Herstellend Air France-KLM beperkt verlies

 © ANP

ANP

Luchtvaartconcern Air France-KLM heeft in het derde kwartaal het nettoverlies sterk teruggedrongen.

Als rentes en belastingen niet worden meegerekend, boekte het concern zelfs zijn eerste operationele winst sinds de uitbraak van het coronavirus. De Frans-Nederlandse combinatie vervoerde dankzij soepelere reisregels veel meer passagiers dan een jaar eerder en profiteerde van eerder ingezette bezuinigingen.

Air France-KLM vervoerde in de belangrijke zomermaanden juli, augustus en september bijna 17 miljoen passagiers. Dat is bijna een verdubbeling ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Toen golden binnen Europa nog veel reisrestricties die vanwege vaccinatiecampagnes en het EU-brede coronapaspoort zijn komen te vervallen.

KLM scherpt klimaatdoelen aan

KLM gaat zijn uitstoot van CO₂ zodanig terugbrengen dat de luchtvaartmaatschappij aan de klimaatdoelen van Parijs voldoet. De onderneming sluit zich daartoe, net als zusterbedrijf Air France en moederconcern Air France-KLM, aan bij het zogeheten Science Based Targets-initiatief (SBTi). Dat is een organisatie die bedrijven helpt een traject vast te stellen waarmee ze voldoende doen om de opwarming van de aarde te beperken tot 1,5 graad Celsius, op basis van de laatste wetenschappelijke inzichten. KLM denkt de klimaatdoelen te kunnen halen door zuinigere vliegtuigen te kopen en duurzamere vliegtuigbrandstoffen te gebruiken. Verder in de toekomst zou het bedrijf elektrische vliegtuigen of vliegtuigen die op waterstof vliegen kunnen gaan inzetten. Uiteindelijk denkt KLM dat een nieuwe generatie vliegtuigen, zoals de Flying V, soelaas biedt. Dat laatste toestel ontwikkelt KLM samen met de TU Delft. De specifieke SBTi-doelen worden nog opgesteld. Tot die tijd blijft KLM toewerken naar de huidige doelen voor het terugbrengen van de CO₂-uitstoot in 2030. Die bestaan uit het terugbrengen van de CO₂-uitstoot van zijn vluchten met 15 procent ten opzichte van 2005. De grondoperaties moeten in 2030 helemaal klimaatneutraal zijn.

De omzet steeg dankzij de toegenomen vraag naar tickets met 81 procent tot 4,6 miljard euro. Daarop boekte het bedrijf een operationele winst van 132 miljoen euro. Vliegtuigen zaten voller dan tijdens de coronamaanden en forse banenreducties zorgden ook voor lagere kosten.

Dat onder de streep nog wel een verlies van 192 miljoen euro staat, komt onder andere door alle rentebetalingen die Air France-KLM moet doen op de noodkredieten die het concern in crisistijd overeind hielden. Wel is het nettoverlies veel kleiner dan de min van 1,6 miljard euro die in het derde kwartaal van 2020 de boeken in ging.

Voor Air France-KLM is de aanstaande opening van de Amerikaanse grenzen voor gevaccineerde Europese reizigers een grote meevaller. Nadat bekend was geworden dat de Verenigde Staten vanaf 8 november passagiers uit EU-lidstaten toelaten, kwamen er veel boekingen voor het najaar en het feestdagenseizoen binnen.

Helemaal terug op het niveau van voor de coronapandemie is Air France-KLM nog niet. Onder meer in Azië zijn er nog veel coronapeberkingen. Het concern rekent erop in de laatste drie maanden van dit jaar op 70 tot 75 procent van de capaciteit van 2019 te zitten. In het derde kwartaal was dat 66 procent.

Air France-KLM zint nog op manieren om de eigen balans te versterken. Gesprekken over extra steun van de Nederlandse overheid om het eigen vermogen van KLM aan te sterken lopen nog. Parijs kwam Air France eerder dit jaar al wel te hulp met extra steun ter waarde van 4 miljard euro, waarvan 1 miljard euro aan nieuw kapitaal. Daardoor daalde de schuldenlast, maar die bedraagt nog altijd ruim 8 miljard euro. Ook kampt het concern met een negatief eigen vermogen.

KLM kan nog ‘ruim uit de voeten’ met noodleningen

KLM kan voorlopig nog „ruim uit de voeten” met de noodkredieten die de luchtvaartmaatschappij met hulp van de overheid binnenhaalde. Van de 3,4 miljard euro aan leningen is nu 1 miljard gebruikt, laat topman Pieter Elbers weten. Toch onderhandelt de Nederlandse maatschappij met de regering over de versterking van het eigen vermogen. Het steunpakket van 3,4 miljard euro bestond uit leningen van de overheid en kredietgaranties. Nu gaat het om het verbeteren van de balans. Maar bij die gesprekken is minder haast geboden dan in het voorjaar van 2020. „De weg naar herstel is hobbelig en lang”, zegt Elbers.

Wil je alle Plus-artikelen lezen?

Dagelijks publiceren we meer dan 100 Plus-artikelen op onze site & app. Nieuws, achtergronden, analyses, reportages, interviews en columns. Word nu digitaal abonnee en kies voor een jaar lang korting of maandelijkse flexibiliteit.

Kies digitaal