Prijsbreker: Polestar 2 nu ook met Standard Range Single Motor

Print
Prijsbreker: Polestar 2 nu ook met Standard Range Single Motor

Afbeelding: Polestar

Sittard -

In de Polestar Space, gelegen in een van de duurste winkelstraten van Nederland, lijkt het uitverkoop te zijn. De instapprijs van de Polestar 2 is met 8000 euro verlaagd. Maar schijn bedriegt.

Want niets komt voor niets. Van korting is uiteraard geen sprake; de prijsverlaging is onderdeel van een uitgekiende marketingstrategie. Toen de Polestar 2 voor het eerst verkrijgbaar werd, heerste er nog een gunstiger bijtellingklimaat. Bovendien was er nog minder keus in elektrische auto’s, zodat die duurdere Polestar 2 toch wel werd verkocht. Nu de concurrentie is toegenomen en de bijtelling allang weer is verhoogd, acht Polestar de tijd rijp voor goedkopere versies. En dus introduceert het merk nu een Standard Range Single Motor en Long Range Single Motor naast de tot nu toe leverbare Long Range Dual Motor.

Autotest Polestar 2. Video: Autovisie

Capaciteit

Qua capaciteit en range hebben we het dan over een accucapaciteit van 78 kWh (waarvan 75 kWh bruikbaar) voor de Long Range modellen en 64 kWh (61 kWh bruikbaar) voor de Standard Range. Wie die modellen inzet voor een vergelijkende langeafstandsrace zal niet verbaasd zijn dat de Single Motor met zijn grote accu het verst komt: 540 kilometer op een acculading. De echte prijsbreker komt honderd kilometer minder ver; 440 kilometer is dus de Standard Range volgens Polestar. Om het grote getallenspel dan nog even af te maken: de Dual Motor Long Range moet 480 kilometer kunnen halen. Bij eerdere tests die we met die auto deden bleek hij op onze normronde een praktijkverbruik te scoren van 20 kWh/100 km. De Polestar 2 Standard Range Single Motor die wij nu testten verbeterde die score, want bij deze testauto noteerden we op hetzelfde traject 16,6 kWh/100 km. Dat betekent ongeveer een praktijkbereik van ongeveer 360 kilometer, tegen 375 kilometer bij de eerder geteste Dual Motor als we uitgaan van de door de fabrikant opgegeven bruikbare accucapaciteit. Belangrijkste testconclusie is dus dat je met deze ‘instapper’ dus bijna even ver komt als met het topmodel.

Prijsbreker: Polestar 2 nu ook met Standard Range Single Motor
Foto: Polestar

Instapper

Over instapmodellen en prijsopbouw gesproken, onze testauto kostte 45.900 euro, maar was voorzien van het Pilot Pack dat 3500 euro kost. Voor de Magnesium lak moet 1000 euro bijbetaald worden. De ‘instapper’ kost op deze manier toch nog 50.400 euro. Dat Pilot Pack omvat overigens zaken die je bij Polestar als Volvo-zus bijna als standaarduitrusting zou verwachten. Niet helemaal terecht, want er zit al een waslijst aan veiligheidssystemen standaard op zo’n Polestar 2. Met extra systemen als Blind Spot Warning met stuuringreep, Cross Traffic Alert met remondersteuning en Rear Collision Warning and Mitgation bijvoorbeeld moet nog geld verdiend worden. Verder omvat het pakket een 360 gradencamera, automatisch dimmende buitenspiegels, led-verlichting met bochtfunctie en dynamische achterlichten. Andere pakketten waarmee je je Standard Range-Polestar kunt verrijken zijn het Plus-pakket à 3719 euro, dat zaken omvat als een warmtepomp, een uitgebreide Harman Kardon Premium audiosysteem, volledig elektrisch verstelbare stoelen en een verwarmbare achterbank, stuurwiel en ruitensproeiers, draadloze oplaadmogelijkheden, een panoramadak en meer.

Prijsbreker: Polestar 2 nu ook met Standard Range Single Motor
Foto: Polestar

Performance Pack

Het Performance Pack dat we al kennen van eerdere tests staat in de brochure ook bij de pakketten naast de afbeelding van de Standard Range, maar is eigenlijk niet van toepassing. Als je dat aanvinkt, zie je opeens dat de configurator ijskoud meldt dat je dan even voor de Dual Motor moet gaan, wat nog eens een investering van dik 6600 euro extra vergt. Het Performance Pack kan dus alleen op die Dual Motor geleverd worden en kost dan op een paar tientjes na ook nog eens 5 mille. Die lekkere Öhlins-dempers, die 20-inch wielen en dat verder aangepaste onderstel en die top remmen van Brembo die consistent hard blijven en prima vertragen kun je dus niet op je ‘Standard’ bestellen.

Marktconform

Toch ben je verre van onderbedeeld met deze Polestar 2, die ook in standaardtrim al goed stuurt. De uitrusting is keurig marktconform en gaat daar op sommige punten zelfs nog overheen. De instapper ziet er, kortom, niet karig uit en ook als je mensen uitnodigt voor een ritje zullen ze het interieur eerder kwalificeren als hoogwaardig en modern minimalistisch zonder dat het je aan iets ontbreekt. Ook als je voor komt rijden op je 19-inch lichtmetaal zie je geen kale uitvoering, maar een klasse-auto, een sportief gelijnde sedan met een Scandinavisch chique signatuur. Onderkoeld, maar capabel. En dat is eigenlijk van toepassing op het hele totaalpakket dat Standard Range Single Motor heet. Een welkome aanvulling dus. Nu nog even wat onderdelen van dat Performance Pack ook verkrijgbaar maken op de Single Motor en dan is iedereen tevreden.

Prijsbreker: Polestar 2 nu ook met Standard Range Single Motor
Foto: Polestar

Eindoordeel

Deze Standard Range heeft voldoende uitrusting en actieradius voor een veel lagere prijs en is dus een prima keus.

Specificaties Polestart 2 Standard Range Single Motor

  • Prijs: € 45.900
  • Topsnelheid: 160 km/h
  • Acc. 0-100: 7,4 s
  • CO2-emissie: 0 gr/km
  • WLTP-bereik: 440 km
  • Motor: AC Syncroon, per.magnet
  • Max. vermogen: 224 pk (165 kW)
  • Max. koppel: 330 Nm
  • Transmissie: eentraps reductie­versnelling
  • Massa leeg: 1940 kg

Toegang tot alle Plus-artikelen?

Dagelijks worden meer dan 100 Plus-artikelen gepubliceerd door de verslaggevers van De Limburger. Steun de regionale journalistiek en word digitaal abonnee vanaf 1,04 per week.

Profiteer nu