Renault Arkana is een trendy hybride-Koreaan

Print
Renault Arkana is een trendy hybride-Koreaan

Afbeelding: Jean-Brice Lemal

Voor wie een Captur te burgerlijk van lijn vindt, brengt Renault nu een trendy SUV-coupé, de Arkana. Hij zou ook Kadjar-klanten kunnen aanspreken.

Het is 2019 als Renault op een Russische autoshow het doek van een nieuw model trekt. Het naamplaatje luidt Arkana. Een kakelverse aanduiding voor een splinternieuw model, dat nu twee jaar later ook de Nederlandse showrooms binnenrijdt. Het exemplaar dat in Rusland werd gepresenteerd, draagt weliswaar dezelfde naam, maar is op de logo’s en het dak na compleet anders. Dat begint al bij de bodemplaat, die het model met de Dacia Duster deelt. Voor landen buiten de voormalige Sovjet-Unie heeft Renaults hoofddesigner Laurens van den Acker een compleet nieuw ontwerp gemaakt. Hoewel de lijnvoering gelijkwaardig is, verschillen de twee producten voor 95 procent van elkaar.

Het platform is in het ‘Europese’ model gelijk aan dat van de Captur. Van dat model neemt de Arkana bovendien de hier vereiste ADAS-veiligheidssystemen over. Overigens is de Arkana zoals wij die door Renault krijgen voorgeschoteld al sinds vorig jaar op de markt. Die auto draagt geen Renault-wybertje, maar het ovale merkwapen van Samsung. Deze Koreaanse Renault-divisie verkoopt hem als XM3. Het bedrijf droeg belangrijk bij aan de ontwikkeling van de SUV-coupé en kreeg vervolgens de bouw van de vijfzitter toegewezen.

Coupélijn

De Arkana ziet er goed uit. Het is een traditionele SUV-coupé, zoals Ssang­Yong die in 2005 introduceerde, waarna BMW, Mercedes en Audi volgden. Nu gaat Renault met zijn telg zeker niet de strijd aan met de genoemde merken, maar het zou ons niet verbazen als Van den Acker zich voor de Arkana heeft laten leiden door voornamelijk de E-tron Sportback van Audi. Tenminste, als we het over de nadrukkelijke coupélijn hebben. De vloeiende daklijn geeft de Arkana een vlot lijnenspel. Vanaf de B-stijl daalt de hoogte en worden de achterste portieren scherp afgesneden. De achterklep scharniert boven de achterruit. Het deel boven de taillelijn loopt taps toe en dat heeft in combinatie met de coupé-daklijn een gunstige invloed op de aerodynamica. Deze vorm zorgt voor een betere geleiding van de luchtstroom, waardoor het brandstofverbruik lager uitvalt dan dat van de Captur. Voor het SUV-coupé-ontwerp bleef Van den Acker niet binnen de maatvoering van de technisch identieke Captur. De assen staan 8 cm verder uit elkaar (nu 2,72 m) en tussen de bumpers bevindt zich 4,57 meter, terwijl de Captur 4,23 meter lang is. Daarmee is de Arkana zelfs 12 cm langer dan de 3 cm hogere Kadjar.

Renault Arkana is een trendy hybride-Koreaan
Foto: Jean-Brice Lemal

Interieur

Ruimer dan de andere Renault SUV’s is de Arkana niet. Voorin komt de bewegingsvrijheid overeen, al kent het model geen zwevende automaathendel à la Captur, maar achterin lever je door de lagere daklijn in. De techneuten hebben dat zo veel mogelijk beperkt gehouden door de zitting lager te plaatsen en de hoek van de leuning aan te passen. Van den Acker stelt dat ook hij met zijn twee meter lengte achterin moest passen. Toch is het voor lange mensen behelpen, te meer omdat de bovenkant van de portieren lager ligt dan de daklijn, zodat je zicht naar buiten wordt beperkt. Een verschuifbare achterbank laat Renault achterwege, maar een in delen neerklapbare leuning kent de Arkana uiteraard wel. In de basis is de bagageruimte onder de grote vijfde deur (zonder ruitenwisser) al erg diep en onder de uitneembare bodem schuilt een extra bergruimte ter grootte van de complete laadvloer.

Renault Arkana is een trendy hybride-Koreaan
Foto: Jean-Brice Lemal

Je verkiest de Arkana boven de Captur vanwege zijn ontwerp, dus lever je bij de SUV-coupé aan ‘utility’ in. Maar hoewel de hoogte van de bagageruimte geringer is, beschik je over een forse bak waarmee je geen concessies doet ten opzichte van de Captur. Voorin heb je het Captur-gevoel. Zittend op de uitstekend verstelbare stoelen met korte zitting kijk je uit over het bekende dashboard met driespaaks stuurwiel en tal van knoppen, het digitale display waarvan de lay-out bepaald wordt door de rijmodus en het grote, centraal geplaatste touchscreen. Het is een overzichtelijk geheel. De middentunnel wijkt af. Waar Renault de Captur met automatische transmissie van een zwevend plateau voorziet waarop de korte selectiehendel van de automaat staat, daar heeft de SUV-coupé een gesloten middentunnel. In de RS Line-versie, die naast een Zen en Intens bestaat, ziet het er netjes afgewerkt uit, voorzien van sierdelen in koolstofvezel-look, leer en suède bekleding en rode stiknaden.

Renault Arkana is een trendy hybride-Koreaan
Foto: Jean-Brice Lemal

Rijkarakter

Het dikke stuurwiel ligt lekker in de hand en geeft je het gevoel in een kwaliteitsproduct te rijden. Overigens wekt eigenlijk niets de indruk dat je in een voordelig B-segmentmodel rijdt. De auto voelt goed en solide aan. Dat geldt ook voor het rij­karakter. De Arkana laat zich comfortabel over het wegdek dirigeren met een weggedrag dat vertrouwd overkomt. De hybride-aandrijflijn doet echter afbreuk aan het rijplezier; laat er nu net geen andere optie zijn. Vanwege de hoge vraag naar de Captur met geëlektrificeerde aandrijflijn kiest de importeur louter voor de 143 pk sterke E-Tech Hybrid. Elders zijn ook niet-geëlektrificeerde drie- en viercilinders beschikbaar. Zodra je op de snelweg rijdt, voel je nadrukkelijk de aandrijflijn schakelen tussen de 36 kW sterke elektromotor, de 95 pk sterke verbrandingsmotor en een combinatie van beide. De relatief luidruchtige krachtbron weet soms niet met gaspedaalcommando’s om te gaan. De trekkracht blijft dan achter, omdat de aandrijflijn nog aan het ‘denken’ is waar de kracht vandaan moet komen. Het is een ander verhaal wanneer je in de stad of op autowegen rijdt. Dan schokt de aandrijflijn veel minder en is er een vloeiender overgang tussen elektro- en verbrandingsmotor. Elektrisch kun je trouwens maximaal 3 kilometer lang tot een snelheid van 75 km/h rijden. De motorisering heeft nog een ander nadeel. Het trekgewicht bedraagt slechts 750 kg, gelijk aan dat van een ‘elektro’-Captur en de helft van een Captur met benzinemotor. Bij de Captur wordt voor de caravantrekkers juist een conventioneel benzineblok aangeboden vanwege het 1500 kg trekgewicht, maar bij de Arkana heeft het weinig zin om een dergelijke motorisering te voeren. De SUV-coupé heeft namelijk een treklimiet van 900 kg. Renault beperkt het leveringsprogramma om een belangrijke reden. Om lange levertijden vanuit Zuid-Korea beperkt te houden, moet het de Arkana hoofdzakelijk vanuit voorraad verkopen. Een eenvoudig gamma helpt daarbij. Naast één motorversie is er keuze uit drie uitrustingsniveaus, die desgewenst aangevuld kunnen worden met diverse pakketten. Renault verwacht dat mede door de completere en nieuwere aankleding, zoals ADAS-systemen, binnen de eigen klantenkring niet alleen Captur-rijders overstappen, maar ook Kadjar-klanten.

Eindoordeel

Gezien het succes van de Captur en de Duitse looks moet Arkana succesvol meeliften, al doet motor afbreuk aan rijplezier

Specificaties Renault Arkana

  • Prijs: v.a. 28.150 euro
  • Topsnelheid: 172 km/h
  • Acc. 0-100 km/h: 10,8 s
  • Gem. verbruik: 1 op 20
  • CO2-emissie: 111 g/km
  • Motor: viercilinder, 1598 cc, twee elektromotoren
  • Plaatsing: dwars voorin
  • Max. vermogen: 105 kw (143 pk)
  • Brandstof: E10, benzine
  • Transmissie: automaat
  • Aandrijving: voorwielen

Toegang tot alle Plus-artikelen?

Dagelijks worden meer dan 100 Plus-artikelen gepubliceerd door de verslaggevers van De Limburger. Steun de regionale journalistiek en word digitaal abonnee vanaf 1,04 per week.

Profiteer nu