informeren en alle geleden schade vergoeden.

Enstroga heeft ondanks herhaaldelijke verzoeken geen reactie gegeven.

Toegang tot alle Plus-artikelen?

Dagelijks worden meer dan 100 Plus-artikelen gepubliceerd door de verslaggevers van De Limburger. Steun de regionale journalistiek en word digitaal abonnee vanaf 1,04 per week.

Profiteer nu