‘VDL Nedcar op punt om nieuwe klanten te contracteren; snelle bomenkap van levensbelang’

VDL Nedcar in Born © Robbert Kuiper

Born/Den Haag -

VDL Nedcar in Born staat op het punt om twee nieuwe opdrachtgevers aan de haak te slaan. Dat beweren althans de advocaten van de autoproducent. Zij hebben de Raad van State gevraagd om alsnog een snelle kap van het Sterrebos en naastgelegen populierenbos toe te staan.

Frans Dreissen

‘VDL Nedcar is in een vergevorderd stadium van onderhandeling ten aanzien van een tweetal projecten’, zo schrijven de advocaten in hun verzoekschrift aan de voorzitter van de afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. „Het eerste project voorziet in een productiestart in het eerste kwartaal van 2024 aan de nieuw te bouwen assemblagelijn.’

Lees ook: VDL zet bewakers in bij Sterrebos om te voorkomen dat antivleermuisfolie weer wordt weggehaald

De tweede klant wordt volgens mr. Brans en mr. Van der Hulle gehuisvest in de bestaande fabriek, na een ombouw van de huidige BMW-lijn in 2024. De productiestart daar is gepland voor het tweede kwartaal van 2025.

Solide opdrachtgever

‘Beide projecten kenmerken zich door een uitstekende technische en financiële haalbaarheid en een bijzonder solide opdrachtgever’, schrijven de advocaten. „Een belangrijke voorwaarde voor de overeenkomst is dat de uitbreiding van de fabriek begin volgend jaar kan beginnen en de kap uiterlijk vóór 1 maart is afgerond. Alleen dan kan gegarandeerd worden dat de nieuw te bouwen productielijn begin 2024 in gebruik kan worden genomen.’

Namen van klanten worden volgens de advocaten pas na de jaarwisseling bekendgemaakt. Ter onderbouwing van het pleidooi heeft VDL Nedcar de voorzitter van de afdeling bestuursrechtspraak een vertrouwelijke memo doen toekomen over de precieze status, kenmerken en timing van de twee projecten.

Voorzieningenrechter

De voorzieningenrechter schorste een maand geleden op verzoek van actiegroep De Groene Sporenwolf de kapvergunning, in afwachting van een uitspraak in een bodemprocedure. Kappen in september volgend jaar is volgens de advocaten echter te laat en daarmee zelfs een directe bedreiging voor de werkgelegenheid en continuïteit van de autofabriek. Ze vragen om een onmiddellijke opheffing van de voorlopige voorziening.

‘Het eerste project loopt anders een zodanige vertraging op dat de financiële haalbaarheid ervan in het geding komt en de klant afhaakt’, schrijven de advocaten. ‘Daarmee ontstaan tevens problemen voor het tweede project, aangezien het overgrote deel van de medewerkers in dat geval vanaf eind 2023 tot begin 2025 geen werk zal hebben en zal moeten afvloeien. Aan de tweede opdrachtgever kan dan niet worden gegarandeerd dat er in 2025 een adequaat personeelsbestand aanwezig zal zijn. Daarmee valt een belangrijke voorwaarde voor het tweede project weg.’

Reactie Nedcar

De woordvoerder van VDL Nedcar bevestigt dat onderhandelingen met een aantal mogelijke opdrachtgevers in een vergevorderd stadium zijn. Vanwege de vertrouwelijkheid van de onderhandelingen, gaat hij daar niet verder op in. Wat betreft de productiedata (2024 en 2025) spreekt hij liever over ‘concrete scenario’s’. „Ik sluit niet uit dat het Amerikaanse Canoo, waarvoor wij vanaf komend jaar al volledig elektrische auto’s gaan bouwen, in 2024 naar de nieuwe hal gaat.”

Wil je alle Plus-artikelen lezen?

Dagelijks publiceren we meer dan 100 Plus-artikelen op onze site & app. Nieuws, achtergronden, analyses, reportages, interviews en columns. Word nu digitaal abonnee en kies voor een jaar lang korting of maandelijkse flexibiliteit.

Kies digitaal