Luchtvaartmaatschappijen boos over hogere kosten op Schiphol

Print
Luchtvaartmaatschappijen boos over hogere kosten op Schiphol

Afbeelding: Hollandse Hoogte / ANP

Luchtvaartmaatschappijen hebben boos gereageerd op de hogere kosten die Schiphol bij ze in rekening wil brengen voor het mogen starten en landen op de Amsterdamse luchthaven.

De zogeheten haventarieven gaan tot eind maart 2025 in drie stappen met 37 procent omhoog om klappen van de coronapandemie op te vangen. De Nederlandse brancheorganisatie voor luchtvaartmaatschappijen BARIN noemt dit een oneerlijke verdeling van de lasten.

De Nederlandse belangenclub en zijn internationale evenknie IATA reageerden eerder al teleurgesteld op het voornemen van Schiphol om de havengelden in de komende drie jaar met zo’n 40 procent te verhogen. De vrijdag aangekondigde verlaging stelt volgens BARIN-voorzitter Marnix Fruitema nauwelijks iets voor. Dat „verbaast” hem omdat er wel gesprekken zijn geweest met vliegmaatschappijen over de kwestie.

Budgetvlieger easyJet rekent voor dat passagiers op Schiphol in 2024 ruim 40 euro meer kwijt zullen zijn voor hun tickets als de hogere haventarieven worden doorberekend. Zowel BARIN als easyJet zegt juridische stappen tegen de tariefsverhoging te overwegen.

Lees ook: Herstellend Air France-KLM beperkt verlies

Schiphol zegt dat de hogere tarieven nodig zijn vanwege de coronacrisis. Doordat er veel minder reizigers waren tijdens de pandemie loopt het vliegveld volgens eigen schattingen 1,6 miljard euro aan inkomsten mis over de jaren 2020 en 2021. Het vliegveld vindt dat met de prijsverhoging de lasten van de crisis worden gedeeld. Daarbij wijst Schiphol op de drastische kostenbesparingen door de luchthaven zelf als ingreep die de tariefstijging heeft beperkt. Aanvankelijk wilde het vliegveld de havengelden in drie jaar tijd met 42 procent verhogen.

Schiphol kondigde ook maatregelen aan voor verduurzaming. Zo moeten luchtvaartmaatschappijen per kilogram stikstof die ze uitstoten tijdens het landen of opstijgen 4 euro betalen. Tegenover die heffing staat een beloning voor het gebruik van duurzamere brandstoffen. Voor elke ton biobrandstof of synthetische brandstof die luchtvaartmaatschappijen op de Amsterdamse luchthaven tanken krijgen ze respectievelijk 500 euro en 1000 euro.

Toegang tot alle Plus-artikelen?

Dagelijks worden meer dan 100 Plus-artikelen gepubliceerd door de verslaggevers van De Limburger. Steun de regionale journalistiek en word digitaal abonnee vanaf 1,04 per week.

Profiteer nu