Het zuiden is koploper: de files zijn alweer bijna op het niveau van vóór corona

Print
Het zuiden is koploper: de files zijn alweer bijna op het niveau van vóór corona

Het aantal files zit in het zuiden van Nederland alweer bijna op het niveau van 2019.  Afbeelding: ANP

Sittard -

De drukte op de Limburgse snelwegen stevent hard af op het niveau van voor de coronacrisis. In september was de filezwaarte, een combinatie van lengte en duur van de opstoppingen, zelfs al iets hoger dan in dezelfde maand in 2019, blijkt uit cijfers van de ANWB.

Het zuiden van Nederland is koploper wat files betreft. In september was het hier alweer drukker dan in 2019. Gemeten over een langere periode, van 1 september tot 18 oktober, lag de filezwaarte in Limburg nog maar 16 procent lager dan in dezelfde periode in 2019.

Lees ook: Weer volop filerijden in Limburg, hebben we niets geleerd van thuiswerken in coronatijd? ‘Meer asfalt is achterhaald’

Alleen in Noord-Brabant is het inmiddels al drukker: daar zit de filezwaarte nu nog maar 12 procent onder die in 2019. Bekeken over heel Nederland is de drukte op de snelwegen nog ongeveer 30 procent lager dan voor de coronacrisis.

Opmerkelijk

De ANWB noemt de toename van het aantal files, met name in het zuiden, opmerkelijk, vooral omdat er nog steeds veel mensen thuiswerken. „Na de aankondiging van de versoepelingen op 25 september zagen we de dinsdag erop meteen een record van 468 kilometer file”, zegt Arnoud Broekhuis, manager verkeersinformatie bij de ANWB.

„Het was geen uitzondering. Ook de weken erna bleef het druk. Op 12 oktober telden we 759 kilometer file in het land, een nieuw record. En de drukte is gebleven, gedurende de hele week, maar met name op dinsdag, donderdag en vrijdagavond. We hadden dat niet verwacht.”

Nog fors minder Limburgers pakken de trein

Tegenover de toegenomen drukte op de weg staat dat het treinverkeer nog niet op het niveau van vóór corona zit. Arriva en NS vervoeren momenteel in Limburg een kwart tot 30 procent minder passagiers in hun treinen dan in 2019.

De NS, die vanuit Limburg onder meer verbindingen onderhoudt met Eindhoven, merkt vooral dat forensen doordeweeks massaal uit de trein blijven, in het weekeinde is de bezetting wat beter. „Er zijn gewoon minder forensen”, zegt een woordvoerder. Als mogelijke oorzaken noemt hij het thuiswerken en de mondkapjesplicht in het openbaar vervoer. De spoorwegen verwachten pas in 2025 op het oude niveau te zitten.

Regiovervoerder Arriva vervoert in Limburg driekwart van het aantal reizigers in september 2019. De laatste weken nemen de aantallen volgens een woordvoerster toe. Sinds de coronamaatregelen werden versoepeld, merkt Arriva vooral in de spits toenemende drukte. Iedere dag bekijkt het treinbedrijf waar en op welk moment er smeer treinen nodig zijn.

Sluitend

Een sluitende verklaring voor de drukte met name in het zuiden heeft Broekhuis niet. „Het heeft te maken met de infrastructuur – kijk naar de situatie rond Eindhoven – , maar natuurlijk ook met het aanbod. Limburg is net als Noord-Brabant een provincie waar veel goederenverkeer doorheen gaat, er zitten veel distributiecentra. Ook is er in Limburg naar verhouding veel maakindustrie en minder dienstverlening, waardoor er minder mensen thuis kunnen werken.”

Lees ook: Om de definitieve terugkeer van fileleed te voorkomen, is een blijvende gedragsverandering nodig

Volgens de cijfers van de ANWB is de ochtendspits in Limburg nu nog een stuk minder druk dan in 2019. De toegenomen filezwaarte zit vooral in de avondspits. Ook overdag is het fors drukker. In de ‘daluren’ is de filezwaarte volgens de ANWB zelfs meer dan verdubbeld. Broekhuis: „Dat kan erop duiden dat er qua verkeer toch sprake is van een soort spreiding. Wie wil of moet reizen, kiest dan blijkbaar voor een tijdstip buiten de spits. Daar zit ook recreatief verkeer bij.”

Toegang tot alle Plus-artikelen?

Dagelijks worden meer dan 100 Plus-artikelen gepubliceerd door de verslaggevers van De Limburger. Steun de regionale journalistiek en word digitaal abonnee vanaf 1,04 per week.

Profiteer nu