‘Kip-ei-verhaal rondom waterstof doorbreken’; ondernemers Landgraaf willen primeur waterstoftankstation

Print

Wordt dit de eerste waterstofpomp in Limburg, bij Minli in Landgraaf?  Afbeelding: Minli

Landgraaf -

Pomphouder Huub Minten en Toyota-dealer Leo Mengelers willen in Landgraaf het eerste waterstoftankstation van Limburg openen. „Hoogste tijd om het kip-ei-verhaal te doorbreken, want de belangstelling voor emissievrije waterstofauto’s groeit snel.”

Waterstof in de tank, zuurstof voor het milieu. Het is een gevleugelde uitdrukking. Zolang er evenwel geen dekkend netwerk van tankstations is, blijft de verkoop van milieuvriendelijke waterstofauto’s zeer beperkt.

In Nederland rijden een kleine 300 Toyota Mirai- en Hyundai Nexo-waterstofauto’s. De burgemeester van Groningen heeft er een, zo ook de top van Shell. Tachtig procent van het wagenpark behoort tot de zakelijke markt, grote taxibedrijven met name. Waterstof is interessant voor lange afstanden en bovendien zwaar transport: vrachtwagens en bussen.

Lees ook: Venlo ziet kansen voor waterstof, maar wil eerst extra onderzoek

Er kan op dit moment op acht locaties in het land worden getankt. Volgend jaar bij zeker dertien pompen, voornamelijk in en rond de Randstad. Ter vergelijking: in Duitsland is waterstof nu al bij honderd pompen verkrijgbaar. Tanken is in tegenstelling tot het laden van een batterij van een volledig elektrische auto, een fluitje van een cent. Binnen vijf minuten is de tank vol (ruim 5 kg, 9,50 euro per kg) en kan er weer 600 kilometer gereden worden.

‘Kip-ei-verhaal rondom waterstof doorbreken’; ondernemers Landgraaf willen primeur waterstoftankstation
Huidige waterstoftankstations.  Foto: H2.live

Blinde vlek

Limburg is nog steeds een blinde vlek op de waterstofkaart. Dit tot groot ongenoegen van Toyota-dealer Leo Mengelers en Huub Minten van tankstation Minli in Landgraaf. „Wij zijn buren, zowel zakelijk als privé. Maar we kwamen er pas drie jaar geleden bij toeval achter dat we dezelfde uitdaging deelden: waterstof.”

„Dat was tijdens een afspraak op het provinciehuis, met toenmalig gedeputeerde Ruud Burlet”, vertelt Minten. „Leo Mengelers had samen met een aantal ondernemers een afspraak ’s morgens, ik ’s middags. Ik zag zijn visitekaartje op tafel, vandaar.”

„Achteraf”, zo zeggen ze „was het een leuk koffierondje. We bespeurden wel enthousiasme, maar we hadden beiden ook het gevoel dat er provinciaal niet veel initiatief of daadkracht achter zat. Waarom? Omdat er – alle goede intenties ten spijt – een grote kennisachterstand is. Dat is volgens ons een landelijk probleem, merkten we in contacten met de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland en de regionale uitvoeringsdiensten.”

Verlies

Mengelers en Minten dienden een aanvraag in voor een landelijke DKTI-subsidie; voor innovaties in de transportsector. „Doe nou maar, jullie plan is zeer kansrijk, zo hield men ons voor. We hebben een bureau ingehuurd om de vele papieren in orde te maken. Uiteindelijk kregen we nul op het rekest. Waarschijnlijk omdat ons plan niet groot genoeg was. We hebben er niet alleen flink wat geld, maar ook anderhalf jaar in tijd mee verspeeld.”

De twee ondernemers hebben de teleurstelling verwerkt en samen met transportbedrijf L’Ortey uit Hoensbroek een nieuw plan opgesteld. „Eentje zónder subsidie”, vertellen ze. „We leggen zo veel mogelijk zonnepanelen op onze terreinen. De stroom die we daarmee opwekken gebruiken we zelf, ook voor de snelladers. Een deel zetten we via elektrolyser om in groene, duurzame waterstof voor personenauto’s en vrachtwagens. En wat er overblijft kunnen we vermarkten, om daarmee aanloopverliezen te dekken.”

„Uit onze berekeningen blijkt dat dit een haalbaar plan is. We financieren alles zelf. Er is echter één maar. Wij vragen de provincie niet om geld maar om een borgstelling, zodat we bij de bank tegen het meest gunstige rentetarief kunnen lenen.”

Mengelers en Minten zeggen koste wat kost het kip-ei-verhaal te willen doorbreken. „Iemand zal de eerste stap moeten zeten.” Tankstations stuwen de markt. En door meer waterstofauto’s daalt de aanschafprijs: nu vanaf 67.000 euro. Omdat waterstofauto’s een eigen energiecentrale (brandstofcel) aan boord hebben en niet hoeven te stekkeren, lopen de stroomnetwerken in de toekomst minder risico om overbelast te raken met de komst van steeds meer elektrische auto’s.

Beginnen

In afwachting van groen licht voor het grote plan wil Huub Minten al op zeer korte termijn al investeren (drie ton) in een kleinere installatie. „Daarmee vul een halve tank binnen een paar minuten; een volledige tankvulling duurt wat langer. Zodra de vergunning van de gemeente Landgraaf binnen is, kunnen we beginnen. Dan zijn we in elk geval onderweg en is die belangrijke eerste stap eindelijk gezet in Limburg.”

Collega pomphouder Gerbert Visschers in Venlo is eveneens bezig met de ontwikkeling van een waterstofpomp; vooral voor het logistiek transport. Hij presenteert binnenkort zijn plan.

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word digitaal abonnee