‘Maastricht Aachen Airport mist kansen en klanten door onzekerheid over de toekomst’

Print
‘Maastricht Aachen Airport mist kansen en klanten door onzekerheid over de toekomst’

Op Maastricht Aachen Airport worden als tweede vrachtluchthaven van Nederland vooral veel bloemen uit Kenia binnengevlogen. Afbeelding: Roger Dohmen

Maastricht -

Maastricht Aachen Airport loopt omzet en nieuwe vrachtklanten mis, zolang sluiting als een zwaard van Damocles boven de luchthaven hangt.

Vrachtvervoerders als Qatar Cargo, Turkish Cargo en Emirates zouden – gelet op de toename van meerdere goederenstromen – graag willen investeren in groei op MAA. Maar ze worden naar eigen zeggen geremd in hun ambities door de maatschappelijke en politieke discussie over de toekomst van het vliegveld.

Althans, dat vertellen hun vertegenwoordigers tijdens het Luchtvrachtcongres van Nieuwsblad Transport in het MECC. „Dus wordt er omgekeken naar alternatieve luchthavens”, aldus Jeffrey van Haeften van Emirates Skycargo.

Besluiteloosheid

Vrachtvervoer op regionale luchthavens moet veel hoger op de politieke agenda’s komen te staan. „In het belang van de BV Nederland”, zegt luchtvrachtconsultant Franz van Hessen van ACG-Europe. „Het grote struikelblok voor de regionale luchthaven is niet de vrachtmarkt zelf, maar de politiek. Die is te afwachtend en redelijk besluiteloos.”

Van Hessen constateert dat Nederland al een aantal jaren luchtvrachtaandeel verliest. „België is ons zelfs al voorbijgestreefd. Dat kan niet ongestraft doorgaan. Focus is belangrijk, ook om belangrijke logistieke bedrijven in de e-commerce en medisch logistieke sector hier te kunnen behouden.”

Grote luchthavens als Schiphol, Frankfurt, Brussel en inmiddels ook Luik slibben qua slottijden langzaam dicht. Van Hessen: „MAA heeft zeer goede marktkansen als tweede vrachtvliegveld van Nederland en is met zijn snelle afhandeling, flexibiliteit en centrale ligging hét alternatief.” Met het dreigende faillissement van Frankfurt-Hahn hebben ook andere vervoerders MAA op hun radar gekregen. „Maar zo lang de discussie in Limburg niet is beslecht, opteren airlines liever voor zekerheid elders.”

De overheid in Den Haag zou volgens diverse sprekers meer regie en verantwoordelijkheid moeten nemen. „Nederland is van oudsher een handelsnatie. Maar we worden mede door een cabareteske formatie links en rechts ingehaald.”

Enquête

Nieuwsblad Transport gaf in het MECC alvast een voorproefje op de uitkomsten van een grote online-enquête onder 31 burgerpanels in Limburg. Uit de voorlopige resultaten (3914 deelnames) blijkt dat 70 procent vindt dat MAA van enige of zelfs grote betekenis is. 22 procent ziet in MAA nauwelijks of geen meerwaarde.

Als het gaat over de toekomst van de luchthaven, dan heeft een meerderheid (60 procent) een voorkeur voor groei of gelijkblijvende activiteiten. Eén op de vier ziet het vliegveld het liefst verdwijnen.

De verschillen tussen inwoners van Zuid-Limburg en de rest van Limburg zijn minimaal. De helft (49 procent) van de respondenten vindt dat MAA een combi van vracht- en passagiersvervoer moet blijven. De uitkomsten liggen volgens de burgemeester Van Basten van Beek in lijn met de onderzoeken die in Beek en Meerssen zijn gehouden. De volledige resultaten van de enquête worden later deze maand gepresenteerd door Nieuwsblad Transport.

Toegang tot alle Plus-artikelen?

Dagelijks worden meer dan 100 Plus-artikelen gepubliceerd door de verslaggevers van De Limburger. Steun de regionale journalistiek en word digitaal abonnee vanaf 1,04 per week.

Profiteer nu