Lancering internationale campagne congresstad Maastricht

Print
Lancering internationale campagne congresstad Maastricht

Afbeelding: Getty Images/EyeEm

Maastricht -

Met de oplevering van het nieuwe congrescentrum lanceren Maastricht Convention Bureau en MECC Maastricht een internationale campagne voor het aantrekken van grootschalige congressen. Dit gebeurt in samenwerking met Maastricht Marketing.

Met de campagne genaamd ‘Maastricht: where heart meets matter’, die maandag van start gaat, positioneert Maastricht zich als congresstad waar wetenschap, historie en innovatie samenkomen. Uit onderzoek is volgens betrokkenen gebleken dat meerdaagse internationale congressen een impactvolle, lange termijn spin-off hebben en de economische en maatschappelijke positie van een stad versterken. Mede daarom is er niet alleen geïnvesteerd in een compleet vernieuwd congrescentrum, maar ook in een grootschalige campagne die Maastricht en regio internationaal op de kaart zet als congresbestemming met allure.

Gedigitaliseerd bidbook

De combinatie van wetenschappelijke instituten zoals Brightlands, MUMC+ en Universiteit Maastricht, de compacte en historische binnenstad en het congrescentrum van MECC Maastricht maken Maastricht volgens Maastricht Convention Bureau en MECC Maastricht uitermate geschikt voor het organiseren van meerdaagse internationale congressen, in samenwerking met Maastricht Marketing. In een volledig gedigitaliseerd bidbook en aan de hand van vijf video’s, met in de hoofdrol de Nederlandse cabaretière, zangeres en actrice Yvonne van den Eerenbeemt, maakt de internationale zakelijke markt kennis met Maastricht.

Erfenis

Vaak wordt gekeken naar wat een congres oplevert in overnachtingen en bestedingen. Nog steeds is deze economische bijdrage van groot belang, maar er zijn ook andere redenen die congressen, vanuit maatschappelijk perspectief, waardevol maken. Zo concludeert het onderzoek in opdracht van NBTC, dat de impact van een aantal grote congressen onder de loep nam. Deze lange termijn impact wordt ook wel ‘legacy’, een soort van erfenis, genoemd. Door vooraf na te denken over die legacy creëert een congres niet alleen meerwaarde voor de organisator, maar ook voor ondernemers en inwoners van een stad.

Synergie

Jurgen Moors, managing director van het Maastricht Convention Bureau: „Maastricht is de plek waar een rijke internationale cultuur en geschiedenis samensmelt met een innovatief kennis-ecosysteem. De synergie tussen wetenschap, ondernemerschap en succesvol congresseren in het gloednieuwe congrescentrum MECC Maastricht, is wat Maastricht uniek maakt. De ‘legacy’ van grote internationale congressen draagt op haar beurt bij aan het vestigingsklimaat voor bedrijven. Met deze campagne – gericht op het overtuigen van organisatoren om in onze regio te congresseren – zetten we in op zowel de korte als lange termijn ontwikkeling van de regio.”

Toegang tot alle Plus-artikelen?

Dagelijks worden meer dan 100 Plus-artikelen gepubliceerd door de verslaggevers van De Limburger. Steun de regionale journalistiek en word digitaal abonnee vanaf 1,04 per week.

Profiteer nu