De ontwikkelingen in de containervaart en het effect op de consument

Print
De ontwikkelingen in de containervaart en het effect op de consument

Afbeelding: Pexels-photo

Zoals al anderhalf jaar lang bekend, heeft het tekort aan samen met de uitbraak en de effecten van de Corona crisis ervoor gezorgd dat de vraag naar opslagcontainers groter is geworden dan het aanbod. Al eerder waren het de winkels die last hadden van deze ontwikkeling en kampten met een tekort aan ‘Made in China’ producten, maar nu zijn het ook de supermarkten die er de (negatieve) effecten van ondervinden. Waar er dus voorheen een tekort was aan tuinbanken, is er nu een tekort aan boterhamzakjes. Hoe heeft dit zich zo kunnen ontwikkelen?

Een tekort aan containers

In februari 2020 ontstond er lichte paniek in de internationale containervaart. Doordat aan het begin van de Corona crisis in Azië heel veel havens werden gesloten vanwege uitbraken en doordat door de stilgevallen wereldhandel een grote hoeveelheid aan de kant werd gezet, lag de zeevaart, alle werkgelegenheid eromheen en de vraag naar zeecontainers huren allemaal even tijdelijk stil. Doordat zowel de productie in Aziatische landen niet doorliep, als de distributie ervan zorgde dit ervoor dat veel consumenten lang moesten wachten op hun producten. Soms wel maanden. Ondanks alle chaos kwam de wereldhandel uiteindelijk toch wel weer sneller op gang dan verwacht, waardoor er een tekort ontstond aan containers. En dan hebben we het nog niet eens over de opstopping in het Suezkanaal welke voor een enorme file aan schepen (en dus vertraging) heeft gezorgd. Op het moment is deze achterstand nog steeds het geval en dit zorgt dus ook voor het tekort bij onder andere de supermarkten. Toch hoeven we niet bang te zijn dat er een tekort ontstaat aan voedingsproducten, aangezien het tekort voornamelijk betrekking heeft op de actiematige producten. De brancheorganisatie van de supermarkten geeft aan dat, mochten er hier problemen door ontstaan, acties gewoonweg zullen worden opgeschoven. Conclusie is dus dat wij als consumenten hier gelukkig weinig van zullen merken.

Stijgende prijzen

Kijken we puur naar het effect van het tekort aan zeecontainers op de prijs van producten, dan zullen we hier wel wat meer van gaan merken. Uiteindelijk is het natuurlijk wel zo dat de hogere transportkosten ergens op terugverdiend moeten worden. Dat zal in dit geval op de hogere prijs van de producten zijn. Ter illustratie - waarvoor de Corona crisis een container 600 euro kostte, is dit tegenwoordig in sommige gevallen 15.000 euro. Toch zal per type product verschillen in hoeverre deze kostenstijging doorberekend zal worden op de verkoopprijs. Kijken we naar producten die per duizend in een container vervoerd kunnen worden, dan zullen de kosten beter uitgesmeerd kunnen worden. Heb je te maken met grotere producten zoals meubels, dan ligt dit weer anders. Sommige meubelwinkels hebben zelfs al bepaalde verkoopprijzen moeten verhogen met een kwart.

De toekomst van de containervaart

Aangezien veel producenten niet zitten te wachten op hogere transportkosten en dus verkoopprijzen, zijn ze op zoek naar alternatieven. Zo wordt de productie in sommige gevallen dichterbij gezocht of wordt er gekeken naar alternatieve manieren van vervoer. Hoe de toekomst eruit komt te zien is dus nog onzeker, maar dat er veranderingen zullen plaatsen kan bijna niet anders. Het is puur een kwestie van tijd