KPN toont na jaren weer groei op telecommarkt voor mkb-bedrijven

Print
KPN toont na jaren weer groei op telecommarkt voor mkb-bedrijven

Afbeelding: ANP

KPN is er afgelopen kwartaal voor de tweede periode op rij in geslaagd om meer omzet te halen uit mobiele diensten voor particulieren.

Ook deed het telecombedrijf goede zaken op de zakelijke markt met zijn KPN EEN-aanbod voor kleine en middelgrote bedrijven. Dat laatste is belangrijk omdat KPN in de markt voor mkb-ondernemers jarenlang te maken had met een dalende omzet.

In het tweede kwartaal was er voor het eerst sinds lange tijd sprake van groei bij de particuliere klanten voor mobiel internet. Dat succes was vooral te danken aan abonnementen voor ongelimiteerd dataverbruik, aangezien mensen na de vele lockdowns gewend zijn geraakt aan videobellen en andere dataslurpende activiteiten.

Lees ook: T-Mobile Nederland voor ruim 5 miljard euro naar investeerders

De virusuitbraak heeft inmiddels amper meer negatieve impact op de resultaten van KPN. Alleen de inkomsten uit roaming zijn nog niet terug op hun oude niveau. Dat komt doordat er nog steeds weinig verre buitenlandse reizen worden gemaakt.

Topman Joost Farwerck is in een toelichting vooral positief over de klantenaanwas met KPN EEN. Daarmee kan een bedrijf bijvoorbeeld een internetverbinding combineren met vaste telefonie of televisie. Doordat er meer mkb-klanten bijkwamen, ging er bij dit onderdeel voor het eerst in jaren een kleine omzetgroei in de boeken.

Belofte

„Daarmee lopen we voor op onze belofte om voor het einde van het jaar de mkb-omzet te stabiliseren”, stelt Farwerck. In de zakelijke markt als geheel, waarbij ook de dienstverlening aan grotere bedrijven is meegenomen, was nog wel sprake van krimp. Maar de KPN-topman heeft er vertrouwen in dat zijn bedrijf op de goede weg is om de trend voor het gehele zakelijke marktsegment te doen keren.

KPN zet daarnaast de laatste tijd sterk in op glasvezel en Farwerck vindt dat daarmee ook vooruitgang is geboekt. „De glas-uitrolmachine draait op volle snelheid”, laat hij weten. Extra inkomsten uit glasvezel hielpen de omzet van KPN eveneens vooruit.

Meer winst

Alles bij elkaar stegen de opbrengsten van KPN afgelopen periode op jaarbasis met 1 procent tot 1,3 miljard euro. Ook ging er meer winst in de boeken dan een jaar geleden. Onder de streep hield de onderneming 185 miljoen euro over, tegen een nettoresultaat van 132 miljoen euro in het derde kwartaal van vorig jaar. KPN houdt verder vast aan zijn eerder gestelde financiële verwachtingen voor het hele jaar. Ook bevestigt de onderneming haar doelstellingen voor komende jaren.

Toegang tot alle Plus-artikelen?

Dagelijks worden meer dan 100 Plus-artikelen gepubliceerd door de verslaggevers van De Limburger. Steun de regionale journalistiek en word digitaal abonnee vanaf 1,04 per week.

Profiteer nu